Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy marketingu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy marketingu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Pełech <Iwona.Pelech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień związanych z marketingiem i ekonomią.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do marketingu. Podstawowe pojęcia marketingu.2
T-W-2Prawo popytu o podaży. Pojęcie i klasyfikacja rynków. Równowaga rynkowa.2
T-W-3Ukierunkowanie firmy na rynek. Koncepcja produkcji, produktu, sprzedaży, marketingu, marketingu społecznego.2
T-W-4Produkt i produkt mix. Poziomy produktu. Klasyfikacja produktów. Asortyment. Decyzje dotyczące linii produktów. Rynkowy cykl życia produktu.2
T-W-5Strategia marki.1
T-W-6Opracowywanie i przeprowadzanie działań reklamowych. Wybór mediów i ocena ich skuteczności.2
T-W-7Cele i wady promocji sprzedaży.2
T-W-8Cena i strategie cenowe.1
T-W-9Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A02_W01
Student definiuje pojęcia związane z gospodarka rynkową. Wyjaśnia pojęcia popytu i podaży. Wymienia rodzaje popytu. Definiuje pojęcie runku oraz podaje klasyfikację rynków. Wyjaśnia na czym polega równowaga rynkowa.
TCH_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TCH_1A_A02_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia marketingu. Tłumaczy założenia poznanych koncepcji marketingowych. Wymienia cechy produktów oraz poziomy produktu. Podaje klasyfikację produktów i jednocześnie tłumaczy dobór odpowiedniej strategii marketingu mix. Przedstawia definicję asortymentu wraz ze zmiennymi. Opisuje strategie związane z linią produktów. Definiuje pojęcie marki oraz wskazuje na główne jej funkcje. Przedstawia strategie dotyczące marki. Wymienia cele reklamy, rodzaje reklamy, sposoby ustalania budżetu na reklamę; metody tworzenia przekazu reklamowego; uzasadnia dobór mediów do reklamy; tłumaczy rozłożenie reklamy w czasie; objaśnia testowanie skuteczności reklamy. Wymienia narzędzia oraz cele i wady promocji sprzedaży.
TCH_1A_W10C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TCH_1A_A02_W03
Student opisuje strategie cenowe oraz podaje uzasadnienie ich wyboru. Opisuje podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta; teorię wyboru konsumenta, w tym: ograniczenia budżetowe i preferencje konsumenta, optimum i wpływ dochodu na wybór optymalny, wpływ zmiany cen, optymalizację konsumpcji w czasie.
TCH_1A_W10C-1T-W-9, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A02_W01
Student definiuje pojęcia związane z gospodarka rynkową. Wyjaśnia pojęcia popytu i podaży. Wymienia rodzaje popytu. Definiuje pojęcie runku oraz podaje klasyfikację rynków. Wyjaśnia na czym polega równowaga rynkowa.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A02_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia marketingu. Tłumaczy założenia poznanych koncepcji marketingowych. Wymienia cechy produktów oraz poziomy produktu. Podaje klasyfikację produktów i jednocześnie tłumaczy dobór odpowiedniej strategii marketingu mix. Przedstawia definicję asortymentu wraz ze zmiennymi. Opisuje strategie związane z linią produktów. Definiuje pojęcie marki oraz wskazuje na główne jej funkcje. Przedstawia strategie dotyczące marki. Wymienia cele reklamy, rodzaje reklamy, sposoby ustalania budżetu na reklamę; metody tworzenia przekazu reklamowego; uzasadnia dobór mediów do reklamy; tłumaczy rozłożenie reklamy w czasie; objaśnia testowanie skuteczności reklamy. Wymienia narzędzia oraz cele i wady promocji sprzedaży.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_A02_W03
Student opisuje strategie cenowe oraz podaje uzasadnienie ich wyboru. Opisuje podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta; teorię wyboru konsumenta, w tym: ograniczenia budżetowe i preferencje konsumenta, optimum i wpływ dochodu na wybór optymalny, wpływ zmiany cen, optymalizację konsumpcji w czasie.
