Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z najważniejszymi zagadnieniami ogólnej metodologii pracy naukiwej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna metodologia pracy naukowej3
T-W-2Organizacja nauki w ujęciu historycznym i współczesnym3
T-W-3Wprowadzenie do bibliometrii i naukometrii3
T-W-4Ewaluacja działalności naukowej w Polsce i na świecie3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Praca własna18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B03_W01
Doktorant potrafi zdefiniować czym jest metoda naukowa oraz podaj jej głowne etapy. Potrafi opisać polski system nauki i szkolnictwa wyższego. Zna podstawowe wskaźniki bibliometryczne.
ISD_4-_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B03_K01
Doktorant ma świadomość, że praca naukowa ma charakter społeczny. Zorientowany jest na osiągnięcie wyniku w postawi nowości naukowej z poszanowaniem zasad etycznych oraz wykorzytaniem odpowiedniej metody naukowej właściwej dla swojego obszaru badań.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B03_W01
Doktorant potrafi zdefiniować czym jest metoda naukowa oraz podaj jej głowne etapy. Potrafi opisać polski system nauki i szkolnictwa wyższego. Zna podstawowe wskaźniki bibliometryczne.
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B03_K01
Doktorant ma świadomość, że praca naukowa ma charakter społeczny. Zorientowany jest na osiągnięcie wyniku w postawi nowości naukowej z poszanowaniem zasad etycznych oraz wykorzytaniem odpowiedniej metody naukowej właściwej dla swojego obszaru badań.
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
  2. Karl Popper, Logika odkrycia naukowego, 1934
  3. Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, 1967
  4. Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu

Literatura dodatkowa

  1. Paul Feyerabend, Przeciw metodzie, 1975

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna metodologia pracy naukowej3
T-W-2Organizacja nauki w ujęciu historycznym i współczesnym3
T-W-3Wprowadzenie do bibliometrii i naukometrii3
T-W-4Ewaluacja działalności naukowej w Polsce i na świecie3
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Praca własna18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B03_W01Doktorant potrafi zdefiniować czym jest metoda naukowa oraz podaj jej głowne etapy. Potrafi opisać polski system nauki i szkolnictwa wyższego. Zna podstawowe wskaźniki bibliometryczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z najważniejszymi zagadnieniami ogólnej metodologii pracy naukiwej.
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie do bibliometrii i naukometrii
T-W-4Ewaluacja działalności naukowej w Polsce i na świecie
T-W-1Ogólna metodologia pracy naukowej
T-W-2Organizacja nauki w ujęciu historycznym i współczesnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B03_K01Doktorant ma świadomość, że praca naukowa ma charakter społeczny. Zorientowany jest na osiągnięcie wyniku w postawi nowości naukowej z poszanowaniem zasad etycznych oraz wykorzytaniem odpowiedniej metody naukowej właściwej dla swojego obszaru badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z najważniejszymi zagadnieniami ogólnej metodologii pracy naukiwej.
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie do bibliometrii i naukometrii
T-W-1Ogólna metodologia pracy naukowej
T-W-2Organizacja nauki w ujęciu historycznym i współczesnym
T-W-4Ewaluacja działalności naukowej w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% odpowiedzi poprawnych w teście.
3,5
4,0
4,5
5,0