Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)

Sylabus przedmiotu Sztuczna inteligencja w medycynie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria w medycynie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sztuczna inteligencja w medycynie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Story <Anna.Story@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,60egzamin
laboratoriaL5 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami z zakresu sztucznej inteligencji i sztucznych sieci neuronowych oraz obszarami ich zastosowania w medycynie.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów z medycyny z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do środowiska Matlab1
T-L-2Wprowadzenie do uczenia maszynowego w środowisku Matlab1
T-L-3Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem technik uczenia maszynowego w środowisku Matlab5
T-L-4Wprowadzenie do głębokiego uczenia w środowisku Matlab1
T-L-5Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab5
T-L-6Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (podstawowe definicje; problemy sektora zdrowia; rys historyczny stosowania sztucznej inteligencji w medycynie; światowy rynek sztucznej inteligencji w sektorze zdrowia)2
T-W-2Obszary zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie (wczesne wykrywanie chorób; diagnostyka; opracowywanie leków; wsparcie w podejmowaniu decyzji; leczenie i monitorowanie terapii; systemy opieki)2
T-W-3Rola sztucznej inteligencji w medycynie. Korzyści stosowania sztucznej inteligencji1
T-W-4Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe a analiza danych w opiece medycznej (dane i decyzje; koncepcje uczenia maszynowego; przekształcanie danych; profile genetyczne; jakość opieki nad pacjentami)3
T-W-5Uczenie głębokie i sztuczne sieci neuronowe w diagnostyce medycznej (co to jest uczenie głębokie; uczenie głębokie a uczenie maszynowe; budowa, rodzaje i zastosowanie sieci neuronowych; proces uczenia się)3
T-W-6Wyzwania i rekomendacje dla sztucznej inteligencji w medycynie1
T-W-7Etyka sztucznej inteligencji (stronniczość, uczciwość, odpowiedzialność, przejrzystość w uczeniu maszynowym; etyczne, prawne i społeczne zagadnienia sztucznej inteligencji w medycynie i ochronie zdrowia)1
T-W-8Sztuczna inteligencja w środowisku Matlab2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnicto w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studiowanie literatury3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne; rozwiązywanie problemów z medycyny z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia oraz sieci neuronowych w środowisku Matlab.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oraz ustny z treści przekazanych na wykładach.
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła - obserwacja pracy studentów na zajęciach praktycznych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne - samodzielne rozwiązanie wybranego zagadnienia z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia oraz sieci neuronowych w środowisku Matlab.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C15_W01
Opisuje zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sztucznych sieci neuronowych, wskazuje i wyjaśnia obszary, rolę oraz korzyści wynikające z praktycznego zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie.
IwM_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C15_U01
Rozwiązuje wybrane problemy inżynierskie z medycyny z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab oraz analizuje ich wyniki.
IwM_1A_U05C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IwM_1A_C15_K01
Wykazuje świadomość i argumentuje konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie korzystania ze specjalistycznego oprogramowania, umożliwiającego zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie, wyjaśnia aspekty etyczne stosowania sztucznej inteligencji.
IwM_1A_K01, IwM_1A_K02, IwM_1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C15_W01
Opisuje zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sztucznych sieci neuronowych, wskazuje i wyjaśnia obszary, rolę oraz korzyści wynikające z praktycznego zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie.
2,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 91% - 100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C15_U01
Rozwiązuje wybrane problemy inżynierskie z medycyny z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab oraz analizuje ich wyniki.
2,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 91% - 100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IwM_1A_C15_K01
Wykazuje świadomość i argumentuje konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie korzystania ze specjalistycznego oprogramowania, umożliwiającego zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie, wyjaśnia aspekty etyczne stosowania sztucznej inteligencji.
2,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 91% - 100%

