Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do chemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do chemii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
C-3Celem zajęć uzupełniających z chemii organicznej jest przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oczyszczania związków organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP oraz regulamin pracowni chemicznej. Prezentacja sprzętu laboratoryjnego oraz podstawowych operacji przeprowadzanych w analizie chemicznej: wytrącanie i rozpuszczanie osadu, ogrzewanie, przemywanie osadu i suszenie, sączenie, dekantacja, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.2
T-L-2Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzanie reakcji, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji oraz opis obserwacji.2
T-L-3Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.2
T-L-4Badanie właściwości wodorotlenków i kwasów. Amfoteryczność wodorotlenków.2
T-L-5Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji.2
T-L-6Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny stosowany w pracowni chemii organicznej.2
T-L-7Podstawowe metody oczyszczania związków organicznych (destylacja, krystalizacja).8
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi ćwiczeniami.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_U01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent nazywa związki nieorganiczne, w szczególności tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole; rozpoznaje typy reakcji chemicznych; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; wskazuje utleniacz i reduktor oraz dobiera współczynniki w reakcjach redox.
C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1
IwM_1A_U01_W02
Absolwent dobiera odpowiednie szkło oraz właściwą metodę oczyszczenia związku organicznego w zależności od jego stanu skupienia (ciecz, ciało stałe).
C-3, C-4T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_U01_U01
W wyniku przeprowadzonych badań student powinien umieć stosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych, w tym równania utleniania-redukcji.
C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1
IwM_1A_U01_U02
Student powinien umieć zastosować w praktyce proste metody oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
C-3, C-4T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_U01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent nazywa związki nieorganiczne, w szczególności tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole; rozpoznaje typy reakcji chemicznych; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; wskazuje utleniacz i reduktor oraz dobiera współczynniki w reakcjach redox.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_U01_W02
Absolwent dobiera odpowiednie szkło oraz właściwą metodę oczyszczenia związku organicznego w zależności od jego stanu skupienia (ciecz, ciało stałe).
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_U01_U01
W wyniku przeprowadzonych badań student powinien umieć stosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych, w tym równania utleniania-redukcji.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_U01_U02
Student powinien umieć zastosować w praktyce proste metody oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Śliwa, Obliczenia chemiczne. Zbiór zadań z chemii nieorganicznej i analitycznej., PWN, Warszawa, 1982
  2. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1997
  3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, Warszawa, 2020
  4. J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1997
  5. A. Górska, Klasyfikacja pierwiastków chemicznych i związków chemicznych., WNT, Warszawa, 1994
  6. R. Sołoniewicz, Zasady nowego słownictwa związków nieorganicznych, WNT, Warszawa, 1993
  7. J. Grajewski i inni, Eksperymentalna chemia organiczna. Kurs podstawowy., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2021

Literatura dodatkowa

  1. M. Wesolowski, K. Szafer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej., WNT, Warszawa, 1997
  2. K. Pazdro, A. Rola-Naworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej., Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro Sp. z o.o., Ciechanów, 2013
  3. Piotr Kowalski, Laboratorium chemii organicznej. Techniki pracy i przepisy BHP., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP oraz regulamin pracowni chemicznej. Prezentacja sprzętu laboratoryjnego oraz podstawowych operacji przeprowadzanych w analizie chemicznej: wytrącanie i rozpuszczanie osadu, ogrzewanie, przemywanie osadu i suszenie, sączenie, dekantacja, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.2
T-L-2Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzanie reakcji, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji oraz opis obserwacji.2
T-L-3Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.2
T-L-4Badanie właściwości wodorotlenków i kwasów. Amfoteryczność wodorotlenków.2
T-L-5Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji.2
T-L-6Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny stosowany w pracowni chemii organicznej.2
T-L-7Podstawowe metody oczyszczania związków organicznych (destylacja, krystalizacja).8
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie treści merytorycznych związanych z wykonywanymi ćwiczeniami.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent nazywa związki nieorganiczne, w szczególności tlenki, wodorotlenki, kwasy i sole; rozpoznaje typy reakcji chemicznych; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; wskazuje utleniacz i reduktor oraz dobiera współczynniki w reakcjach redox.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP oraz regulamin pracowni chemicznej. Prezentacja sprzętu laboratoryjnego oraz podstawowych operacji przeprowadzanych w analizie chemicznej: wytrącanie i rozpuszczanie osadu, ogrzewanie, przemywanie osadu i suszenie, sączenie, dekantacja, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.
T-L-2Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzanie reakcji, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji oraz opis obserwacji.
T-L-3Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.
T-L-4Badanie właściwości wodorotlenków i kwasów. Amfoteryczność wodorotlenków.
T-L-5Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U01_W02Absolwent dobiera odpowiednie szkło oraz właściwą metodę oczyszczenia związku organicznego w zależności od jego stanu skupienia (ciecz, ciało stałe).
Cel przedmiotuC-3Celem zajęć uzupełniających z chemii organicznej jest przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oczyszczania związków organicznych.
Treści programoweT-L-6Szkło, aparatura i podstawowy sprzęt laboratoryjny stosowany w pracowni chemii organicznej.
T-L-7Podstawowe metody oczyszczania związków organicznych (destylacja, krystalizacja).
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U01_U01W wyniku przeprowadzonych badań student powinien umieć stosować w praktyce zasady nazewnictwa związków nieorganicznych, zapisywać i bilansować równania reakcji chemicznych, w tym równania utleniania-redukcji.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii nieorganicznej jest przypomnienie wiedzy ze szkoły średniej, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych znajomości pojęć z przedmiotu.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzania reakcji chemicznych w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia zjawisk i procesów chemicznych, bezpiecznego wykonywania doświadczeń chemicznych i posługiwania się sprzętem laboratoryjnym.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP oraz regulamin pracowni chemicznej. Prezentacja sprzętu laboratoryjnego oraz podstawowych operacji przeprowadzanych w analizie chemicznej: wytrącanie i rozpuszczanie osadu, ogrzewanie, przemywanie osadu i suszenie, sączenie, dekantacja, rozcieńczanie i zatężanie roztworów.
T-L-2Wybrane reakcje syntezy, analizy i wymiany. Przeprowadzanie reakcji, zapis cząsteczkowy i jonowy równań reakcji oraz opis obserwacji.
T-L-3Badanie właściwości metali (reakcje z tlenem, wodą, kwasami). Porównywanie aktywności chemicznej metali.
T-L-4Badanie właściwości wodorotlenków i kwasów. Amfoteryczność wodorotlenków.
T-L-5Reakcje utleniania-redukcji. Wykonywanie wskazanych reakcji, opis obserwacji i uzupełnianie współczynników stechiometrycznych w równaniach przeprowadzonych reakcji.
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_U01_U02Student powinien umieć zastosować w praktyce proste metody oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Cel przedmiotuC-3Celem zajęć uzupełniających z chemii organicznej jest przygotowanie studentów do przedstawiania opisu przeprowadzonego doświadczenia w pracowni chemii organicznej w formie sprawozdania pisemnego, zawierającego rysunek wykorzystanej aparatury chemicznej, wlasne obserwacje oraz niezbędne obliczenia.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami oczyszczania związków organicznych.
Treści programoweT-L-7Podstawowe metody oczyszczania związków organicznych (destylacja, krystalizacja).
Metody nauczaniaM-1Metoda programowa: z użyciem przewodnika metodycznego do ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Metody praktyczne: demonstracja doświadczeń chemicznych, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków (dyskusja nad zagadnieniami wcześniej poznanymi).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie dotyczy
3,5
4,0
4,5
5,0