Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w architekturze i inżynierii środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważony rozwój w architekturze i inżynierii środowiska | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z podstawowymi zagadnieniami z obszaru zrównoważonego rozwoju w architekturze i inżynierii środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd głównych tez w filozofii ekologicznej oraz celów zrównoważonego rozwoju. Zagadnienia „zdrowego budynku”, zdrowia i dobrego samopoczucia w środowisku zbudowanym. | 2 |
T-W-2 | Kształtowanie formy obiektu architektonicznego oraz wynikającego z tego zużycia energii za pomocą cyfrowych narzędzi oraz modelowania informacji o budynku (ang. Building Information Modeling – BIM). Dobór konstrukcji oraz materiałów budowlanych z wykorzystaniem metody Analizy i Oceny Cyklu Życia (ang. Life Cycle Assessment – LCA). Ocena oraz prognozy dotyczące projektu budowlanego w aspekcie ekonomicznym i technicznym z wykorzystaniem metody Kosztów Cyklu Życia (ang. Life Cycle Costs – LCC) | 2 |
T-W-3 | Zrównoważony rozwój na różnych poziomach oddziaływania (globalnym, krajowym, wybranych działów gospodarki, przedsiębiorstwa - społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorczość na rzecz rozwoju zrównoważonego). | 2 |
T-W-4 | Rozwój gospodarczy - rozwój - zrównoważony - rozwój odnawialnych źródeł energii. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury oraz gromaczenie wiedzy związanej z tematyką zrównoważonego rozwoju w architekturze i inżynierii środowiska. | 7 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA03.2_W01 Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej | ISD_4-_W02, ISD_4-_W03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA03.2_K01 Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej. | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA03.2_W01 Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej | 2,0 | |
3,0 | Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA03.2_K01 Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na wykładach. Test wielokrotnego wyboru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pawłowski A., Pawłowski L., Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Część I: Środowisko, a zrównoważony rozwój. Problemy Ekorozwoju, 2008, Vol. 3, No.1, str. 53-65
- Mihelcic J.M., Zimmerman J.B., Environmental engineering: fundamentals, sustainability, design., Wiley, 2021, Third edition.
- Tsalis T.A., Malamateniou K.E., Koulouriotis D., Nikolaou I.E., New challenges for corporate sustainability reporting: United Nations' 2030 Agenda for sustainable development and the sustainable development goals. Corporate Social Responsibility and Environmental Management., Wiley, 2011, Volume 27, Issue 4, pp. 1617-1629
- Chi-Wei Huang, Chitsan Lin, Minh Ky Nguyen, Adnan Hussain, Xuan-Thanh Bui & Huu Hao Ngo, A review of biosensor for environmental monitoring: principle, application, and corresponding achievement of sustainable development goals, Bioengineered, 2023, 14:1, pp. 58-80
- Curran M.A., Life Cycle Assessment Handbook: A Guide for Environmentally Sustainable Products, Wiley-Scrivener, 2012, DOI:10.1002/9781118528372
- Bahramian M., Yetilmezsoy K., Life cycle assessment of the building industry: An overview of two dec- ades of research (1995–2018), Energy and Buildings, 2020, Volume 219, DOI:10.1016/j.enbuild.2020.109917
- Roberts M., Allen S., Coley D., Life cycle assessment in the building design process – A systematic literature review, Building and Environment, 2020, Volume 185, DOI:10.1016/j.buildenv.2020.107274
- Kowalczyk M., Zrównoważony rozwój miast na prawach powiatu w Polsce w świetle wybranych wskaźników środowiskowych., Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości., 2021, No 112, str. 69-84.
- Adamowicz N., Zielona gospodarka, zielony wzrost i zazielenienie jako formy realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju, Wieś i Rolnictwo, 2021, No 2, str. 13-33
Literatura dodatkowa
- Rockström J., Steffen W., Noone K., Persson Å., Chapin F.S.III, Lambin E. Lenton T.M., Scheffer M., Folke C., Schellnhuber H.J., Nykvist B., de Wit C.A., Hughes T., van der Leeuw S., Rodhe H., Sörlin S., Snyder P.K., Costanza R., Svedin U., Falkenmark M., Karlberg L., Corell R.W., Fabry W.J., Hansen J., Walker B., Liverman D., Richardson K., Crutzen P., Foley J., A safe operating space for humanity, Macmillan Publishers Ltd., London, 2009, NATURE |Vol 461| 24, DOI:10.1038/461472a
- Lawrence M., Reducing the Environmental Impact of Construction by Using Renewable Materials., Journal of Renewable Materials, Scrivener Publishing LLC., 2015, Vol.3, No.3, DOI: 10.7569/JRM.2015.634105
- Badarnah L., Form Follows Environment: Biomimetic Approaches to Building Envelope Design for Environmental Adaptation, Buildings, 2017, DOI:10.3390/buildings7020040
- Cody B., Form follows Energy. Using natural forces to maximize performance, Birkhäuser, 2017, https://doi.org/10.1515/9783035614114