Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i (bio)nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i (bio)nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 5,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,20zaliczenie
laboratoriaL1 45 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej potrzebnymi do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków chemicznych nieorganicznych i ich wzorami oraz nazwami a także metodami ich otrzymywania. Ukształtowanie umiejetności z zakresu przeprowadzenia reakcji chemicznych, postrzegania ich efektów i zapisywania równań reakcji oraz dokonywania obliczeń stechiometrycznych oraz związanych ze stężeniami roztworów.
C-3Zapoznanie studenta z pojęciami z zakresu chemii jądrowej i elektrochemii z uwypukleniem zastosowania w medycynie.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii związków koordynacyjnych w tym o zastosowaniu w medycynie.
C-5Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi wybranych pierwiastków i ich związków o znaczeniu w medycynie w tym z makro- i mikroelementami.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi prawami i zagadnieniami statyki chemicznej. Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych.
C-7Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-8Zapoznanie studentów z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnym z uwzględnieniem jonów o znaczeniu medycznym oraz z zasadami przygotowywania sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń chemicznych.
C-9Zapoznanie studentów z metodami rozwiązywania zadań i problemów chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział związków nieorganicznych, ich wzory kreskowe i sposoby nazywania. Zapis równań reakcji chemicznych.2
T-A-2Równania elektronacji i dezelekronacji z uwzględnieniem układów biochemicznych.2
T-A-3Zastosowanie podstawowych praw i pojęć chemicznych w obliczeniach chemicznych.4
T-A-4Ustalanie położenia pierwiastków w układzie okresowym na podstawie ich struktury elektronowej. Liczby kwantowe i orbitale.2
T-A-5Obliczenia dotyczące stężeń roztworów (procentowego, molowego, molalnego i ułamków molowych).3
T-A-6Kolokwium 1.2
T-A-7Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-A-8Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Bufory - ich działanie, pH i pojemność buforowa.2
T-A-9Dysocjacja wieloprotonowych kwasów - obliczenia.1
T-A-10Teoria mocnych elektrolitów Debye'a i Hückla. Obliczanie aktywności jonów.1
T-A-11Równania reakcji hydrolizy. Obliczanie pH wodnych roztworów soli.2
T-A-12Obliczanie rozpuszczalności trudno rozpuszczalnych elektrolitów w oparciu o ich iloczyn rozpuszczalności.2
T-A-13Izomeria i nazewnictwo związków kompleksowych (w tym biokompleksów) oraz ich zachowanie w roztworach.3
T-A-14Kolokwium 2.2
30
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.2
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne z wyszczególnieniem kationów biologicznie aktywnych. Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).8
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II – kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.8
T-L-4Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III-V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.8
T-L-5Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I–IV - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.12
T-L-6Analiza jakościowa związków nieorganicznych o nieznanych składach, w tym o znaczeniu w analityce medycznej. Sprawdzian V: Analiza systematyczna mieszaniny kationów I-V.6
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe.1
45
wykłady
T-W-1Zakres oraz podstawowe prawa i pojęcia w chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej.2
T-W-2Podział podstawowych związków nieorganicznych i sposoby ich nazywania. Typy reakcji chemicznych. Stopień utlenienia i reakcje elektonacji i dezelektronacji z uwzględnieniem reakcji biochemicznych (proste, synproporcjonacji i dysproporcjonacji).3
T-W-3Typy roztworów. Sposoby wyrażania stężeń roztworów i ich podstawowe oraz stosowane w diagnostyce medycznej jednostki.1
T-W-4Budowa atomu. Cząstki elementarne i ich charakterystyka. Budowa i trwałość jądra atomowego. Modele jadra atomowego. Liczba atomowa, liczba masowa, nuklid, izotopy, izobary i izotony. Chemia jądrowa i jej wykorzystanie w medycynie nuklearnej: Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Reguła przesunięć Soddy'ego Fajansa..3
T-W-5Teoria kwantowa i struktura elektronowa atomów. Dualizm korpuskularno-falowy elektronów. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Liczby kwantowe, orbitale i spinorbitale atomowe. Poziomy energetyczne elektronów w atomach i zasady ich obsadzania. Struktura elektronowa pierwiastków i jej związek z układem okresowym.3
T-W-6Zmiany właściwości fizykochemicznych pierwiastków na tle UOP (potencjał jonizacyjny, powinowactwo elektronowe i elektroujemność pierwiastków, a ich charakter chemiczny – metale, półmetale i niemetale).2
T-W-7Kategorie pierwiastków niezbędnych dla organizmów żywych (makro- i mikroelementy) i ich podstawowe właściwości. Metale w układach biologicznych i ich funkcje.3
T-W-8Geometria cząsteczki a hybrydyzacja orbitali atomowych.2
T-W-9Teorie wiązań chemicznych (elektronowa, orbitali molekularnych) i ich typy (jonowe, atomowe, pośrednie, donorowo-akceptorowe oraz metaliczne). Wiązanie wodorowe i jego wpływ na właściwości fizyczne związków. Wiązania międzycząsteczkowe.. Biegunowość cząsteczek i moment dipolowy. Energia wiązania. Wzory Lewis'a.3
