Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Biochemia i związki biologicznie aktywne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia i związki biologicznie aktywne | ||
Specjalność | Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach, mechanizmami ich działania oraz metodami wyodrębniania z surowców roślinnych. |
C-3 | Uształtowanie umiejętności zastosowania odpowiednich technik izolacji oraz metod analitycznych w celu wyodrębniania wybranych metabolitów i związków biologicznie aktywnych oraz analizy ich składu i właściwości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne - zapoznanie się z zasadami BHP, organizacją zajęć, zasadami przygotowania sprawozdań i uzyskania zaliczenia | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie aktywności enzymów | 2 |
T-L-3 | Reakcje charakterystyczne wybranych metabolitów | 4 |
T-L-4 | Wyodrębnianie wybranych substancji biologicznie aktywnych z surowców roślinnych i analiza ich składu za pomocą chromatografii gazowej z detektorem mas (GC-MS) | 4 |
T-L-5 | Oznaczanie aktywności antyoksydacyjnej substancji wyodrębnionych z surowców roślinnych metodą spektrofotometryczną z wykorzystaniem rodnika DPPH | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kierunki badań biochemii. Przemiany energii i materii w komórce. Metabolizm. Przemiany kataboliczne i anaboliczne. | 2 |
T-W-2 | Przegląd grup związków organicznych będących podstawowymi metabolitami: cukry, lipidy, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa, właściwości, aktywność biologiczna oraz funkcje jakie pełnią w organizmach żywych. | 6 |
T-W-3 | Enzymy - budowa, klasyfikacja i właściwości. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych. | 2 |
T-W-4 | Koenzymy i witaminy - budowa i funkcje w organizmie. | 2 |
T-W-5 | Kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie. Przekazywanie informacji genetycznej. | 2 |
T-W-6 | Wybrane szlaki metaboliczne i ich regulacja. Przemiany glukozy. Cykl kwasu cytrynowego. | 4 |
T-W-7 | Budowa i właściwości błony komórkowej. Transport substancji przez błony komórkowe. | 1 |
T-W-8 | Przegląd wybranych związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach, pestycydach i mechanizmy ich działania. Metody wyodrębniania związków biologicznie aktywnych z surowców roślinnych oraz określania ich składu i aktywności. | 6 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | konsultacje | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 2 |
A-W-3 | egzamin pisemny | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z dyskusją |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wiedzy i umiejętności podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy podczas egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-01_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity i przemiany biochemiczne oraz opisać ich rolę w organizmach żywych, scharakteryzować wybrane związki biologicznie aktywne i przedstawić mechanizmy ich działania, omówić metody wyodrębniania związków biologicznie aktywnych z surowców roślinnych. | TCH_2A_W01, TCH_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-01_U01 Student potrafi zastosować wybrane techniki izolacji oraz odpowiednie metody analityczne do wyodrębniania i analizy składu oraz właściwości wybranych metabolitów i związków biologicznie aktywnych. | TCH_2A_U01, TCH_2A_U03 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-01_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity i przemiany biochemiczne oraz opisać ich rolę w organizmach żywych, scharakteryzować wybrane związki biologicznie aktywne i przedstawić mechanizmy ich działania, omówić metody wyodrębniania związków biologicznie aktywnych z surowców roślinnych. | 2,0 | |
3,0 | student opisuje w podstawowym zakresie wybrane metabolity, przemiany biochemiczne i związki biologicznie aktywne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-01_U01 Student potrafi zastosować wybrane techniki izolacji oraz odpowiednie metody analityczne do wyodrębniania i analizy składu oraz właściwości wybranych metabolitów i związków biologicznie aktywnych. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi z pomocą prowadzącego zajęcia zastosować wybrane techniki izolacji oraz metody analityczne i przedstawia sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych opracowane tylko w podstawowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Ferrier D.R., Biochemia, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, red. wydania polskiego: Chlubek D.
- Murray R.K, Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, (również wydania późniejsze)
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Zejc A., Gorczyca M., Chemia leków, PZWL, Warszawa, 2018
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2004
- Li Niu, Dongxue Han, Chemical analysis of antioxidant capacity: mechanisms and techniques, Science Press / Walter de Gruyter, Bejjing, 2020