Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INFORMATYCZNO-ELEKTRYCZNO-MECHANICZNY

Sylabus przedmiotu Metoda elementów skończonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metoda elementów skończonych
Specjalność BLOK INFORMATYCZNO-ELEKTRYCZNO-MECHANICZNY
Jednostka prowadząca Środowiskowe Laboratorium Miernictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dunaj <Pawel-Dunaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mechaniki, wytrzymałości materiałów, dynamiki układów mechanicznych, numerycznych metod obliczeniowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania1
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.1
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty1
T-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.1
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.2
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca własna7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zagadnienia poruszane w ramach wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEM03.1_W01
Doktorant/ka posiada wiedzę do analitycznego wykonywania obliczeń. Zna i rozumie algorytm MES w odniesieniu do konstrukcji inżynierskich
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEM03.1_K01
Doktorant/ka ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych badań naukowych w zakresie wybranej dyscypliny
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEM03.1_W01
Doktorant/ka posiada wiedzę do analitycznego wykonywania obliczeń. Zna i rozumie algorytm MES w odniesieniu do konstrukcji inżynierskich
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEM03.1_K01
Doktorant/ka ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych badań naukowych w zakresie wybranej dyscypliny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. G. Rakowski, Z. Kacprzyk, Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016
  2. O. C. Zienkiewicz, Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972
  3. K.J. Bathe, Finite element procedures, Prentice Hall, Pearson Education, Inc., Stany Zjednoczone, 2006

Literatura dodatkowa

  1. K.J. Bathe, Finite element method, Wiley, 2007
  2. S.S. Rao, The finite element method in engineering, Butterworth-heinemann, 2017

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania1
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.1
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty1
T-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.1
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.2
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca własna7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEM03.1_W01Doktorant/ka posiada wiedzę do analitycznego wykonywania obliczeń. Zna i rozumie algorytm MES w odniesieniu do konstrukcji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody.
Treści programoweT-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.
T-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zagadnienia poruszane w ramach wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEM03.1_K01Doktorant/ka ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych badań naukowych w zakresie wybranej dyscypliny
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.
T-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące zagadnienia poruszane w ramach wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0