Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INFORMATYCZNO-ELEKTRYCZNO-MECHANICZNY

Sylabus przedmiotu Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
Specjalność BLOK INFORMATYCZNO-ELEKTRYCZNO-MECHANICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matemtyki (algebra liniowa oraz rachuek różniczkowy i całkowy)
W-2Podstawowa wiedza i umiejętniości z zakresu programowania.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu analizy danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wybranymi metodami sztucznej inteligecji i uczenia maszynowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Problem i algorytmy przeszukiwania w ramach sztucznej inteligencji.2
T-W-2Wybrane algorytmy uczenia maszynowego.3
T-W-3Elementy uczenia ze wzmocnieniem.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca własna, przygotowanie do zaliczenia.6
A-W-3Zaliczenie zajęć1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEM03.2_W01
Posiada poszerzoną wiedze z zakresu metod numerycznych oraz narzędzi wspomagajacych obliczenia naukowe.
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEM03.2_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych w zakresie sztucznej inteligencji i ucznenia maszynowego.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEM03.2_W01
Posiada poszerzoną wiedze z zakresu metod numerycznych oraz narzędzi wspomagajacych obliczenia naukowe.
2,0
3,0Znajomość podstawych metod sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEM03.2_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych w zakresie sztucznej inteligencji i ucznenia maszynowego.
2,0
3,0Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Russel, P. Norvig, Artificial Intelligence a Modern Approach, Pearson Education Limited, 2023

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problem i algorytmy przeszukiwania w ramach sztucznej inteligencji.2
T-W-2Wybrane algorytmy uczenia maszynowego.3
T-W-3Elementy uczenia ze wzmocnieniem.3
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca własna, przygotowanie do zaliczenia.6
A-W-3Zaliczenie zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEM03.2_W01Posiada poszerzoną wiedze z zakresu metod numerycznych oraz narzędzi wspomagajacych obliczenia naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi metodami sztucznej inteligecji i uczenia maszynowego.
Treści programoweT-W-1Problem i algorytmy przeszukiwania w ramach sztucznej inteligencji.
T-W-2Wybrane algorytmy uczenia maszynowego.
T-W-3Elementy uczenia ze wzmocnieniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawych metod sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEM03.2_K01Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych w zakresie sztucznej inteligencji i ucznenia maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi metodami sztucznej inteligecji i uczenia maszynowego.
Treści programoweT-W-2Wybrane algorytmy uczenia maszynowego.
T-W-3Elementy uczenia ze wzmocnieniem.
T-W-1Problem i algorytmy przeszukiwania w ramach sztucznej inteligencji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych.
3,5
4,0
4,5
5,0