Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Sylabus przedmiotu Zrównoważona produkcja ogrodnicza w dobie zmian klimatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona produkcja ogrodnicza w dobie zmian klimatycznych | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Żnajomość kierunku zachodzących zmian klimatycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze skutkami zmian i sposobami przystosowania się do nich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Bioróżnorodność - znaczenie i sposoby jej zapewnienia | 2 |
T-W-2 | 2. Nowe gatunki roślin ogrodniczych w dobie zmian klimatycznych | 2 |
T-W-3 | 3. Uwarunkowanie produkcji ogrodniczej w kontekście zmian klimatu: Uwarunkowania klimatyczne dla produkcji ogrodniczej w Polsce. Tendencje i problem zmian klimatu. Adaptacja sektora ogrodniczego do zmian klimatu. Wpływ zmian klimatu na produkcję ogrodnicza. | 2 |
T-W-4 | 4. Nawadnianie deficytowe: Strategia nawadniania w odpowiedzi na zmiany klimatu. Innowacyjne technologie nawadniania w produkcji ogrodniczej. Efekty nowoczesnych technologii nawadniania w produkcji ogrodniczej. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład |
M-2 | metoda aktywizująca - dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IP06.2_W01 Doktorant ma poszerzoną wiedzę na temat zmian klimatycznych i nowyc tecnologii produkcji roślin ogrodniczych przystosowanych do zmiennych warunków klimatyczno-glebowych | ISD_4-_W02, ISD_4-_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IP06.2_K01 Ma zdolność do analizowania i wykorzystania informacji związanych z nowoczesnymi technologiami produkcji roślinnej | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02 | — | C-1 | T-W-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IP06.2_W01 Doktorant ma poszerzoną wiedzę na temat zmian klimatycznych i nowyc tecnologii produkcji roślin ogrodniczych przystosowanych do zmiennych warunków klimatyczno-glebowych | 2,0 | |
3,0 | obecność na zajęciac i zaliczenie testu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IP06.2_K01 Ma zdolność do analizowania i wykorzystania informacji związanych z nowoczesnymi technologiami produkcji roślinnej | 2,0 | |
3,0 | pisemne zaliczenie przedniotu zgodnie z przyjętymi kryteriami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2020
- S. Azjaba, SYSTEMY NAWADNIANIA, Wydawnictwo Nasza Wiedza, 2022
- S. Karczmarczyk, L. Nowak, Nawadnianie Roślin, PWRiL, Poznań, 2006
- L. Chojnacka-Ożga, H. Lorenc, Współczesne problemy klimatu Polski, IMiGW, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Komisja Europejska, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomicznno-społecznego i Komitetu Regionów ,,Strategia od pola do stołu na rzecz sprawiedliwiego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego, 2020
- W. Wrzaszcz, M. Zieliński, Opinia do Komunikatu Komisji do Paralamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego i Komietetu Regionów: Europejski Zielony Ład, 2020
- Academia, Komunikat interdyscyplinarnego zespołu doradczego do spraw kryzysu klimatycznego przy Prezesie PAN na temat zmian klimatu i gospodarkiw wodnej w Polsce., Academia, 2020, 2/62