Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Sylabus przedmiotu Zrównoważona inżynieria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona inżynieria | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych pojęć związanych z tematyką przedmiotu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju oraz zainicjowanie dyskusji nad poznawczym i aksjologicznym wpływem inżynierii chemicznej, materiałowej oraz chemii na losy naszej planety. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Czym jest zrównoważona inzynieria? | 1 |
T-W-2 | Ślad węglowy, odcisk stopy ekologicznej i zmiany klimatu spowodowane rozwojem inzynierii (inoowacyjne technologie i ich wpływ na zmiany klimatum dobre praktyki w życiu codziennym). | 2 |
T-W-3 | Biotechnologia dla zrównoważonej inżynierii. | 3 |
T-W-4 | Włączanie praktyk zrównoważonej inżynierii w procesy bioremediacji zanieczyszczonych miejsc. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | prygotowanie krótkiej prezentacji (3 min) przez każdego z doktorantów | 8 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda problemowa - wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obedność na wykładach aktywna dyskusja z prowadzącym przygotowanie krórtkiego wystąpienia nt. wpływu badań własnych na środowisko |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_ICH05.2_W01 Doktorant/ka ma wiedzę ogólną na temat śladu węglowego i wie w jaki sposób można go obliczyć. Ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę na temat metod stosowanych w celu zmniejszenia wpływu inżynerii chemicznej, materiałowej oraz chemii na środowisko. | ISD_4-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_ICH05.2_K01 Doktorant/ka ma świadomość ważności skutków działalności inżyniera (w szczególności własnych) oraz ich wpływu na środowisko. Posiada świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie realizacji badań związanych z rozprawą doktorską. | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_ICH05.2_W01 Doktorant/ka ma wiedzę ogólną na temat śladu węglowego i wie w jaki sposób można go obliczyć. Ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę na temat metod stosowanych w celu zmniejszenia wpływu inżynerii chemicznej, materiałowej oraz chemii na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na wykładach . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_ICH05.2_K01 Doktorant/ka ma świadomość ważności skutków działalności inżyniera (w szczególności własnych) oraz ich wpływu na środowisko. Posiada świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie realizacji badań związanych z rozprawą doktorską. | 2,0 | |
3,0 | Uczestnictwo w wykładach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Matthew John Franchetti, Defne Apul, Carbon Footprint Analysis Concepts, Methods, Implementation, and Case Studies, CRC Press, 2013
- Dickman Nancy, Reducing Our Carbon Footprint, Roundhouse Publishing Group, 2016
- Subramanian Senthilkannan Muthu (Eds)., Assessment of Carbon Footprint in Different Industrial Sector część I i II, Springer, 2016, Singapur
- Lisa Benton-Short, Sustainability and Sustainable Development An Introduction, Rowman & Littlefield Publishers, 2023
Literatura dodatkowa
- Discover Sustainability Journal, Springer, 2024, artykuły naukowe z czasopisma
- Carbon Footprints, OAE Publishing, 2024, artykuły naukowe z czasopisma