Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej |
W-2 | Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań) |
W-3 | Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki przydatnej inżynierowi kierunku inżynieria w medycynie |
C-2 | Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych i opisywania zjawisk fizycznych |
C-3 | Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej | 5 |
T-L-2 | Wyznaczanie gęstości za pomocą piknometru i aerometru | 5 |
T-L-3 | Wyznaczanie szybkości wydzielania ciepła za pomocą mikrokalorymetru | 5 |
T-L-4 | Pomiar oporu elektrycznego i siły elektromotorycznej | 5 |
T-L-5 | Cechowanie termopary | 5 |
T-L-6 | Wyznaczanie zależności pomiędzy stężeniem a współczynnikiem załamania światła roztworów | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do statystycznej oceny wyników pomiarów | 2 |
T-W-2 | Gęstość ciał stałych i cieczy | 2 |
T-W-3 | Siła i ruch | 2 |
T-W-4 | Energia | 2 |
T-W-5 | Sprężystość | 2 |
T-W-6 | Grawitacja | 2 |
T-W-7 | Drgania | 2 |
T-W-8 | Fale (optyka) | 2 |
T-W-9 | Termodynamika – podstawy | 3 |
T-W-10 | Elektrostatyka | 2 |
T-W-11 | Fale elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja | 3 |
T-W-12 | Fizyka jądrowa oraz radioaktywność | 5 |
T-W-13 | Zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje u prowadzącego zajęcia | 2 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-L-4 | przygotowanie sprawozdań z wykonanych laboratoriów | 7 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMED_1A_B03_W01 definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego. | IwM_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMED_1A_B03_U01 stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami. | IwM_1A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMED_1A_B03_W01 definiuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego. | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMED_1A_B03_U01 stosuje prawa zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami. | 2,0 | |
3,0 | Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie pisemne, ocena za sprawozdanie, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
- J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
- T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004