Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY

Sylabus przedmiotu Przygotowanie do obrony rozprawy doktorskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Przygotowanie do obrony rozprawy doktorskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
warsztatyWR8 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane jest znajomość aspektów związanych z dyscypliną w której realizowana jest rozprawa doktorska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem premiotu jest omówienie dobrych praktych niebędnych do przygotowania się doktorantów do obrony rozprawy doktorskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
warsztaty
T-WR-1Zakończenie kształcenia w Szkole Doktorskiej i przygotowanie niezbędnych dokumentów wymaganych do wszczęcia przewodu doktorsiego2
T-WR-2Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej2
T-WR-3Wskazówki dotyczące przygotowania do obrony rozprawy doktorskiej.4
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
warsztaty
A-WR-1Udział w zajęciach8
A-WR-2Praca własna doktoranta23
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda aktywizująca: sytuacyjna metoda problemowa : wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez doktorantkę/a , ocena umiejętności prezentacji i sposobu odpowiadania na zadawane z sali pytania.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B05_W01
Doktorant/ka wie jakie dokumenty są potrzebne do złożenia rozprawy doktorskiej oraz potrafi samodzielnie przygotować się do jej obrony.
ISD_4-_W01C-1T-WR-2, T-WR-1, T-WR-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B05_U01
Doktorant/ka potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U02, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04C-1T-WR-2, T-WR-3M-1S-1
ISD_4-_B05_U02
Doktorant/ka potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.
ISD_4-_U01C-1T-WR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B05_K01
Doktorant/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
ISD_4-_K01C-1T-WR-3, T-WR-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B05_W01
Doktorant/ka wie jakie dokumenty są potrzebne do złożenia rozprawy doktorskiej oraz potrafi samodzielnie przygotować się do jej obrony.
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zaprezentowanie własnej rozprawy doktorskiej (niezależnie od tego na jakim etapie przygotowania się znajduje)uje)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B05_U01
Doktorant/ka potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym.
2,0
3,0Doktorant/ka podejmuje próbę odpowiedzi na zadawane pytania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISD_4-_B05_U02
Doktorant/ka potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji nt rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B05_K01
Doktorant/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji nt. rozprawy doktorskiej, odpowiedzi na zadawane pytania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Olga Degtyareva, Eva O.L. Lantsoght, Planning and Passing Your PhD Defence A Global Toolbox for Success, Routledge, 2021
  2. Olga Degtyareva, Eva O.L. Lantsoght, Planning and Passing Your PhD Defence A Global Toolbox for Success, Routledge, 2021
  3. Patricia Gosling, Mastering Your PhD: Survival and Success in the Doctoral Years and Beyond, Springer, 2022, 3th Edition
  4. Patricia Gosling, Mastering Your PhD: Survival and Success in the Doctoral Years and Beyond, Springer, 2022, 3th Edition

Literatura dodatkowa

  1. Łukasz Sułkowski, Renata Lenart-Gansiniec, Rozprawa doktorska w naukach społecznych. Poradnik doktoranta i promotora pracy doktorskiej, Społeczna Akdemia Nauk, Łódź, 2021

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Zakończenie kształcenia w Szkole Doktorskiej i przygotowanie niezbędnych dokumentów wymaganych do wszczęcia przewodu doktorsiego2
T-WR-2Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej2
T-WR-3Wskazówki dotyczące przygotowania do obrony rozprawy doktorskiej.4
8

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1Udział w zajęciach8
A-WR-2Praca własna doktoranta23
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B05_W01Doktorant/ka wie jakie dokumenty są potrzebne do złożenia rozprawy doktorskiej oraz potrafi samodzielnie przygotować się do jej obrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz analizę istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Celem premiotu jest omówienie dobrych praktych niebędnych do przygotowania się doktorantów do obrony rozprawy doktorskiej
Treści programoweT-WR-2Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej
T-WR-1Zakończenie kształcenia w Szkole Doktorskiej i przygotowanie niezbędnych dokumentów wymaganych do wszczęcia przewodu doktorsiego
T-WR-3Wskazówki dotyczące przygotowania do obrony rozprawy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca: sytuacyjna metoda problemowa : wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez doktorantkę/a , ocena umiejętności prezentacji i sposobu odpowiadania na zadawane z sali pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zaprezentowanie własnej rozprawy doktorskiej (niezależnie od tego na jakim etapie przygotowania się znajduje)uje)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B05_U01Doktorant/ka potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi komunikować się w środowisku naukowym, przygotowywać opracowanie naukowe w postaci publikacji lub prezentacji w języku obcym, dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, prezentować i upowszechniać uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_U02Potrafi organizować i planować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w zespołach badawczych, także w środowisku międzynarodowym
ISD_4-_U03Potrafi planować i organizować własny rozwój i rozwój innych osób oraz zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, szczególnie w zakresie osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
ISD_4-_U04Potrafi wykorzystywać wiedzę do identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań oraz formułowanie hipotez badawczych, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego, - wnioskować i dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych oraz transferować je do sfery gospodarczej i społecznej
Cel przedmiotuC-1Celem premiotu jest omówienie dobrych praktych niebędnych do przygotowania się doktorantów do obrony rozprawy doktorskiej
Treści programoweT-WR-2Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej
T-WR-3Wskazówki dotyczące przygotowania do obrony rozprawy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca: sytuacyjna metoda problemowa : wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez doktorantkę/a , ocena umiejętności prezentacji i sposobu odpowiadania na zadawane z sali pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant/ka podejmuje próbę odpowiedzi na zadawane pytania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B05_U02Doktorant/ka potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi komunikować się w środowisku naukowym, przygotowywać opracowanie naukowe w postaci publikacji lub prezentacji w języku obcym, dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, prezentować i upowszechniać uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Celem premiotu jest omówienie dobrych praktych niebędnych do przygotowania się doktorantów do obrony rozprawy doktorskiej
Treści programoweT-WR-1Zakończenie kształcenia w Szkole Doktorskiej i przygotowanie niezbędnych dokumentów wymaganych do wszczęcia przewodu doktorsiego
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca: sytuacyjna metoda problemowa : wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez doktorantkę/a , ocena umiejętności prezentacji i sposobu odpowiadania na zadawane z sali pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji nt rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B05_K01Doktorant/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Celem premiotu jest omówienie dobrych praktych niebędnych do przygotowania się doktorantów do obrony rozprawy doktorskiej
Treści programoweT-WR-3Wskazówki dotyczące przygotowania do obrony rozprawy doktorskiej.
T-WR-2Ramowy przebieg obrony rozprawy doktorskiej
Metody nauczaniaM-1metoda aktywizująca: sytuacyjna metoda problemowa : wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez doktorantkę/a , ocena umiejętności prezentacji i sposobu odpowiadania na zadawane z sali pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji nt. rozprawy doktorskiej, odpowiedzi na zadawane pytania.
3,5
4,0
4,5
5,0