Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej i fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami ochrony środowiska, w szczególności z tematyką dotyczącą emisji zanieczyszczeń do atmosfery, wód i gleby, oddziaływaniem na środowisko i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Źródła i rodzaje zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Charakterystyka emisji ze źródeł niezorganizowamnych i zorganizowanych. Podstawowe pojęcia i akty prawne.4
T-W-2Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza i ich oddziaływanie na środowisko. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Wybrane metody oceny emisji zanieczyszczeń i modelowania ich rozprzestrzeniania.6
T-W-3Źródła, rodzaje i rozpraszanie zanieczyszczeń w wodzie. Skutki środowiskowe związanie z zanieczyszczeniem wód. Źródła, rodzaje i losy zanieczyszczeń w glebie oraz ich oddziaływanie.4
T-W-4Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład o charakterze informacyjnym połączony z prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O07a_W01
Student zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, potrafi wymienić rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, wskazać ich źródła i oddziaływanie na środowisko, scharakteryzować czynniki determinujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, zdefiniować wybrane zjawiska i pojęcia związane z rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń w powietrzu i jego modelowaniem.
TCH_1A_W09C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O07a_U01
Student potrafi ocenić wpływ emisji pochodzących z różnych procesów przemysłowych na środowisko i zaproponować sposoby ich ograniczania, rozróżnić zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, posługiwać się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń.
TCH_1A_U06C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O07a_K01
Student ma świadomość zagrożeń środowiskowych związanych z procesami przemysłowymi, jest otwarty na poszerzanie swojej wiedzy w tym zakresie i wykazuje postawę dbałości o środowisko naturalne.
TCH_1A_K01, TCH_1A_K03C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O07a_W01
Student zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, potrafi wymienić rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, wskazać ich źródła i oddziaływanie na środowisko, scharakteryzować czynniki determinujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, zdefiniować wybrane zjawiska i pojęcia związane z rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń w powietrzu i jego modelowaniem.
2,0
3,0Student wymienia większość głównych zanieczyszczeń środowiska, definiuje i opisuje w podstawowym stopniu wybrane pojęcia związane z emisją zanieczyszczeń i ich rozprzestrzenianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O07a_U01
Student potrafi ocenić wpływ emisji pochodzących z różnych procesów przemysłowych na środowisko i zaproponować sposoby ich ograniczania, rozróżnić zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, posługiwać się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ocenia wpływ emisji głównych zanieczyszczeń przemysłowych na środowisko i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z emisją i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O07a_K01
Student ma świadomość zagrożeń środowiskowych związanych z procesami przemysłowymi, jest otwarty na poszerzanie swojej wiedzy w tym zakresie i wykazuje postawę dbałości o środowisko naturalne.
2,0
3,0Student nabył podstawowe kompetencje związane z oceną zagrożeń środowiskowych i wykazuje zainteresowanie tematyką ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krystek J. (red.), Ochrona środowiska dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2018, pierwsze
  2. Rup K., Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2017, drugie
  3. Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
  4. Wielgosiński G., Zarzycki R., Technologie i procesy ochrony powietrza, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2018, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, t. 1-2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła i rodzaje zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Charakterystyka emisji ze źródeł niezorganizowamnych i zorganizowanych. Podstawowe pojęcia i akty prawne.4
T-W-2Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza i ich oddziaływanie na środowisko. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Wybrane metody oceny emisji zanieczyszczeń i modelowania ich rozprzestrzeniania.6
T-W-3Źródła, rodzaje i rozpraszanie zanieczyszczeń w wodzie. Skutki środowiskowe związanie z zanieczyszczeniem wód. Źródła, rodzaje i losy zanieczyszczeń w glebie oraz ich oddziaływanie.4
T-W-4Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O07a_W01Student zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, potrafi wymienić rodzaje zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby, wskazać ich źródła i oddziaływanie na środowisko, scharakteryzować czynniki determinujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń, zdefiniować wybrane zjawiska i pojęcia związane z rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń w powietrzu i jego modelowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W09Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami, technologii bezodpadowych w przemyśle chemicznym, technologii oczyszczania wody, ścieków i gazów odlotowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami ochrony środowiska, w szczególności z tematyką dotyczącą emisji zanieczyszczeń do atmosfery, wód i gleby, oddziaływaniem na środowisko i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-3Źródła, rodzaje i rozpraszanie zanieczyszczeń w wodzie. Skutki środowiskowe związanie z zanieczyszczeniem wód. Źródła, rodzaje i losy zanieczyszczeń w glebie oraz ich oddziaływanie.
T-W-2Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza i ich oddziaływanie na środowisko. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Wybrane metody oceny emisji zanieczyszczeń i modelowania ich rozprzestrzeniania.
T-W-1Źródła i rodzaje zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Charakterystyka emisji ze źródeł niezorganizowamnych i zorganizowanych. Podstawowe pojęcia i akty prawne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład o charakterze informacyjnym połączony z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia większość głównych zanieczyszczeń środowiska, definiuje i opisuje w podstawowym stopniu wybrane pojęcia związane z emisją zanieczyszczeń i ich rozprzestrzenianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O07a_U01Student potrafi ocenić wpływ emisji pochodzących z różnych procesów przemysłowych na środowisko i zaproponować sposoby ich ograniczania, rozróżnić zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, posługiwać się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U06Absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty środowiskowe, ekonomiczne i etyczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami ochrony środowiska, w szczególności z tematyką dotyczącą emisji zanieczyszczeń do atmosfery, wód i gleby, oddziaływaniem na środowisko i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-3Źródła, rodzaje i rozpraszanie zanieczyszczeń w wodzie. Skutki środowiskowe związanie z zanieczyszczeniem wód. Źródła, rodzaje i losy zanieczyszczeń w glebie oraz ich oddziaływanie.
T-W-2Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza i ich oddziaływanie na środowisko. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Wybrane metody oceny emisji zanieczyszczeń i modelowania ich rozprzestrzeniania.
T-W-1Źródła i rodzaje zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Charakterystyka emisji ze źródeł niezorganizowamnych i zorganizowanych. Podstawowe pojęcia i akty prawne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład o charakterze informacyjnym połączony z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ocenia wpływ emisji głównych zanieczyszczeń przemysłowych na środowisko i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z emisją i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O07a_K01Student ma świadomość zagrożeń środowiskowych związanych z procesami przemysłowymi, jest otwarty na poszerzanie swojej wiedzy w tym zakresie i wykazuje postawę dbałości o środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
TCH_1A_K03Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, poszanowania różnorodności poglądów i kultur, dbałości o środowisko naturalne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami ochrony środowiska, w szczególności z tematyką dotyczącą emisji zanieczyszczeń do atmosfery, wód i gleby, oddziaływaniem na środowisko i rozprzestrzenianiem się zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-3Źródła, rodzaje i rozpraszanie zanieczyszczeń w wodzie. Skutki środowiskowe związanie z zanieczyszczeniem wód. Źródła, rodzaje i losy zanieczyszczeń w glebie oraz ich oddziaływanie.
T-W-2Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza i ich oddziaływanie na środowisko. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Wybrane metody oceny emisji zanieczyszczeń i modelowania ich rozprzestrzeniania.
T-W-1Źródła i rodzaje zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Charakterystyka emisji ze źródeł niezorganizowamnych i zorganizowanych. Podstawowe pojęcia i akty prawne.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład o charakterze informacyjnym połączony z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył podstawowe kompetencje związane z oceną zagrożeń środowiskowych i wykazuje zainteresowanie tematyką ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0