Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY

Sylabus przedmiotu Transport zrównoważony:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Transport zrównoważony
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta ze strategią zrównoważonego rozwoju transportu i sposobami ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.2
T-W-2Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu.2
T-W-3Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.2
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu.1
T-W-5Zaliczenie.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia.7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA07.2_W01
Doktorant posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę i rozumie dylematy związane z funkcjonowaniem transportu zrównoważonego.
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA07.2_K01
Doktorant rozumie konieczność krytycznej analizy i twórczego poszukiwania rozwiązań w obszarze transportu zrównoważonego.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA07.2_W01
Doktorant posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę i rozumie dylematy związane z funkcjonowaniem transportu zrównoważonego.
2,0
3,0Doktorant wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA07.2_K01
Doktorant rozumie konieczność krytycznej analizy i twórczego poszukiwania rozwiązań w obszarze transportu zrównoważonego.
2,0
3,0Doktorant wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawłowska B., Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2013
  2. Hadryjańska B., Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030, Difin, Warszawa, 2021
  3. Curtis C. (eds.), Handbook of Sustainable Transport, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Uchwała nr 105 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. w sprawie przyjęcia "Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku", Warszawa, 2019
  2. Filina-Dawidowicz L., Wiktorowska-Jasik A., Contemporary problems and challenges of sustainable distribution of perishable cargoes: Case study of Polish cold port stores, Environment, Development and Sustainability, 24, pp. 4434-4450, Online, 2022

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.2
T-W-2Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu.2
T-W-3Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.2
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu.1
T-W-5Zaliczenie.1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia.7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA07.2_W01Doktorant posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę i rozumie dylematy związane z funkcjonowaniem transportu zrównoważonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta ze strategią zrównoważonego rozwoju transportu i sposobami ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.
Treści programoweT-W-4Koszty zewnętrzne transportu.
T-W-3Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.
T-W-2Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu.
T-W-5Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA07.2_K01Doktorant rozumie konieczność krytycznej analizy i twórczego poszukiwania rozwiązań w obszarze transportu zrównoważonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta ze strategią zrównoważonego rozwoju transportu i sposobami ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.
Treści programoweT-W-4Koszty zewnętrzne transportu.
T-W-5Zaliczenie.
T-W-2Plany i strategia zrównoważonego rozwoju transportu.
T-W-1Koncepcje i założenia zrównoważonego rozwoju transportu.
T-W-3Środki i sposoby ochrony środowiska przed negatywnym oddziaływaniem transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0