T-W-10Związki kompleksowe ze szczególnym uwzględnieniem biopierwiastków z bloku d (nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria). Zastosowanie wybranych kompleksów w chemii i medycynie.2
T-W-11Kinetyka chemiczna. Przebieg reakcji, szybkość reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji.2
T-W-12Równowaga chemiczna. Stała równowagi chemicznej (Kx, Kp i Kc). Równowaga chemiczna w układach homogenicznych i heterogenicznych. Czynniki wpływające na położenie stanu równowagi chemicznej - reguła przekory.2
T-W-13Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.Dysocjacja, a trwałość związków kompleksowych.4
T-W-14Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego.1
T-W-15Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych. Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych. Bufory: działanie buforu, zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.4
T-W-16Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów.1
T-W-17Podstawowe pojęcia i charakterystyka stanów skupienia materii (ciało stałe, ciecz i gaz). Struktura kryształu, typy kryształów, ciała amorficzne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów (kryształy homo- i heterodesmiczne). Zjawisko alotropii, polimorfizmu i izomorfizmu. Kinetyczna teoria cząsteczkowa gazów. Model gazu doskonałego. Równanie stanu gazu doskonałego. Prawo ciśnień cząstkowych (Daltona). Odstępstwa od stanu gazu doskonałego. Równanie van der Waalsa.3
T-W-18Właściwości roztworów (prawo Raoulta, wielkości koligatywne)1
T-W-19Elementy elektrochemii: reakcje elektrodowe, ogniwa elektrochemiczne, szereg elektronapięciowy. Korozja metali i sposoby jej zapobiegania. Elektroliza: procesy elektrodowe przy wykorzystaniu różnych elektrod oraz prawa elektrolizy.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zaleconych zadań5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Udział w konsultacjach5
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie się studentów do zaliczenia.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę30
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu40
A-W-5Egzamin pisemny2
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B08_W01
Wymienia i formułuje podstawowe prawa, koncepcje i teorie z zakresu chemii ogólnej i bionieorganicznej. Zna terminologię i jednostki chemiczne. Rozróżnia i nazywa podstawowe związki nieorganiczne. Zna budowę i strukturę elektronową atomu i cząsteczek związków oraz wymienić pierwiastki grup głównych UOP i opisać ich podstawowe właściwośći. Zna pierwiastki i związki o znaczeniu medycznym.
IwM_1A_W02, IwM_1A_W03C-9, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1, S-2
IwM_1A_B08_W02
Opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej i wymienia jej zastosowania, w tym w medycynie.
IwM_1A_W02C-3T-W-4M-1S-1
IwM_1A_B08_W03
Opisuje budowę i izomerię związków kompleksowych, nazywa takie związki oraz objaśnia ich znaczenie w chemii i medycynie.
IwM_1A_W02C-4T-W-10M-1S-1
IwM_1A_B08_W04
Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące kinetyki i statyki chemicznej. Zna czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych oraz treść prawa działania mas. Definiuje kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa oraz kwasy i zasady wg Brönsteda. Wymienia i charakteryzuje stany skupienia materii oraz odtwarza podstawowe prawa i zjawiska dotyczące stanów skupienia materii.
IwM_1A_W02C-6T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1, S-2
IwM_1A_B08_W05
Rozwiązuje proste zadania problemowe z zakresu rownowag w roztworach wodnych
IwM_1A_W01C-6T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-W-13, T-W-15M-2, M-3S-2, S-3
IwM_1A_B08_W06
Definiuje podstawowe operacje jednostkowe w analizie chemicznej i powinien być w stanie przeprowadzić, zgodnie z zasadami BHP i regulaminu laboratorium, reakcję chemiczną, napisać jej równanie, zaklasyfikować tę reakcję do poszczególnych typów. Opisuje sposoby przeprowadzania obliczeń stechiometrycznych na podstawie równań reakcji, wzorów związków chemicznych i podstawowych pojęć i praw chemii. Zna sposoby wyrażania stężeń roztworów i wskazać jak je obliczać. Wskazuje i tłumaczy jak obliczyć stałą i stopień dysocjacji słabych elektrolitów oraz wyznaczyć i obliczyć pH roztworów słabych i mocnych elektrolitów.
IwM_1A_W02, IwM_1A_W11C-9, C-2T-W-2, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
IwM_1A_B08_W07
Prawidłowo postępuje w laboratorium chemii nieorganicznej oraz ma wiedzę dotyczącą metodyki identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych w tym o znaczeniu medycznym.
IwM_1A_W02C-7, C-8T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B08_U01
Formułuje, analizuje, interpretuje i rozwiązuje problemy z zakresu chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej w oparciu o poznane zjawiska, prawa i twierdzenia oraz metody, które umie zdefiniować i logicznie zastosować. Stosuje poznane metody i rozwiązuje zadania chemiczne dotyczące stechiometrii, stężeń roztworów i podstawowych problemów związanych z kinetyką i statyką chemiczną. Umie wyszukiwać oraz skorzystać ze wskazanej literatury dotyczącej przedmiotu.
IwM_1A_U02, IwM_1A_U03, IwM_1A_U14C-9, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-W-3, T-W-11, T-W-12, T-W-16M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
IwM_1A_B08_U02
Postęuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz identyfikuje jony w roztworze.
