Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Polimery dla medycyny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polimery dla medycyny | ||
Specjalność | Technologia polimerów syntetycznych i biomateriałów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii oraz matematyki. Zna podstawy chemii polimerów naturalnych i syntetycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami dotyczącymi biomaterłów polimerowych, wraz z analizą wybranych przykładów ('case study') |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Enzymatyczna synteza poliestru I: Przygotowanie odczynników i aparatury | 3 |
T-L-2 | Enzymatyczna synteza poliestru II: Synteza | 3 |
T-L-3 | Enzymatyczna synteza poliestru III: Otrzymanie i oczyszczenie produktu | 4 |
T-L-4 | Modyfikacja powierzchni polimerów | 5 |
T-L-5 | Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych I: Przygotowanie kapsułek | 3 |
T-L-6 | Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych II: Wydajność oraz stopień załadowanie | 4 |
T-L-7 | Enkapsulacja białka w mikrokapsułkach poliestrowych III: Profil uwalniania | 3 |
T-L-8 | Otrzymanie hydrożeli metodą fotosieciowania | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp: biomateriały, biozgodność | 1 |
T-W-2 | Biozgodność | 4 |
T-W-3 | Powierzchnie oraz ich modyfikacja | 4 |
T-W-4 | Degradacja polimerów w kontekście medycznym | 2 |
T-W-5 | Systemy kontrolowanego uwalniania leków I: układy ograniczone przez dyfuzję | 3 |
T-W-6 | Systemy kontrolowanego uwalniania leków II: układy ograniczone przez degradację | 2 |
T-W-7 | Soczewki wewnątrzgałkowe I: Wstęp | 1 |
T-W-8 | Soczewki wewnątrzgałkowe II: Rozwój dziedziny | 2 |
T-W-9 | Soczewki wewnątrzgałkowe II: Współczesne strategie | 2 |
T-W-10 | Przykłady z zakresu kardiologii I: cewniki | 3 |
T-W-11 | Przykłady z zakresu kardiologii II: stenty | 2 |
T-W-12 | Przykłady z zakresu ortopedycznego I: łąkotki | 2 |
T-W-13 | Przykłady z zakresu ortopedycznego II: więzadła | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Egzamin | 2 |
A-W-3 | Praca własna (studiowanie literatury) | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne za pomocą prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania ustne w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćw. laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenia ćw. laboratoryjynch |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z biomateriałami | TCH_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2, S-1 |
TCH_2A_D02-08_W02 Student objaśnia proces doboru polimeru do wybranych zastosowań biomedycznych. | TCH_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_U01 Student przeprowadza procesy syntezy polimeru oraz modyfikacji chemicznej pod kątem zastosowań w medycynie. | TCH_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-3, S-4 |
TCH_2A_D02-08_U02 Student wykorzystuje wybrane techniki przetwórcze w celu otrzymania materiałów polimerowych o potencjalnych zastosowaniach w biomedycynie. | TCH_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z biomateriałami | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo definjuje kilka najważniejszych pojęć związanych z biomateriałami polimerowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D02-08_W02 Student objaśnia proces doboru polimeru do wybranych zastosowań biomedycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo proponuje kilka najważniejszych aspektów procesu doboru polimeru do wybranych zastosowań w medycynie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_U01 Student przeprowadza procesy syntezy polimeru oraz modyfikacji chemicznej pod kątem zastosowań w medycynie. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawy sposób przedstawia wykonane reakcje oraz wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D02-08_U02 Student wykorzystuje wybrane techniki przetwórcze w celu otrzymania materiałów polimerowych o potencjalnych zastosowaniach w biomedycynie. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawy sposób przedstawia otrzymane materiały oraz wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Błażewicz, Jan Marciniak (red.), Biomateriały, Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2016
- Buddy D. Ratner, Allan S. Hoffman, Frederick J. Schoen, Jack E. Lemons (eds), Biomaterials Science: An Introduction to Materials in Medicine, Academic Press (Elsevier), Waltham, MA, 2013, 3, https://www.sciencedirect.com/book/9780123746269/biomaterials-science