Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY

Sylabus przedmiotu Współczesne metody analizy chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Współczesne metody analizy chemicznej
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej oraz fizyki na poziomie studiów inżynierskich- S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin.2
T-W-2Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG.2
T-W-3Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami.2
T-W-4Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.8
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podająca/wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryny/problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne przygotowanie rozwiązania konkretnego problemu (studium przypadku).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH03.2_W01
Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH03.2_K01
Rozumie konieczność analizy swojej działalności badawczej i jej wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny naukowej.
ISD_4-_K01C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH03.2_W01
Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych
2,0
3,0Pisemne przygotowanie rozwiązania problemu analitycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH03.2_K01
Rozumie konieczność analizy swojej działalności badawczej i jej wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny naukowej.
2,0
3,0Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Schultze, Termiczna analiza różnicowa, PWN, Warszawa, 1974
  2. M. E. Brown, Introduction to Thermal Analysis. Techniques and Applications, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2001
  3. D. Senczyk, Polikrystaliczny dyfraktometr rentgenowski, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
  4. Galen W. Ewing, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1980
  5. R.M. Silverstein, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2012
  6. Praca zbiorowa, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 2000
  7. W. Zielenkiewicz, Pomiary efektów cieplnych, Centrum Upowszechniania Nauki PAN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. J. Dereń, J. Haber, R. Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1997
  2. Praca zbiorowa pod redakcją J. Ciby, Poradnik Chemika Analityka, Analiza instrumentalna, Tom 2, WNT, Warszawa, 1998
  3. Z. Bojarski, E. Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego, Gliwice, 1995, 510
  4. S. Berger, S. Braun, 200 and more basic NMR experiments, Wiley VCH, Weinheim, 2004
  5. E. Breitmaier, Structure elucidation by NMR in organic chemistry, Wiley, Chichester, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin.2
T-W-2Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG.2
T-W-3Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami.2
T-W-4Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.8
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH03.2_W01Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału
C-1Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów
Treści programoweT-W-4Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR.
T-W-1Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin.
T-W-2Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG.
T-W-3Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami.
Metody nauczaniaM-1podająca/wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryny/problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne przygotowanie rozwiązania konkretnego problemu (studium przypadku).
S-1Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pisemne przygotowanie rozwiązania problemu analitycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH03.2_K01Rozumie konieczność analizy swojej działalności badawczej i jej wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału
C-1Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów
Treści programoweT-W-4Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR.
T-W-1Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin.
T-W-2Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG.
T-W-3Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryny/problemowy
M-1podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne przygotowanie rozwiązania konkretnego problemu (studium przypadku).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0