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotler, Philip, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012
  2. Malinowski, Dariusz., Gospodarka rynkowa, Difin, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Henslowe, Philip., Public relation od podstaw, Helion, Gliwice, 2005
  2. Kotler, Philip, Marketing 4.0, MT Biznes, Warszawa, 2017
  3. Šmid, Wacław., Zarządzanie reklamą, CeDeWu.pl, Warszawa, 2016

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do marketingu. Podstawowe pojęcia marketingu.2
T-W-2Prawo popytu o podaży. Pojęcie i klasyfikacja rynków. Równowaga rynkowa.2
T-W-3Ukierunkowanie firmy na rynek. Koncepcja produkcji, produktu, sprzedaży, marketingu, marketingu społecznego.2
T-W-4Produkt i produkt mix. Poziomy produktu. Klasyfikacja produktów. Asortyment. Decyzje dotyczące linii produktów. Rynkowy cykl życia produktu.2
T-W-5Strategia marki.1
T-W-6Opracowywanie i przeprowadzanie działań reklamowych. Wybór mediów i ocena ich skuteczności.2
T-W-7Cele i wady promocji sprzedaży.2
T-W-8Cena i strategie cenowe.1
T-W-9Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A02_W01Student definiuje pojęcia związane z gospodarka rynkową. Wyjaśnia pojęcia popytu i podaży. Wymienia rodzaje popytu. Definiuje pojęcie runku oraz podaje klasyfikację rynków. Wyjaśnia na czym polega równowaga rynkowa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień związanych z marketingiem i ekonomią.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do marketingu. Podstawowe pojęcia marketingu.
T-W-2Prawo popytu o podaży. Pojęcie i klasyfikacja rynków. Równowaga rynkowa.
T-W-3Ukierunkowanie firmy na rynek. Koncepcja produkcji, produktu, sprzedaży, marketingu, marketingu społecznego.
T-W-9Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A02_W02Student definiuje podstawowe pojęcia marketingu. Tłumaczy założenia poznanych koncepcji marketingowych. Wymienia cechy produktów oraz poziomy produktu. Podaje klasyfikację produktów i jednocześnie tłumaczy dobór odpowiedniej strategii marketingu mix. Przedstawia definicję asortymentu wraz ze zmiennymi. Opisuje strategie związane z linią produktów. Definiuje pojęcie marki oraz wskazuje na główne jej funkcje. Przedstawia strategie dotyczące marki. Wymienia cele reklamy, rodzaje reklamy, sposoby ustalania budżetu na reklamę; metody tworzenia przekazu reklamowego; uzasadnia dobór mediów do reklamy; tłumaczy rozłożenie reklamy w czasie; objaśnia testowanie skuteczności reklamy. Wymienia narzędzia oraz cele i wady promocji sprzedaży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień związanych z marketingiem i ekonomią.
Treści programoweT-W-4Produkt i produkt mix. Poziomy produktu. Klasyfikacja produktów. Asortyment. Decyzje dotyczące linii produktów. Rynkowy cykl życia produktu.
T-W-6Opracowywanie i przeprowadzanie działań reklamowych. Wybór mediów i ocena ich skuteczności.
T-W-7Cele i wady promocji sprzedaży.
T-W-5Strategia marki.
T-W-9Zaliczenie pisemne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_A02_W03Student opisuje strategie cenowe oraz podaje uzasadnienie ich wyboru. Opisuje podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta; teorię wyboru konsumenta, w tym: ograniczenia budżetowe i preferencje konsumenta, optimum i wpływ dochodu na wybór optymalny, wpływ zmiany cen, optymalizację konsumpcji w czasie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W10Absolwent zna i rozumie fundamentalne problemy współczesnej cywilizacji oraz produkcji chemicznej, w różnych aspektach, w tym min. ekonomicznym, prawnym, etycznym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień związanych z marketingiem i ekonomią.
Treści programoweT-W-9Zaliczenie pisemne
T-W-8Cena i strategie cenowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie wyniku w przedziale [55%, 60%] na zaliczeniu pisemnym.
3,5
4,0
4,5
5,0