Literatura podstawowa

  1. Hadelin de Ponteves, Sztuczna inteligencja. Błyskawiczne wprowadzenie do uczenia maszynowego, uczenia ze wzmocnieniem i uczenia głębokiego, Helion, 2021
  2. Josh Patterson, Adam Gibson, Deep Learning. Praktyczne wprowadzenie, Helion, 2018
  3. Andrew W. Trask, Zrozumieć głębokie uczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Eric Topol, Medycyna głęboka. Jak sztuczna inteligencja może ponownie uczynić opiekę zdrowotną ludzką, Item Publishing, 2020
  2. McKinsey & Company, Forbes Polska, Rewolucja AI. Jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce, 2017
  3. Robert A. Kosiński, Sztuczne sieci neuronowe. Dynamika nieliniowa i chaos, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do środowiska Matlab1
T-L-2Wprowadzenie do uczenia maszynowego w środowisku Matlab1
T-L-3Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem technik uczenia maszynowego w środowisku Matlab5
T-L-4Wprowadzenie do głębokiego uczenia w środowisku Matlab1
T-L-5Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab5
T-L-6Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (podstawowe definicje; problemy sektora zdrowia; rys historyczny stosowania sztucznej inteligencji w medycynie; światowy rynek sztucznej inteligencji w sektorze zdrowia)2
T-W-2Obszary zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie (wczesne wykrywanie chorób; diagnostyka; opracowywanie leków; wsparcie w podejmowaniu decyzji; leczenie i monitorowanie terapii; systemy opieki)2
T-W-3Rola sztucznej inteligencji w medycynie. Korzyści stosowania sztucznej inteligencji1
T-W-4Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe a analiza danych w opiece medycznej (dane i decyzje; koncepcje uczenia maszynowego; przekształcanie danych; profile genetyczne; jakość opieki nad pacjentami)3
T-W-5Uczenie głębokie i sztuczne sieci neuronowe w diagnostyce medycznej (co to jest uczenie głębokie; uczenie głębokie a uczenie maszynowe; budowa, rodzaje i zastosowanie sieci neuronowych; proces uczenia się)3
T-W-6Wyzwania i rekomendacje dla sztucznej inteligencji w medycynie1
T-W-7Etyka sztucznej inteligencji (stronniczość, uczciwość, odpowiedzialność, przejrzystość w uczeniu maszynowym; etyczne, prawne i społeczne zagadnienia sztucznej inteligencji w medycynie i ochronie zdrowia)1
T-W-8Sztuczna inteligencja w środowisku Matlab2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicto w zajęciach15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studiowanie literatury3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C15_W01Opisuje zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sztucznych sieci neuronowych, wskazuje i wyjaśnia obszary, rolę oraz korzyści wynikające z praktycznego zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_W05Absolwent zna zasady projektowania, modelowania, symulacji oraz rozumie zasady metod, narzędzi badawczych i technik obrazowania i diagnostyki (w tym technik informatycznych) stosowanych przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w inżynierii w medycynie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami z zakresu sztucznej inteligencji i sztucznych sieci neuronowych oraz obszarami ich zastosowania w medycynie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (podstawowe definicje; problemy sektora zdrowia; rys historyczny stosowania sztucznej inteligencji w medycynie; światowy rynek sztucznej inteligencji w sektorze zdrowia)
T-W-2Obszary zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie (wczesne wykrywanie chorób; diagnostyka; opracowywanie leków; wsparcie w podejmowaniu decyzji; leczenie i monitorowanie terapii; systemy opieki)
T-W-3Rola sztucznej inteligencji w medycynie. Korzyści stosowania sztucznej inteligencji
T-W-4Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe a analiza danych w opiece medycznej (dane i decyzje; koncepcje uczenia maszynowego; przekształcanie danych; profile genetyczne; jakość opieki nad pacjentami)
T-W-5Uczenie głębokie i sztuczne sieci neuronowe w diagnostyce medycznej (co to jest uczenie głębokie; uczenie głębokie a uczenie maszynowe; budowa, rodzaje i zastosowanie sieci neuronowych; proces uczenia się)
T-W-6Wyzwania i rekomendacje dla sztucznej inteligencji w medycynie
T-W-7Etyka sztucznej inteligencji (stronniczość, uczciwość, odpowiedzialność, przejrzystość w uczeniu maszynowym; etyczne, prawne i społeczne zagadnienia sztucznej inteligencji w medycynie i ochronie zdrowia)
T-W-8Sztuczna inteligencja w środowisku Matlab
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oraz ustny z treści przekazanych na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 91% - 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C15_U01Rozwiązuje wybrane problemy inżynierskie z medycyny z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab oraz analizuje ich wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_U05Absolwent potrafi korzystać ze specjalistycznego oprogramowania komputerowego do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień typowych dla kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów z medycyny z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do środowiska Matlab
T-L-2Wprowadzenie do uczenia maszynowego w środowisku Matlab
T-L-3Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem technik uczenia maszynowego w środowisku Matlab
T-L-4Wprowadzenie do głębokiego uczenia w środowisku Matlab
T-L-5Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem głębokiego uczenia i sieci neuronowych w środowisku Matlab
T-L-6Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne; rozwiązywanie problemów z medycyny z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia oraz sieci neuronowych w środowisku Matlab.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła - obserwacja pracy studentów na zajęciach praktycznych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne - samodzielne rozwiązanie wybranego zagadnienia z zastosowaniem technik uczenia maszynowego, głębokiego uczenia oraz sieci neuronowych w środowisku Matlab.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik ze sprawozdań i zaliczenia końcowego w przedziale 91% - 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIwM_1A_C15_K01Wykazuje świadomość i argumentuje konieczność poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie korzystania ze specjalistycznego oprogramowania, umożliwiającego zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie, wyjaśnia aspekty etyczne stosowania sztucznej inteligencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIwM_1A_K01Absolwent potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści
IwM_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
IwM_1A_K04Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: − przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, − dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami z zakresu sztucznej inteligencji i sztucznych sieci neuronowych oraz obszarami ich zastosowania w medycynie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (podstawowe definicje; problemy sektora zdrowia; rys historyczny stosowania sztucznej inteligencji w medycynie; światowy rynek sztucznej inteligencji w sektorze zdrowia)
T-W-2Obszary zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie (wczesne wykrywanie chorób; diagnostyka; opracowywanie leków; wsparcie w podejmowaniu decyzji; leczenie i monitorowanie terapii; systemy opieki)
T-W-3Rola sztucznej inteligencji w medycynie. Korzyści stosowania sztucznej inteligencji
T-W-6Wyzwania i rekomendacje dla sztucznej inteligencji w medycynie
T-W-7Etyka sztucznej inteligencji (stronniczość, uczciwość, odpowiedzialność, przejrzystość w uczeniu maszynowym; etyczne, prawne i społeczne zagadnienia sztucznej inteligencji w medycynie i ochronie zdrowia)
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oraz ustny z treści przekazanych na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego poniżej 45%
3,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 45% - 60%
3,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 61% - 70%
4,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 71% - 80%
4,5Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 81% - 90%
5,0Student uzyskał wynik z egzaminu pisemnego i ustnego w przedziale 91% - 100%