Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej w działalności naukowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej w działalności naukowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Dział Wynalazczości i Ochrony Patentowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Wielecka <Monika.Wielecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,5 | ECTS (formy) | 1,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczone zajęcia na studiach pierwszego lub drugiego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | pogłebienie i utrwalenie wiedzy podstawowej z zakresu własności intelektualnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | przeprowadzenie wybranych badań patentowych i dobranie zapisów umownych do przykładowego projektu badawczego | 5 |
T-P-2 | przedstawienie założeń do realizacji projektu- wymagania, cele | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | powtorzenie informacji z zakresu własności intelektualnej, w tym definicji | 2 |
T-W-2 | przykładowe zapisy dotyczace własności intelektualnej w umowach licencyjnych, o przeniesienie prawa, umowach projektowych | 3 |
T-W-3 | elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego | 2 |
T-W-4 | rodzaje badań patentowych; bazy patentowe ogólnie dostępne | 2 |
T-W-5 | zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | praca w grupach polegająca na przygotowaniu załozeń do badań patentowych i zapisów umownych dla przykładowego projektu badawczego (od danych we wniosku po realizację projektu) | 9 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 13 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe prac projektowych i ewentualne zaliczenie pisemne wkładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_A04_W01 uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach | ISD_4-_W04 | — | C-1 | T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_A04_U01 uczestnik umie wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku czy wzoru uzytkowego; potrafi odróżnić rodzaje badań patentowych; potrafi zaproponować umowne zapisy dotyczące własności intelektualnej | ISD_4-_U04 | — | C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_A04_K01 uczestnik uwzględnia aspekty włąsności intelektualnej w swojej działalności naukowej; świadomie wybiera ścieżkę dla badań naukowych uwzględniając aspekty włąsności intelektualnej; | ISD_4-_K03 | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-P-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_A04_W01 uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach | 2,0 | |
3,0 | znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość fomy przenoszenia praw/ udzielania licencji; umiejętność dwóch przykładowych zapisów umownych dotyczących regulacji praw włsności intelektualnej znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_A04_U01 uczestnik umie wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku czy wzoru uzytkowego; potrafi odróżnić rodzaje badań patentowych; potrafi zaproponować umowne zapisy dotyczące własności intelektualnej | 2,0 | |
3,0 | znajomość niezbędnych elementów dokumentacji zgłoszeniowej; wskazaneie celu przeprowadzenie co najmniej jednego badania patentowego; zdefiniowanie co najmniej jednego zapisu umownego dotyczacego wlasności intelektualnej dla wskazanego przypadku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_A04_K01 uczestnik uwzględnia aspekty włąsności intelektualnej w swojej działalności naukowej; świadomie wybiera ścieżkę dla badań naukowych uwzględniając aspekty włąsności intelektualnej; | 2,0 | |
3,0 | znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość fomy przenoszenia praw/ udzielania licencji; umiejętność dwóch przykładowych zapisów umownych dotyczących regulacji praw włsności intelektualnej znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zespół Ekspertów Urzędu Patentowego RP, Poradnik wynalazcy. Procedury zgłoszeniowe w systemie krajowym, europejskim, międzyrarodowym, Urząd Patentowy RP, Warszawa, 2023, https://uprp.gov.pl/sites/default/files/2023-04/Poradnik%20wynalazcy.%20Procedury%20zg%C5%82oszeniowe%20w%20systemie%20krajowym%2C%20europejskim%2C%20mi%C4%99dzynarodowym.pdf