IwM_1A_U03C-7, C-8T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4
IwM_1A_B08_U03
Planuje, przeprowadza i analizuje podstawowe doświadczenia i reakcje chemiczne. Pisze równania reakcji, dobiera współczynniki stechiometryczne oraz klasyfikuje reakcje do poszczególnych typów. Stosuje poznane zasady nazewnictwa związków, w tym kompleksowych, aby nazwać wszystkie substraty i produkty przeprowadzonych reakcji. Analizuje równowagi jonowe w analizowanych roztworach i obliczyć pH roztworów.
IwM_1A_U03, IwM_1A_U10C-2T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-11, T-W-10, T-W-13, T-W-16, T-A-13M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_B08_K01
Absolwent potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie nad rozwiązywaniem i przedstawieniem wyników różnych zadań i problemów. Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
IwM_1A_K01, IwM_1A_K02C-9, C-2T-L-6M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B08_W01
Wymienia i formułuje podstawowe prawa, koncepcje i teorie z zakresu chemii ogólnej i bionieorganicznej. Zna terminologię i jednostki chemiczne. Rozróżnia i nazywa podstawowe związki nieorganiczne. Zna budowę i strukturę elektronową atomu i cząsteczek związków oraz wymienić pierwiastki grup głównych UOP i opisać ich podstawowe właściwośći. Zna pierwiastki i związki o znaczeniu medycznym.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym (55-60%) posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej . Zna i potrafi sformułować najważniejsze koncepcje i teorie chemiczne. Zna w stopniu wystarczającym do dalszej edukacji w zakresie chemii terminologię, nomenklaturę i podstawowe jednostki chemiczne. Zna symbole, nazwy i położenie około 60% pierwiastków grup głównych UOP oraz ich strukturę elektronową.
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_W02
Opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej i wymienia jej zastosowania, w tym w medycynie.
2,0
3,0Student posiada, w wymiarze podstawowym (55-60%), wiedzę z zakresu chemii jądrowej, elektrochemii i termochemii
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_W03
Opisuje budowę i izomerię związków kompleksowych, nazywa takie związki oraz objaśnia ich znaczenie w chemii i medycynie.
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym posiada wiedzę na temat budowy, izomerii i nazewnictwa związków kompleksowych. Potrafi podać przykłady ich zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_W04
Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące kinetyki i statyki chemicznej. Zna czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych oraz treść prawa działania mas. Definiuje kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa oraz kwasy i zasady wg Brönsteda. Wymienia i charakteryzuje stany skupienia materii oraz odtwarza podstawowe prawa i zjawiska dotyczące stanów skupienia materii.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna podstawy kinetyki i statyki chemicznej. Potrafi sformułować podstawowe prawa dotyczące tych działów chemii. Jest w stanie odtworzyć podstawowe teorie kwasów i zasad oraz podstawowe prawa i zjawiska dotyczące stanów skupienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_W05
Rozwiązuje proste zadania problemowe z zakresu rownowag w roztworach wodnych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_W06
Definiuje podstawowe operacje jednostkowe w analizie chemicznej i powinien być w stanie przeprowadzić, zgodnie z zasadami BHP i regulaminu laboratorium, reakcję chemiczną, napisać jej równanie, zaklasyfikować tę reakcję do poszczególnych typów. Opisuje sposoby przeprowadzania obliczeń stechiometrycznych na podstawie równań reakcji, wzorów związków chemicznych i podstawowych pojęć i praw chemii. Zna sposoby wyrażania stężeń roztworów i wskazać jak je obliczać. Wskazuje i tłumaczy jak obliczyć stałą i stopień dysocjacji słabych elektrolitów oraz wyznaczyć i obliczyć pH roztworów słabych i mocnych elektrolitów.
2,0
3,0Student jest w stanie opisać podstawowe operacje jednostkowe w analizie chemicznej. Potrafi zaproponować równania reakcji chemicznych i dokonywać ich klasyfikacji. Zna sposoby przeprowadzania podstawowych obliczeń chemicznych Potrafi samodzielnie odtworzyć 60% wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_W07
Prawidłowo postępuje w laboratorium chemii nieorganicznej oraz ma wiedzę dotyczącą metodyki identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych w tym o znaczeniu medycznym.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym dotyczącą prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz wiedzę dotyczącą metodyki identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych, w tym o znaczeniu w medycynie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B08_U01
Formułuje, analizuje, interpretuje i rozwiązuje problemy z zakresu chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej w oparciu o poznane zjawiska, prawa i twierdzenia oraz metody, które umie zdefiniować i logicznie zastosować. Stosuje poznane metody i rozwiązuje zadania chemiczne dotyczące stechiometrii, stężeń roztworów i podstawowych problemów związanych z kinetyką i statyką chemiczną. Umie wyszukiwać oraz skorzystać ze wskazanej literatury dotyczącej przedmiotu.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi formułować, analizować i interpretować oraz rozwiązywać problemy z chemii ogólej i (bio)nieorganicznej i z zakresu programów różnych form zajęć z tego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_U02
Postęuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz identyfikuje jony w roztworze.
