Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY

Sylabus przedmiotu Naukowe obliczenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Naukowe obliczenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,5 ECTS (formy) 1,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 0,50,20zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,80zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matemtyki (algebra liniowa oraz rachuek różniczkowy i całkowy)
W-2Podstawowa wiedza i umiejętniości z zakresu programowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi Matlab, Python, R w zakresie wspomagania obliczeń naukowych.
C-2Zapoznanie studentów podstawowymi technikami i metodami numerycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pakietów R, Python Matlab. Praca z danymi (typowe formaty danych, ramki danych, tabele przestawne, agregacje, podsumowania danych, prezentacja danych), macierze2
T-L-2Układy równań liniowych, wartości własne, rozklady macierzowe, typy układów równań, wybrane procedury.2
T-L-3Optymalizacja (programowanie liniowe, kwadratowe, optymalizacja funkcji nieliniowych z ogrnaiczeniami).1
T-L-4Interpolacja i aproksymacja (interpolacja barycentryczna, wielomiany ortogonalne, splot, przekształcenie Fouriera).2
T-L-5Człkowanie, rózniczkoanie, rozwiązywanie równań rózniczkowych, zagadnienia początkowe i brzegowe, Matlab/simulink3
10
wykłady
T-W-1Reprezentacje liczb, norma IEEE 754, błędy obliczeń numerycznych, numeryczna algebra liniowa, macierze2
T-W-2Zaganienia optymalizacji, interpolacja i aproksymacja2
T-W-3Całkowanie, różniczkowanie, rozwiązywanie równań różniczkowych2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Praca wasna, rozwiązywanie zadań19
A-L-3Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Praca własna, przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-3Zaliczenie zajęć1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Audytorium rozwiązywanie zadań praktycznych zgdonie z przygotowanym konspektem.
M-3Zajęcia projektowe: rozwiązywanie wybranego zadania zgdonie z ustalonym indywidualnie zakresem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Audytorium i projekt: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia praktycznego przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A02_W01
Posiada poszerzoną wiedze z zakresu metod numerycznych oraz narzędzi wspomagajacych obliczenia naukowe.
ISD_4-_W02C-1, C-2T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A02_U01
Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do analizy danych.
ISD_4-_U04, ISD_4-_U03C-1, C-2T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A02_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem narzędzi statystycznych.
ISD_4-_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A02_W01
Posiada poszerzoną wiedze z zakresu metod numerycznych oraz narzędzi wspomagajacych obliczenia naukowe.
2,0
3,0Znajomość podstawych metod numerycznych oraz praktyczna znajmomość sie wybranych pakietów obliczeniowych (R, Python lub Matlab).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A02_U01
Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do analizy danych.
2,0
3,0Doktorant umie używać pakiety obliczeniowe danych do rozwiazywania praktycznych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A02_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem narzędzi statystycznych.
2,0
3,0Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. N. Trefethen, D. Bau, Numerical linear algebra, SIAM, 1997
  2. Michael J. Crawley, The R Book, Wiley, 2012, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pakietów R, Python Matlab. Praca z danymi (typowe formaty danych, ramki danych, tabele przestawne, agregacje, podsumowania danych, prezentacja danych), macierze2
T-L-2Układy równań liniowych, wartości własne, rozklady macierzowe, typy układów równań, wybrane procedury.2
T-L-3Optymalizacja (programowanie liniowe, kwadratowe, optymalizacja funkcji nieliniowych z ogrnaiczeniami).1
T-L-4Interpolacja i aproksymacja (interpolacja barycentryczna, wielomiany ortogonalne, splot, przekształcenie Fouriera).2
T-L-5Człkowanie, rózniczkoanie, rozwiązywanie równań rózniczkowych, zagadnienia początkowe i brzegowe, Matlab/simulink3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Reprezentacje liczb, norma IEEE 754, błędy obliczeń numerycznych, numeryczna algebra liniowa, macierze2
T-W-2Zaganienia optymalizacji, interpolacja i aproksymacja2
T-W-3Całkowanie, różniczkowanie, rozwiązywanie równań różniczkowych2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Praca wasna, rozwiązywanie zadań19
A-L-3Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Praca własna, przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-3Zaliczenie zajęć1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A02_W01Posiada poszerzoną wiedze z zakresu metod numerycznych oraz narzędzi wspomagajacych obliczenia naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi Matlab, Python, R w zakresie wspomagania obliczeń naukowych.
C-2Zapoznanie studentów podstawowymi technikami i metodami numerycznymi
Treści programoweT-L-4Interpolacja i aproksymacja (interpolacja barycentryczna, wielomiany ortogonalne, splot, przekształcenie Fouriera).
