Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość dla naukowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość dla naukowców
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstwa typu start-up.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość. Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Typy przedsiębiorczości naukowców. Firmy technologiczne i ich inicjatorzy.2
T-W-2Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięć technologicznych2
T-W-3Projektowanie i rozwój firmy start-up. Model biznesowy firmy start-up i jego finansowanie. Strategie finansowania, możliwości, korzyści i koszty wyboru różnych rozwiązań2
T-W-4Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzeb nabywców i możliwości działania planowanej firmy start-up.1
T-W-5Zaliczenie przedmiotu – test1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Czytanie literatury3
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczeniowego5
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych
M-2dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach Ocena z testu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA03.1_W01
Doktorant/ka ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA03.1_K01
Doktorant/ka wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA03.1_W01
Doktorant/ka ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up
2,0
3,0Doktorant/ka opanował/a podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA03.1_K01
Doktorant/ka wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych
2,0
3,0Doktorant/ka wykazał/a w podstawowym zakresie aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, działań kreatywnych oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Blank S., Dorf B., Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice, 2013, Wydanie tej pozycji z 2018 r. występuje jako eAudiobook.
  2. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010, Wydanie 2 zaktualizowane, Wydanie dostępne w wersji elektronicznej na stronie: http://nowybiznes.edu.pl/s/p/artykuły/85/85/PdA%202010pdf.
  3. Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa, 2010
  4. Grycuk A., Wybrane narzędzia wspierania start-upów w Polsce, Studia BAS, 2019, nr 2(58), s. 153-181, 2019
  5. Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa, 2013
  6. Skala A., Start-upy. Wyzwania dla zarządzania i edukacji, edu.Libri, edu.Libri, Kraków-Legionowo, 2018
  7. Ries E., Droga startupu. Metoda sukcesu, Helion, Gliwice, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Allen K., Entrepreneurship for Scientists and Engineers, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York, 2009
  2. Ostwalder A., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa, 2012
  3. Maurya A., Runninglean: Iterate from Plan A to Plan That Works, O'Reilly, Boston, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość. Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Typy przedsiębiorczości naukowców. Firmy technologiczne i ich inicjatorzy.2
T-W-2Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięć technologicznych2
T-W-3Projektowanie i rozwój firmy start-up. Model biznesowy firmy start-up i jego finansowanie. Strategie finansowania, możliwości, korzyści i koszty wyboru różnych rozwiązań2
T-W-4Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzeb nabywców i możliwości działania planowanej firmy start-up.1
T-W-5Zaliczenie przedmiotu – test1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Czytanie literatury3
A-W-3Przygotowanie do testu zaliczeniowego5
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA03.1_W01Doktorant/ka ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstwa typu start-up.
Treści programoweT-W-4Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzeb nabywców i możliwości działania planowanej firmy start-up.
T-W-3Projektowanie i rozwój firmy start-up. Model biznesowy firmy start-up i jego finansowanie. Strategie finansowania, możliwości, korzyści i koszty wyboru różnych rozwiązań
T-W-2Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięć technologicznych
T-W-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość. Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Typy przedsiębiorczości naukowców. Firmy technologiczne i ich inicjatorzy.
T-W-5Zaliczenie przedmiotu – test
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach Ocena z testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant/ka opanował/a podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA03.1_K01Doktorant/ka wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstwa typu start-up.
Treści programoweT-W-4Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzeb nabywców i możliwości działania planowanej firmy start-up.
T-W-2Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięć technologicznych
T-W-3Projektowanie i rozwój firmy start-up. Model biznesowy firmy start-up i jego finansowanie. Strategie finansowania, możliwości, korzyści i koszty wyboru różnych rozwiązań
T-W-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość. Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Typy przedsiębiorczości naukowców. Firmy technologiczne i ich inicjatorzy.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach Ocena z testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant/ka wykazał/a w podstawowym zakresie aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, działań kreatywnych oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych
3,5
4,0
4,5
5,0