2,0
3,0Student posiada, na poziomie podstawowym, umiejętność postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz umiejętność identyfikowania jonów w roztworze.
3,5
4,0
4,5
5,0
IwM_1A_B08_U03
Planuje, przeprowadza i analizuje podstawowe doświadczenia i reakcje chemiczne. Pisze równania reakcji, dobiera współczynniki stechiometryczne oraz klasyfikuje reakcje do poszczególnych typów. Stosuje poznane zasady nazewnictwa związków, w tym kompleksowych, aby nazwać wszystkie substraty i produkty przeprowadzonych reakcji. Analizuje równowagi jonowe w analizowanych roztworach i obliczyć pH roztworów.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaplanować, przeprowadzić i przeanalizować około 60% wskazanych przez nauczyciela akademickiego reakcji chemicznych. Potrafi napisać równania tych reakcji, nazwać substraty i produkty oraz dokonać analizy równowag fazowych ustalających się w analizowanych roztworach. analizowanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_B08_K01
Absolwent potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie nad rozwiązywaniem i przedstawieniem wyników różnych zadań i problemów. Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
2,0
3,0Potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej rolę wykonawcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010, VI, lub wydania starsze
  2. R.M. Roat-Malone, Chemia bionieorganiczna, PWN, Warszawa, 2010, I, lub nowsze
  3. Lothar Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, I, lub nowsze
  4. J. D. Lee, Zwięzła chemia nieoganiczna, PWN, Warszawa, 1997, I, lub nowsze
  5. F. Albert Cotton, Geoffrey Wilkinson, Paul L. Galus, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1998, I, lub nowsze
  6. Tadeusz Drapała, Chemia ogólna i nieorganiczna z zadaniami, SGGW, Warszawa, 1997, II, lub nowsze
  7. Praca zbiorowa pod red. A. Śliwy, Obliczenia chemiczne, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1987
  8. Praca zbiorowa KChNiA, Konspekt do ćwiczeń laboratoryjnych, opracowanie do użytku wewnetrznego, Szczecin, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Adam Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 1980, II, lub nowsze
  2. Zdzisław Stefan Szmal, Tadeusz Lipiec, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1988, VI, lub nowsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział związków nieorganicznych, ich wzory kreskowe i sposoby nazywania. Zapis równań reakcji chemicznych.2
T-A-2Równania elektronacji i dezelekronacji z uwzględnieniem układów biochemicznych.2
T-A-3Zastosowanie podstawowych praw i pojęć chemicznych w obliczeniach chemicznych.4
T-A-4Ustalanie położenia pierwiastków w układzie okresowym na podstawie ich struktury elektronowej. Liczby kwantowe i orbitale.2
T-A-5Obliczenia dotyczące stężeń roztworów (procentowego, molowego, molalnego i ułamków molowych).3
T-A-6Kolokwium 1.2
T-A-7Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.2
T-A-8Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Bufory - ich działanie, pH i pojemność buforowa.2
T-A-9Dysocjacja wieloprotonowych kwasów - obliczenia.1
T-A-10Teoria mocnych elektrolitów Debye'a i Hückla. Obliczanie aktywności jonów.1
T-A-11Równania reakcji hydrolizy. Obliczanie pH wodnych roztworów soli.2
T-A-12Obliczanie rozpuszczalności trudno rozpuszczalnych elektrolitów w oparciu o ich iloczyn rozpuszczalności.2
T-A-13Izomeria i nazewnictwo związków kompleksowych (w tym biokompleksów) oraz ich zachowanie w roztworach.3
T-A-14Kolokwium 2.2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.2
T-L-2Podział kationów na grupy analityczne z wyszczególnieniem kationów biologicznie aktywnych. Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).8
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II – kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.8
T-L-4Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III-V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.8
T-L-5Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I–IV - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.12
T-L-6Analiza jakościowa związków nieorganicznych o nieznanych składach, w tym o znaczeniu w analityce medycznej. Sprawdzian V: Analiza systematyczna mieszaniny kationów I-V.6
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe.1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres oraz podstawowe prawa i pojęcia w chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej.2
T-W-2Podział podstawowych związków nieorganicznych i sposoby ich nazywania. Typy reakcji chemicznych. Stopień utlenienia i reakcje elektonacji i dezelektronacji z uwzględnieniem reakcji biochemicznych (proste, synproporcjonacji i dysproporcjonacji).3
T-W-3Typy roztworów. Sposoby wyrażania stężeń roztworów i ich podstawowe oraz stosowane w diagnostyce medycznej jednostki.1
T-W-4Budowa atomu. Cząstki elementarne i ich charakterystyka. Budowa i trwałość jądra atomowego. Modele jadra atomowego. Liczba atomowa, liczba masowa, nuklid, izotopy, izobary i izotony. Chemia jądrowa i jej wykorzystanie w medycynie nuklearnej: Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Reguła przesunięć Soddy'ego Fajansa..3
T-W-5Teoria kwantowa i struktura elektronowa atomów. Dualizm korpuskularno-falowy elektronów. Zasada nieoznaczoności Heisenberga. Liczby kwantowe, orbitale i spinorbitale atomowe. Poziomy energetyczne elektronów w atomach i zasady ich obsadzania. Struktura elektronowa pierwiastków i jej związek z układem okresowym.3
