Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Sylabus przedmiotu Dydaktyka w szkole wyższej 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dydaktyka w szkole wyższej 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,5 | ECTS (formy) | 1,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, psychologii oraz socjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki oraz neurodydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ocenianie wspierające | 2 |
T-P-2 | Tutoring w nauczaniu hybrydowym | 2 |
T-P-3 | Rola nauczyciela we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej szkoły wyższej | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Neurobiologiczne i psychologiczne podstawy procesu uczenia się. | 3 |
T-W-2 | Neurodydaktyka w praktyce edukacyjnej. | 2 |
T-W-3 | Systemy dydaktyczne – od transmisji wiedzy do dydaktyki konstruktywistycznej. | 2 |
T-W-4 | Indywidualizacja i uspołecznianie w procesie kształcenia. | 2 |
T-W-5 | Podstawy tutoringu oraz proces tutorski jako efektywna możliwość kształcenia w szkole wyższej. | 2 |
T-W-6 | Możliwości dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów. | 2 |
T-W-7 | Kształcenie ustawiczne kadry dydaktycznej jako ważny element zapewniający wysoką jakość procesu nauczania-uczenia się w szkole wyższej. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-P-2 | przygotowanie samodzielnej pracy | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Praca samodzielna i przygotowanie do zaliczenia. | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające – wykład metody problemowe metody aktywizujące metody eksponujące |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie projektu pracy pisemnej oraz odpowiedzi ustnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_D01.2_W01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki ze szczególnym uwzględnieniem metod wpływających na zwiększenie efektywności procesu uczenia się – nauczania oraz poprawnie charakteryzuje elementy procesu kształcenia w szkole wyższej. | ISD_4-_W03, ISD_4-_W04 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_D01.2_U01 Student przygotowuje konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metody problemowe) oraz opracowuje projekt dotyczący zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej. | ISD_4-_U03 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_D01.2_K01 Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie ideę kształcenia ustawicznego oraz jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów. | ISD_4-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_D01.2_W01 Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki ze szczególnym uwzględnieniem metod wpływających na zwiększenie efektywności procesu uczenia się – nauczania oraz poprawnie charakteryzuje elementy procesu kształcenia w szkole wyższej. | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki i neurodydaktyki oraz poprawnie charakteryzuje wybrane elementy procesu kształcenia w szkole wyższej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_D01.2_U01 Student przygotowuje konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metody problemowe) oraz opracowuje projekt dotyczący zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej. | 2,0 | |
3,0 | Student przygotowuje z drobnymi błędami konspekt zajęć z uwzględnieniem celów operacyjnych, środków dydaktycznych, form organizacyjnych i metod samodzielnego oraz podejmuje próby opracowania projektu dotyczącego zastosowania innowacyjnych metod dydaktycznych w celu podniesienia efektywności procesu kształcenia w szkole wyższej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_D01.2_K01 Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie ideę kształcenia ustawicznego oraz jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostosowania procesu kształcenia do zróżnicowanych potrzeb studentów. | 2,0 | |
3,0 | Student wykorzystuje posiadaną wiedzę w wykonywanej i planowanej pracy dydaktycznej, przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, zabiera głos w dyskusji, szanuje odmienne poglądy oraz respektuje zasady kultury wypowiedzi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, Kraków, 2007
- Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa, 2012
- Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa, 2001
- Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2023
- Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2013