Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z najważniejszymi zagadnieniami ogólnej metodologii pracy naukiwej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna metodologia pracy naukowej | 3 |
T-W-2 | Organizacja nauki w ujęciu historycznym i współczesnym | 3 |
T-W-3 | Wprowadzenie do bibliometrii i naukometrii | 3 |
T-W-4 | Ewaluacja działalności naukowej w Polsce i na świecie | 3 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B03_W01 Doktorant potrafi zdefiniować czym jest metoda naukowa oraz podaj jej głowne etapy. Potrafi opisać polski system nauki i szkolnictwa wyższego. Zna podstawowe wskaźniki bibliometryczne. | ISD_4-_W02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B03_K01 Doktorant ma świadomość, że praca naukowa ma charakter społeczny. Zorientowany jest na osiągnięcie wyniku w postawi nowości naukowej z poszanowaniem zasad etycznych oraz wykorzytaniem odpowiedniej metody naukowej właściwej dla swojego obszaru badań. | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B03_W01 Doktorant potrafi zdefiniować czym jest metoda naukowa oraz podaj jej głowne etapy. Potrafi opisać polski system nauki i szkolnictwa wyższego. Zna podstawowe wskaźniki bibliometryczne. | 2,0 | |
3,0 | 50% odpowiedzi poprawnych w teście. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B03_K01 Doktorant ma świadomość, że praca naukowa ma charakter społeczny. Zorientowany jest na osiągnięcie wyniku w postawi nowości naukowej z poszanowaniem zasad etycznych oraz wykorzytaniem odpowiedniej metody naukowej właściwej dla swojego obszaru badań. | 2,0 | |
3,0 | 50% odpowiedzi poprawnych w teście. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
- Karl Popper, Logika odkrycia naukowego, 1934
- Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, 1967
- Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu
Literatura dodatkowa
- Paul Feyerabend, Przeciw metodzie, 1975