T-W-6Zmiany właściwości fizykochemicznych pierwiastków na tle UOP (potencjał jonizacyjny, powinowactwo elektronowe i elektroujemność pierwiastków, a ich charakter chemiczny – metale, półmetale i niemetale).2
T-W-7Kategorie pierwiastków niezbędnych dla organizmów żywych (makro- i mikroelementy) i ich podstawowe właściwości. Metale w układach biologicznych i ich funkcje.3
T-W-8Geometria cząsteczki a hybrydyzacja orbitali atomowych.2
T-W-9Teorie wiązań chemicznych (elektronowa, orbitali molekularnych) i ich typy (jonowe, atomowe, pośrednie, donorowo-akceptorowe oraz metaliczne). Wiązanie wodorowe i jego wpływ na właściwości fizyczne związków. Wiązania międzycząsteczkowe.. Biegunowość cząsteczek i moment dipolowy. Energia wiązania. Wzory Lewis'a.3
T-W-10Związki kompleksowe ze szczególnym uwzględnieniem biopierwiastków z bloku d (nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria). Zastosowanie wybranych kompleksów w chemii i medycynie.2
T-W-11Kinetyka chemiczna. Przebieg reakcji, szybkość reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji.2
T-W-12Równowaga chemiczna. Stała równowagi chemicznej (Kx, Kp i Kc). Równowaga chemiczna w układach homogenicznych i heterogenicznych. Czynniki wpływające na położenie stanu równowagi chemicznej - reguła przekory.2
T-W-13Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.Dysocjacja, a trwałość związków kompleksowych.4
T-W-14Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego.1
T-W-15Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych. Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych. Bufory: działanie buforu, zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.4
T-W-16Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów.1
T-W-17Podstawowe pojęcia i charakterystyka stanów skupienia materii (ciało stałe, ciecz i gaz). Struktura kryształu, typy kryształów, ciała amorficzne. Wiązania w sieci przestrzennej kryształów (kryształy homo- i heterodesmiczne). Zjawisko alotropii, polimorfizmu i izomorfizmu. Kinetyczna teoria cząsteczkowa gazów. Model gazu doskonałego. Równanie stanu gazu doskonałego. Prawo ciśnień cząstkowych (Daltona). Odstępstwa od stanu gazu doskonałego. Równanie van der Waalsa.3
T-W-18Właściwości roztworów (prawo Raoulta, wielkości koligatywne)1
T-W-19Elementy elektrochemii: reakcje elektrodowe, ogniwa elektrochemiczne, szereg elektronapięciowy. Korozja metali i sposoby jej zapobiegania. Elektroliza: procesy elektrodowe przy wykorzystaniu różnych elektrod oraz prawa elektrolizy.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zaleconych zadań5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Udział w konsultacjach5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie się studentów do zaliczenia.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę30
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu40
A-W-5Egzamin pisemny2
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_W01Wymienia i formułuje podstawowe prawa, koncepcje i teorie z zakresu chemii ogólnej i bionieorganicznej. Zna terminologię i jednostki chemiczne. Rozróżnia i nazywa podstawowe związki nieorganiczne. Zna budowę i strukturę elektronową atomu i cząsteczek związków oraz wymienić pierwiastki grup głównych UOP i opisać ich podstawowe właściwośći. Zna pierwiastki i związki o znaczeniu medycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
IwM_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i biomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z metodami rozwiązywania zadań i problemów chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków chemicznych nieorganicznych i ich wzorami oraz nazwami a także metodami ich otrzymywania. Ukształtowanie umiejetności z zakresu przeprowadzenia reakcji chemicznych, postrzegania ich efektów i zapisywania równań reakcji oraz dokonywania obliczeń stechiometrycznych oraz związanych ze stężeniami roztworów.
Treści programoweT-W-1Zakres oraz podstawowe prawa i pojęcia w chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej.
T-W-2Podział podstawowych związków nieorganicznych i sposoby ich nazywania. Typy reakcji chemicznych. Stopień utlenienia i reakcje elektonacji i dezelektronacji z uwzględnieniem reakcji biochemicznych (proste, synproporcjonacji i dysproporcjonacji).
T-W-4Budowa atomu. Cząstki elementarne i ich charakterystyka. Budowa i trwałość jądra atomowego. Modele jadra atomowego. Liczba atomowa, liczba masowa, nuklid, izotopy, izobary i izotony. Chemia jądrowa i jej wykorzystanie w medycynie nuklearnej: Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Reguła przesunięć Soddy'ego Fajansa..
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym (55-60%) posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej . Zna i potrafi sformułować najważniejsze koncepcje i teorie chemiczne. Zna w stopniu wystarczającym do dalszej edukacji w zakresie chemii terminologię, nomenklaturę i podstawowe jednostki chemiczne. Zna symbole, nazwy i położenie około 60% pierwiastków grup głównych UOP oraz ich strukturę elektronową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_W02Opisuje zagadnienia z zakresu chemii jądrowej i wymienia jej zastosowania, w tym w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z pojęciami z zakresu chemii jądrowej i elektrochemii z uwypukleniem zastosowania w medycynie.