T-L-3Optymalizacja (programowanie liniowe, kwadratowe, optymalizacja funkcji nieliniowych z ogrnaiczeniami).
T-L-2Układy równań liniowych, wartości własne, rozklady macierzowe, typy układów równań, wybrane procedury.
T-L-5Człkowanie, rózniczkoanie, rozwiązywanie równań rózniczkowych, zagadnienia początkowe i brzegowe, Matlab/simulink
T-W-3Całkowanie, różniczkowanie, rozwiązywanie równań różniczkowych
T-W-2Zaganienia optymalizacji, interpolacja i aproksymacja
T-W-1Reprezentacje liczb, norma IEEE 754, błędy obliczeń numerycznych, numeryczna algebra liniowa, macierze
T-L-1Wprowadzenie do pakietów R, Python Matlab. Praca z danymi (typowe formaty danych, ramki danych, tabele przestawne, agregacje, podsumowania danych, prezentacja danych), macierze
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-3Zajęcia projektowe: rozwiązywanie wybranego zadania zgdonie z ustalonym indywidualnie zakresem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Audytorium i projekt: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia praktycznego przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawych metod numerycznych oraz praktyczna znajmomość sie wybranych pakietów obliczeniowych (R, Python lub Matlab).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A02_U01Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do analizy danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U04Potrafi wykorzystywać wiedzę do identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań oraz formułowanie hipotez badawczych, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego, - wnioskować i dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych oraz transferować je do sfery gospodarczej i społecznej
ISD_4-_U03Potrafi planować i organizować własny rozwój i rozwój innych osób oraz zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, szczególnie w zakresie osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi Matlab, Python, R w zakresie wspomagania obliczeń naukowych.
C-2Zapoznanie studentów podstawowymi technikami i metodami numerycznymi
Treści programoweT-W-2Zaganienia optymalizacji, interpolacja i aproksymacja
T-L-4Interpolacja i aproksymacja (interpolacja barycentryczna, wielomiany ortogonalne, splot, przekształcenie Fouriera).
T-L-2Układy równań liniowych, wartości własne, rozklady macierzowe, typy układów równań, wybrane procedury.
T-W-3Całkowanie, różniczkowanie, rozwiązywanie równań różniczkowych
T-L-1Wprowadzenie do pakietów R, Python Matlab. Praca z danymi (typowe formaty danych, ramki danych, tabele przestawne, agregacje, podsumowania danych, prezentacja danych), macierze
T-L-3Optymalizacja (programowanie liniowe, kwadratowe, optymalizacja funkcji nieliniowych z ogrnaiczeniami).
T-L-5Człkowanie, rózniczkoanie, rozwiązywanie równań rózniczkowych, zagadnienia początkowe i brzegowe, Matlab/simulink
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Audytorium rozwiązywanie zadań praktycznych zgdonie z przygotowanym konspektem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Audytorium i projekt: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia praktycznego przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie używać pakiety obliczeniowe danych do rozwiazywania praktycznych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A02_K01Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem narzędzi statystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi Matlab, Python, R w zakresie wspomagania obliczeń naukowych.
C-2Zapoznanie studentów podstawowymi technikami i metodami numerycznymi
Treści programoweT-W-3Całkowanie, różniczkowanie, rozwiązywanie równań różniczkowych
T-W-2Zaganienia optymalizacji, interpolacja i aproksymacja
T-L-1Wprowadzenie do pakietów R, Python Matlab. Praca z danymi (typowe formaty danych, ramki danych, tabele przestawne, agregacje, podsumowania danych, prezentacja danych), macierze
T-L-5Człkowanie, rózniczkoanie, rozwiązywanie równań rózniczkowych, zagadnienia początkowe i brzegowe, Matlab/simulink
T-L-2Układy równań liniowych, wartości własne, rozklady macierzowe, typy układów równań, wybrane procedury.
T-L-3Optymalizacja (programowanie liniowe, kwadratowe, optymalizacja funkcji nieliniowych z ogrnaiczeniami).
T-L-4Interpolacja i aproksymacja (interpolacja barycentryczna, wielomiany ortogonalne, splot, przekształcenie Fouriera).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Audytorium rozwiązywanie zadań praktycznych zgdonie z przygotowanym konspektem.
M-3Zajęcia projektowe: rozwiązywanie wybranego zadania zgdonie z ustalonym indywidualnie zakresem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Audytorium i projekt: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia praktycznego przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie używać narzędzia analizy danych do rozwiazywania praktycznych zadań analizy danych.
3,5
4,0
4,5
5,0