Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INFORMATYCZNO-ELEKTRYCZNO-MECHANICZNY
Sylabus przedmiotu Informacja naukowa i otwarty dostęp:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informacja naukowa i otwarty dostęp | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Biblioteka Główna | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru informacji naukowej i otwartego dostępu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Informacja naukowa – podstawowe terminy i założenia. Źródła informacji ich ocena i wiarygodność – bibliograficzne i pełnotekstowe bazy danych, kolekcje czasopism i książek elektronicznych. Ogólne informacje o zasobach informacyjnych. Rodzaje źródeł informacyjnych. | 1 |
T-W-2 | Zasady otwartej nauki. Publikowanie w trybie otwartego dostępu. Open Access (podstawowe zagadnienia, rodzaje licencji). Programy Open Access. Predatory journals. Polityka Narodowego Centrum Nauki w sprawie ścieżek publikowania otwartego. Omówienie programu Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Rola Data Stewrda w jednostce naukowej. | 1 |
T-W-3 | Dane badawcze. Otwarte dane badawcze. Plany zarządzania danymi badawczymi w projektach naukowych finansowanych ze środków publicznych. Narzedzia pomocne przy sporządzaniu planów. Ocena planów zarządzania danymi badawczymi przy wnioskowaniu o srodki grantowe. Raporty roczne zawierające dane i/lub metadane. Raporty roczne z weryfikacją planów zarządzania danymi badawczymi na etapie planowania badań we wniosku projektpwym oraz po jego zakończeniu. | 2 |
4 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Zajęcia warsztatowe z programami Journal Checker Tooll, Sherpa Romeo i OpenDOAR. Sporządzanie planu zarządzania danymi badawczymi. | 2 |
2 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | praca własna doktoranta | 6 |
10 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-WR-2 | praca własna doktoranta | 6 |
8 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i warsztaty |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przygotowanego przez doktorantów planu zarządzania danymi badawczymi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B01_W01 Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu systemu biblioteczno-informacyjnego ZUT w Bibliotece Głównej oraz bibliotekach wydziałowych. Zna przepisy obowiązujące w Bibliotece Głównej i zasady korzystania z usług bibliotecznych. Student zna bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy doktorskiej. Poznaje techniki i sposoby formułowania zapytań i przeszukiwania zasobów baz. Wie, że pełne teksty czasopism mogą być dostępne w ramach Open Access lub w zasobach ZUT oraz wie, że z licencyjnych baz danych może korzystać poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Zna zasady sporządzania wykazów wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej oraz zna podstawy prawa autorskiego. | ISD_4-_W02, ISD_4-_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-WR-1, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B01_U01 Umie korzystać ze zbiorów biblioteki oraz z katalogu online (wyszukiwanie, zamawianie, rezerwowanie książek do wypożyczenia lub w ramach udostępniania prezencyjnego - na miejscu w czytelni). Student umie wybrać odpowiednie bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Umie zastosować techniki i sposoby formułowania zapytań oraz przeszukiwania zasobów baz. Umie dotrzeć do pełnych tekstów czasopism dostępnych w ramach Open Access lub w licencyjnych zasobach ZUT. Umie korzystać z licencyjnych baz danych poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Umie sporządzać wykazy wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. | ISD_4-_U04, ISD_4-_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-WR-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B01_K01 Zna system biblioteczny i umie z niego korzystać. Potrafi poruszać się w środowisku informacyjnym naukowych baz danych. Rozwija umiejętność komunikacji naukowej. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej - zna podstawy prawa autorskiego. | ISD_4-_K01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B01_W01 Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu systemu biblioteczno-informacyjnego ZUT w Bibliotece Głównej oraz bibliotekach wydziałowych. Zna przepisy obowiązujące w Bibliotece Głównej i zasady korzystania z usług bibliotecznych. Student zna bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy doktorskiej. Poznaje techniki i sposoby formułowania zapytań i przeszukiwania zasobów baz. Wie, że pełne teksty czasopism mogą być dostępne w ramach Open Access lub w zasobach ZUT oraz wie, że z licencyjnych baz danych może korzystać poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Zna zasady sporządzania wykazów wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej oraz zna podstawy prawa autorskiego. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B01_U01 Umie korzystać ze zbiorów biblioteki oraz z katalogu online (wyszukiwanie, zamawianie, rezerwowanie książek do wypożyczenia lub w ramach udostępniania prezencyjnego - na miejscu w czytelni). Student umie wybrać odpowiednie bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Umie zastosować techniki i sposoby formułowania zapytań oraz przeszukiwania zasobów baz. Umie dotrzeć do pełnych tekstów czasopism dostępnych w ramach Open Access lub w licencyjnych zasobach ZUT. Umie korzystać z licencyjnych baz danych poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Umie sporządzać wykazy wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B01_K01 Zna system biblioteczny i umie z niego korzystać. Potrafi poruszać się w środowisku informacyjnym naukowych baz danych. Rozwija umiejętność komunikacji naukowej. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej - zna podstawy prawa autorskiego. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie 70% prawidłowych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maria M. Pawłowska, Marta M. Wachowicz, Wprowadzenie do zarządzania danymi naukowymi, Difin S.A., Warszawa, 2020, ISBN 978-83-8085-519-9
- Załącznik nr 1 do Zarządzenie nr 38/2020 Dyrektora Narodowego Centrum Nauki w sprawie ustalenia POLITYKI NARODOWEGO CENTRUM NAUKI DOTYCZĄCEJ OTWARTEGO DOSTĘPU DO PUBLIKACJI z dnia 27-05-2020, 2020
- Wytyczne dla wnioskodawców do uzupełnienia planu zarządzania danymi w projekcie badawczym, 2019
Literatura dodatkowa
- David Plotkin, Data stewardship. An Actionable guide to effective data management and data gevernance, Academic press, Londyn, 2021, ISBN 978-0-12-822132-7
- Anna Wałek, Sharing research data across disciplines, Gdańsk Tech Publishing House, Gdańsk, 2022, ISBN 978-83-7348-864-9