Treści programoweT-W-4Budowa atomu. Cząstki elementarne i ich charakterystyka. Budowa i trwałość jądra atomowego. Modele jadra atomowego. Liczba atomowa, liczba masowa, nuklid, izotopy, izobary i izotony. Chemia jądrowa i jej wykorzystanie w medycynie nuklearnej: Promieniotwórczość naturalna i sztuczna. Reguła przesunięć Soddy'ego Fajansa..
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada, w wymiarze podstawowym (55-60%), wiedzę z zakresu chemii jądrowej, elektrochemii i termochemii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_W03Opisuje budowę i izomerię związków kompleksowych, nazywa takie związki oraz objaśnia ich znaczenie w chemii i medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii związków koordynacyjnych w tym o zastosowaniu w medycynie.
Treści programoweT-W-10Związki kompleksowe ze szczególnym uwzględnieniem biopierwiastków z bloku d (nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria). Zastosowanie wybranych kompleksów w chemii i medycynie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym posiada wiedzę na temat budowy, izomerii i nazewnictwa związków kompleksowych. Potrafi podać przykłady ich zastosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_W04Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące kinetyki i statyki chemicznej. Zna czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych oraz treść prawa działania mas. Definiuje kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa oraz kwasy i zasady wg Brönsteda. Wymienia i charakteryzuje stany skupienia materii oraz odtwarza podstawowe prawa i zjawiska dotyczące stanów skupienia materii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z podstawowymi prawami i zagadnieniami statyki chemicznej. Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych.
Treści programoweT-W-11Kinetyka chemiczna. Przebieg reakcji, szybkość reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji.
T-W-12Równowaga chemiczna. Stała równowagi chemicznej (Kx, Kp i Kc). Równowaga chemiczna w układach homogenicznych i heterogenicznych. Czynniki wpływające na położenie stanu równowagi chemicznej - reguła przekory.
T-W-13Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.Dysocjacja, a trwałość związków kompleksowych.
T-W-14Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Brønsteda i Lowry’ego.
T-W-15Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych. Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych. Bufory: działanie buforu, zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna podstawy kinetyki i statyki chemicznej. Potrafi sformułować podstawowe prawa dotyczące tych działów chemii. Jest w stanie odtworzyć podstawowe teorie kwasów i zasad oraz podstawowe prawa i zjawiska dotyczące stanów skupienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_W05Rozwiązuje proste zadania problemowe z zakresu rownowag w roztworach wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu analizy matematycznej oraz zagadnienia z zakresu: elementów logiki, elementów algebry i algebry liniowej, statystyki matematycznej pozwalające na zrozumienie, opisanie i modelowanie zjawisk fizykochemicznych zachodzących w materiałach/biomateriałach i procesach technicznych
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z podstawowymi prawami i zagadnieniami statyki chemicznej. Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych.
Treści programoweT-A-7Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-A-8Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Bufory - ich działanie, pH i pojemność buforowa.
T-A-10Teoria mocnych elektrolitów Debye'a i Hückla. Obliczanie aktywności jonów.
T-W-13Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.Dysocjacja, a trwałość związków kompleksowych.
T-W-15Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Dysocjacja kwasów wieloprotonowych. Czynniki decydujące o mocy kwasów beztlenowych i tlenowych. Bufory: działanie buforu, zastosowanie roztworów buforowych w chemii. Roztwory mocnych elektrolitów. Wodne roztwory soli: hydroliza, pH.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu równowag w roztworach wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_W06Definiuje podstawowe operacje jednostkowe w analizie chemicznej i powinien być w stanie przeprowadzić, zgodnie z zasadami BHP i regulaminu laboratorium, reakcję chemiczną, napisać jej równanie, zaklasyfikować tę reakcję do poszczególnych typów. Opisuje sposoby przeprowadzania obliczeń stechiometrycznych na podstawie równań reakcji, wzorów związków chemicznych i podstawowych pojęć i praw chemii. Zna sposoby wyrażania stężeń roztworów i wskazać jak je obliczać. Wskazuje i tłumaczy jak obliczyć stałą i stopień dysocjacji słabych elektrolitów oraz wyznaczyć i obliczyć pH roztworów słabych i mocnych elektrolitów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
IwM_1A_W11Absolwent zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa technicznego oraz racjonalnego stosowania chemikaliów i surowców w przemyśle medycznym
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z metodami rozwiązywania zadań i problemów chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków chemicznych nieorganicznych i ich wzorami oraz nazwami a także metodami ich otrzymywania. Ukształtowanie umiejetności z zakresu przeprowadzenia reakcji chemicznych, postrzegania ich efektów i zapisywania równań reakcji oraz dokonywania obliczeń stechiometrycznych oraz związanych ze stężeniami roztworów.
Treści programoweT-W-2Podział podstawowych związków nieorganicznych i sposoby ich nazywania. Typy reakcji chemicznych. Stopień utlenienia i reakcje elektonacji i dezelektronacji z uwzględnieniem reakcji biochemicznych (proste, synproporcjonacji i dysproporcjonacji).
