Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Język niemiecki 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Język niemiecki 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krupka-Burzec <Katarzyna.Krupka-Burzec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o słownictwie i gramatyce języka niemieckiego umożliwiającej studiowanie literatury z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
C-2Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Zajęcia organizacyjne - przedstawienie treści programu, wymagań1
T-LK-2Porównywanie i różnicowanie - podstawowe zwroty, wprowadzenie i omówienie problemu, wyrażanie opinii3
T-LK-3Opisywanie sytuacji, procesów i procedur, opisywanie zmian, podsumowywanie i wyciąganie wniosków3
T-LK-4Prezentacja2
T-LK-5Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany.2
T-LK-6Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim. Słowotwórstwo1
T-LK-7Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia ilościowe używane w języku specjalistycznym1
T-LK-8Zasady pisania streszczenia artykułu naukowego1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-LK-2Udział w konsultacjach2
A-LK-3Przygotowanie się do zajęć14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F - Test
S-2Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-3Ocena formująca: F - Prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A1.02.2_U01
Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem niemieckim umożliwiającą mu korzystanie z literatury obcojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U02C-1T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3
ISD_4-_A1.02.2_U02
Doktorant posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
ISD_4-_U02, ISD_4-_U03C-2T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A1.02.2_K01
Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
ISD_4-_K01C-1T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A1.02.2_U01
Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem niemieckim umożliwiającą mu korzystanie z literatury obcojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
2,0
3,0Doktorant umie posługiwać się językiem angielskim na poziomie podstawowym, co w znacznym stopniu ogranicza mu swobodne korzystanie z literatury niemieckiego obszaru językowego, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISD_4-_A1.02.2_U02
Doktorant posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
2,0
3,0Doktorant w podstawowym zakresie posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A1.02.2_K01
Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
2,0
3,0Doktorant w podstawowym stopniu stara się zrozumieć znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. V.Eismann, Erfolgreich in Praesentationen, Cornelsen, Berlin, 2006
  2. Gabriele Graefen, Melanie Moll ; unter Mitarbeit von Angelika Steets, Wissenschaftssprache Deutsch : lesen - verstehen - schreiben. Ein Lehr- und Arbeitsbuch, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2011, ISBN 9783631609484
  3. M.Steinmetz, H.Dintera, Deutsch für Ingenieure. Ein DaF Lehrwerk für Studierende ingenieurwissenschaftlicher Fächer, Springer Vieweg, 2011

Literatura dodatkowa

  1. E.Zettl,J.Janssen,H.Mueller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft, Hueber, Ismanning, 1999
  2. Volker Eismann, Erfolgreich in Besprechungen, Cornelsen, 2011

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Zajęcia organizacyjne - przedstawienie treści programu, wymagań1
T-LK-2Porównywanie i różnicowanie - podstawowe zwroty, wprowadzenie i omówienie problemu, wyrażanie opinii3
T-LK-3Opisywanie sytuacji, procesów i procedur, opisywanie zmian, podsumowywanie i wyciąganie wniosków3
T-LK-4Prezentacja2
T-LK-5Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany.2
T-LK-6Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim. Słowotwórstwo1
T-LK-7Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia ilościowe używane w języku specjalistycznym1
T-LK-8Zasady pisania streszczenia artykułu naukowego1
14

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-LK-2Udział w konsultacjach2
A-LK-3Przygotowanie się do zajęć14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A1.02.2_U01Doktorant posiada umiejętność posługiwania się językiem niemieckim umożliwiającą mu korzystanie z literatury obcojęzycznej, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi komunikować się w środowisku naukowym, przygotowywać opracowanie naukowe w postaci publikacji lub prezentacji w języku obcym, dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, prezentować i upowszechniać uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_U02Potrafi organizować i planować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w zespołach badawczych, także w środowisku międzynarodowym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o słownictwie i gramatyce języka niemieckiego umożliwiającej studiowanie literatury z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
Treści programoweT-LK-5Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany.
T-LK-6Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim. Słowotwórstwo
T-LK-7Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia ilościowe używane w języku specjalistycznym
T-LK-8Zasady pisania streszczenia artykułu naukowego
T-LK-4Prezentacja
T-LK-3Opisywanie sytuacji, procesów i procedur, opisywanie zmian, podsumowywanie i wyciąganie wniosków
T-LK-1Zajęcia organizacyjne - przedstawienie treści programu, wymagań
T-LK-2Porównywanie i różnicowanie - podstawowe zwroty, wprowadzenie i omówienie problemu, wyrażanie opinii
Metody nauczaniaM-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-3Ocena formująca: F - Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie posługiwać się językiem angielskim na poziomie podstawowym, co w znacznym stopniu ogranicza mu swobodne korzystanie z literatury niemieckiego obszaru językowego, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A1.02.2_U02Doktorant posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U02Potrafi organizować i planować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w zespołach badawczych, także w środowisku międzynarodowym
ISD_4-_U03Potrafi planować i organizować własny rozwój i rozwój innych osób oraz zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, szczególnie w zakresie osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-LK-5Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany.
T-LK-6Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim. Słowotwórstwo
T-LK-7Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia ilościowe używane w języku specjalistycznym
T-LK-8Zasady pisania streszczenia artykułu naukowego
T-LK-2Porównywanie i różnicowanie - podstawowe zwroty, wprowadzenie i omówienie problemu, wyrażanie opinii
T-LK-3Opisywanie sytuacji, procesów i procedur, opisywanie zmian, podsumowywanie i wyciąganie wniosków
T-LK-4Prezentacja
T-LK-1Zajęcia organizacyjne - przedstawienie treści programu, wymagań
Metody nauczaniaM-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-3Ocena formująca: F - Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant w podstawowym zakresie posiada umiejętność samodzielnego planowania i kształcenia się przez całe życie oraz potrafi motywować innych do stałego samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A1.02.2_K01Doktorant rozumie znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o słownictwie i gramatyce języka niemieckiego umożliwiającej studiowanie literatury z zakresu kierunku studiów, kontakty zagraniczne i publikowanie własnych prac.
Treści programoweT-LK-5Wprowadzenie do dyskursu naukowego: język mówiony, język pisany.
T-LK-6Kluczowe czasowniki i rzeczowniki używane w języku akademickim. Słowotwórstwo
T-LK-7Podstawowe przymiotniki, przysłówki i wyrażenia ilościowe używane w języku specjalistycznym
T-LK-8Zasady pisania streszczenia artykułu naukowego
Metody nauczaniaM-1M1 Zajęcia praktyczne
M-2M2 Prezentacja
M-3M3 Dyskusja
M-4M4 Praca z tekstem
M-5M5 Samodzielne realizowanie zadań domowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F - Test kontrolny / kolokwium
S-3Ocena formująca: F - Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant w podstawowym stopniu stara się zrozumieć znaczenie znajomości języka niemieckiego w pracy naukowej i zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0