Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Sylabus przedmiotu Praktyka dydaktyczna 4:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyka dydaktyczna 4 | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. Opcjonalnie przygotowanie pedagogiczne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej w szkole wyższej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
T-PR-1 | Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 60 godz. rocznie, przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
A-PR-1 | Prowadzenie zajęć lub uczestnictwo w prowadzeniu zajęć. | 30 |
A-PR-2 | Praca własna | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające. Metody praktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła.* Dopuszcza się zmianę liczby godzin realizacji praktyki dydaktyki szkoły wyższej w semestrze, pod warunkiem odbycia w roku akademickim 60 godz. praktyki. * Za zgodą promotora dopuszcza się wcześniejszą bierno-czynną lub czynną realizację praktyki przez doktoranta/kę. **Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA02.4_W01 Doktorant/ka posiada wiedzę w jaki sposób prowadzić zajęcia ze studentami oraz przygotowywać materiały niezbędne do ich przeprowadzenia. | ISD_4-_W01 | — | C-1 | T-PR-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA02.4_U01 Doktorant/ka umie przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową oraz planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod. | ISD_4-_U03 | — | C-1 | T-PR-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA02.4_K01 Doktorant/ka posiada kompetencje do pełnienia odpowiedzialnej roli nauczyciela akademickiego. Jest gotów/a do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem zasad etyki i podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania. | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03 | — | C-1 | T-PR-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA02.4_W01 Doktorant/ka posiada wiedzę w jaki sposób prowadzić zajęcia ze studentami oraz przygotowywać materiały niezbędne do ich przeprowadzenia. | 2,0 | |
3,0 | Odbycie minium 60 h zajęć ze studentami lub uczestnictwa w ich przeprowadzeniu *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA02.4_U01 Doktorant/ka umie przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową oraz planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod. | 2,0 | |
3,0 | Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła. *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA02.4_K01 Doktorant/ka posiada kompetencje do pełnienia odpowiedzialnej roli nauczyciela akademickiego. Jest gotów/a do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem zasad etyki i podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania. | 2,0 | |
3,0 | Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła. *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kraśniewski A., Kształcenie, (w:) Polskie Szkolnictwo Wyższe, stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
- Okraj Z., Nowe techniki twórczej dyskusji w szkole wyższej: propozycje –aplikacje- ewolucja, (w:) Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka Akademicka – wybrane obszary badawcze, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2014
- Piekarski J., Urbaniak-Zając D. (red.), w edukacji akademickiej, szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2010
- Schrade U. (red. nauk.), Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010
- Maciejewska I.,Sajdak-Burska A. (Red.), Dydaktyka akademicka - nowe konteksty, nowe doświadczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023
Literatura dodatkowa
- Szewczuk K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, Wydawnictwo WAM, 2013