T-A-5Obliczenia dotyczące stężeń roztworów (procentowego, molowego, molalnego i ułamków molowych).
T-A-7Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-A-8Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Bufory - ich działanie, pH i pojemność buforowa.
T-A-9Dysocjacja wieloprotonowych kwasów - obliczenia.
T-A-11Równania reakcji hydrolizy. Obliczanie pH wodnych roztworów soli.
T-A-12Obliczanie rozpuszczalności trudno rozpuszczalnych elektrolitów w oparciu o ich iloczyn rozpuszczalności.
T-W-13Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.Dysocjacja, a trwałość związków kompleksowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie opisać podstawowe operacje jednostkowe w analizie chemicznej. Potrafi zaproponować równania reakcji chemicznych i dokonywać ich klasyfikacji. Zna sposoby przeprowadzania podstawowych obliczeń chemicznych Potrafi samodzielnie odtworzyć 60% wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_W07Prawidłowo postępuje w laboratorium chemii nieorganicznej oraz ma wiedzę dotyczącą metodyki identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych w tym o znaczeniu medycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii ogólnej, bionieorganicznej, organicznej, bioorganicznej, fizycznej, medycznej i chemii leków oraz fizyki/biofizyki
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-8Zapoznanie studentów z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnym z uwzględnieniem jonów o znaczeniu medycznym oraz z zasadami przygotowywania sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-2Podział kationów na grupy analityczne z wyszczególnieniem kationów biologicznie aktywnych. Kationy I i II grupy analitycznej: reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów I i II grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji kationów grup I-II).
T-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II – kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-4Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III-V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I–IV - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Analiza jakościowa związków nieorganicznych o nieznanych składach, w tym o znaczeniu w analityce medycznej. Sprawdzian V: Analiza systematyczna mieszaniny kationów I-V.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym dotyczącą prawidlowego postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej oraz wiedzę dotyczącą metodyki identyfikacji oraz rozdziału jonów w roztworach wodnych, w tym o znaczeniu w medycynie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_U01Formułuje, analizuje, interpretuje i rozwiązuje problemy z zakresu chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej w oparciu o poznane zjawiska, prawa i twierdzenia oraz metody, które umie zdefiniować i logicznie zastosować. Stosuje poznane metody i rozwiązuje zadania chemiczne dotyczące stechiometrii, stężeń roztworów i podstawowych problemów związanych z kinetyką i statyką chemiczną. Umie wyszukiwać oraz skorzystać ze wskazanej literatury dotyczącej przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień inżynierskich i technicznych
IwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IwM_1A_U14Absolwent potrafi korzystać z zasobów bibliograficznych, w tym przy użyciu naukowych baz danych, tj. Scopus, Web of Science, Reaxys, SciFinder (Chemical Abstract) i innych.
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z metodami rozwiązywania zadań i problemów chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków chemicznych nieorganicznych i ich wzorami oraz nazwami a także metodami ich otrzymywania. Ukształtowanie umiejetności z zakresu przeprowadzenia reakcji chemicznych, postrzegania ich efektów i zapisywania równań reakcji oraz dokonywania obliczeń stechiometrycznych oraz związanych ze stężeniami roztworów.
Treści programoweT-W-1Zakres oraz podstawowe prawa i pojęcia w chemii ogólnej i (bio)nieorganicznej.
T-W-2Podział podstawowych związków nieorganicznych i sposoby ich nazywania. Typy reakcji chemicznych. Stopień utlenienia i reakcje elektonacji i dezelektronacji z uwzględnieniem reakcji biochemicznych (proste, synproporcjonacji i dysproporcjonacji).
T-A-5Obliczenia dotyczące stężeń roztworów (procentowego, molowego, molalnego i ułamków molowych).
T-A-7Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-A-8Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Bufory - ich działanie, pH i pojemność buforowa.
T-A-9Dysocjacja wieloprotonowych kwasów - obliczenia.
T-A-11Równania reakcji hydrolizy. Obliczanie pH wodnych roztworów soli.
T-W-3Typy roztworów. Sposoby wyrażania stężeń roztworów i ich podstawowe oraz stosowane w diagnostyce medycznej jednostki.
T-W-11Kinetyka chemiczna. Przebieg reakcji, szybkość reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji.
T-W-12Równowaga chemiczna. Stała równowagi chemicznej (Kx, Kp i Kc). Równowaga chemiczna w układach homogenicznych i heterogenicznych. Czynniki wpływające na położenie stanu równowagi chemicznej - reguła przekory.
T-W-16Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi formułować, analizować i interpretować oraz rozwiązywać problemy z chemii ogólej i (bio)nieorganicznej i z zakresu programów różnych form zajęć z tego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_U02Postęuje zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz identyfikuje jony w roztworze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium chemii nieorganicznej
C-8Zapoznanie studentów z metodyką identyfikacji kationów i anionów w roztworach wodnym z uwzględnieniem jonów o znaczeniu medycznym oraz z zasadami przygotowywania sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń chemicznych.
Treści programoweT-L-3Kationy III, IV i V grupy analitycznej – reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych kationów III, IV i V grupy analitycznej (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian II – kationy grupy I i II - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-4Podział anionów na grupy analityczne. Aniony I, II, III i IV grupy analitycznej – reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne. Identyfikacja wybranych anionów grup I - IV (3 x 5 identyfikacji). Sprawdzian III: kationy grup III-V - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-5Analiza systematyczna mieszaniny kationów grup I-V i anionów. Sprawdzian IV: aniony grup I–IV - reakcje z odczynnikami grupowymi i reakcje charakterystyczne.
T-L-6Analiza jakościowa związków nieorganicznych o nieznanych składach, w tym o znaczeniu w analityce medycznej. Sprawdzian V: Analiza systematyczna mieszaniny kationów I-V.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Podstawowe czynności wykonywane podczas ćwiczeń. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Sprawdzian I – nazewnictwo związków nieorganicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada, na poziomie podstawowym, umiejętność postępowania zgodnie z zasadami BPH w laboratorium chemii nieorganicznej oraz umiejętność identyfikowania jonów w roztworze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_U03Planuje, przeprowadza i analizuje podstawowe doświadczenia i reakcje chemiczne. Pisze równania reakcji, dobiera współczynniki stechiometryczne oraz klasyfikuje reakcje do poszczególnych typów. Stosuje poznane zasady nazewnictwa związków, w tym kompleksowych, aby nazwać wszystkie substraty i produkty przeprowadzonych reakcji. Analizuje równowagi jonowe w analizowanych roztworach i obliczyć pH roztworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystać poznane zasady i metody chemii oraz fizyki w planowaniu, przeprowadzeniu i opisywaniu eksperymentów, potrafi interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IwM_1A_U10Absolwent potrafi planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków chemicznych nieorganicznych i ich wzorami oraz nazwami a także metodami ich otrzymywania. Ukształtowanie umiejetności z zakresu przeprowadzenia reakcji chemicznych, postrzegania ich efektów i zapisywania równań reakcji oraz dokonywania obliczeń stechiometrycznych oraz związanych ze stężeniami roztworów.
Treści programoweT-W-2Podział podstawowych związków nieorganicznych i sposoby ich nazywania. Typy reakcji chemicznych. Stopień utlenienia i reakcje elektonacji i dezelektronacji z uwzględnieniem reakcji biochemicznych (proste, synproporcjonacji i dysproporcjonacji).
T-A-1Podział związków nieorganicznych, ich wzory kreskowe i sposoby nazywania. Zapis równań reakcji chemicznych.
T-A-2Równania elektronacji i dezelekronacji z uwzględnieniem układów biochemicznych.
T-A-7Reakcje protolityczne. Obliczanie pH w rozcieńczonych roztworach mocnych elektrolitów i w roztworach słabych elektrolitów. Prawo rozcieńczeń Ostwalda.
T-A-8Wpływ wspólnych jonów na dysocjację słabych elektrolitów. Bufory - ich działanie, pH i pojemność buforowa.
T-A-11Równania reakcji hydrolizy. Obliczanie pH wodnych roztworów soli.
T-W-10Związki kompleksowe ze szczególnym uwzględnieniem biopierwiastków z bloku d (nazewnictwo, izomeria strukturalna i stereoizomeria). Zastosowanie wybranych kompleksów w chemii i medycynie.
T-W-13Równowagi w roztworach. Podział elektrolitów. Wpływ typu wiązania na dysocjację elektrolitów. Reakcje protolityczne. Autodysocjacja wody. Pojęcie pH. Równowagi w roztworach słabych elektrolitów.Dysocjacja, a trwałość związków kompleksowych.
T-W-16Rozpuszczalność trudnorozpuszczalnych elektrolitów. Pojęcie iloczynu rozpuszczalności. Wpływ wspólnego jonu na rozpuszczalność osadów.
T-A-13Izomeria i nazewnictwo związków kompleksowych (w tym biokompleksów) oraz ich zachowanie w roztworach.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaplanować, przeprowadzić i przeanalizować około 60% wskazanych przez nauczyciela akademickiego reakcji chemicznych. Potrafi napisać równania tych reakcji, nazwać substraty i produkty oraz dokonać analizy równowag fazowych ustalających się w analizowanych roztworach. analizowanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_B08_K01Absolwent potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie nad rozwiązywaniem i przedstawieniem wyników różnych zadań i problemów. Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K01Absolwent potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści
IwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z metodami rozwiązywania zadań i problemów chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków chemicznych nieorganicznych i ich wzorami oraz nazwami a także metodami ich otrzymywania. Ukształtowanie umiejetności z zakresu przeprowadzenia reakcji chemicznych, postrzegania ich efektów i zapisywania równań reakcji oraz dokonywania obliczeń stechiometrycznych oraz związanych ze stężeniami roztworów.
Treści programoweT-L-6Analiza jakościowa związków nieorganicznych o nieznanych składach, w tym o znaczeniu w analityce medycznej. Sprawdzian V: Analiza systematyczna mieszaniny kationów I-V.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne i ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi biorąc odpowiedzialność za powierzone do realizacji zadania pracować i współdziałać w grupie, przyjmując w niej rolę wykonawcy.
3,5
4,0
4,5
5,0