Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej w działalności naukowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej w działalności naukowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Dział Wynalazczości i Ochrony Patentowej
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Wielecka <Monika.Wielecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,5 ECTS (formy) 1,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 6 0,50,30zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczone zajęcia na studiach pierwszego lub drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1pogłebienie i utrwalenie wiedzy podstawowej z zakresu własności intelektualnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1przeprowadzenie wybranych badań patentowych i dobranie zapisów umownych do przykładowego projektu badawczego5
T-P-2przedstawienie założeń do realizacji projektu- wymagania, cele1
6
wykłady
T-W-1powtorzenie informacji z zakresu własności intelektualnej, w tym definicji2
T-W-2przykładowe zapisy dotyczace własności intelektualnej w umowach licencyjnych, o przeniesienie prawa, umowach projektowych3
T-W-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego2
T-W-4rodzaje badań patentowych; bazy patentowe ogólnie dostępne2
T-W-5zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1praca w grupach polegająca na przygotowaniu załozeń do badań patentowych i zapisów umownych dla przykładowego projektu badawczego (od danych we wniosku po realizację projektu)9
A-P-2uczestnictwo w zajęciach6
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe prac projektowych i ewentualne zaliczenie pisemne wkładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A04_W01
uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach
ISD_4-_W04C-1T-W-3, T-P-1, T-W-4, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A04_U01
uczestnik umie wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku czy wzoru uzytkowego; potrafi odróżnić rodzaje badań patentowych; potrafi zaproponować umowne zapisy dotyczące własności intelektualnej
ISD_4-_U04C-1T-P-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_A04_K01
uczestnik uwzględnia aspekty włąsności intelektualnej w swojej działalności naukowej; świadomie wybiera ścieżkę dla badań naukowych uwzględniając aspekty włąsności intelektualnej;
ISD_4-_K03C-1T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-P-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A04_W01
uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach
2,0
3,0znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość fomy przenoszenia praw/ udzielania licencji; umiejętność dwóch przykładowych zapisów umownych dotyczących regulacji praw włsności intelektualnej znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A04_U01
uczestnik umie wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku czy wzoru uzytkowego; potrafi odróżnić rodzaje badań patentowych; potrafi zaproponować umowne zapisy dotyczące własności intelektualnej
2,0
3,0znajomość niezbędnych elementów dokumentacji zgłoszeniowej; wskazaneie celu przeprowadzenie co najmniej jednego badania patentowego; zdefiniowanie co najmniej jednego zapisu umownego dotyczacego wlasności intelektualnej dla wskazanego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_A04_K01
uczestnik uwzględnia aspekty włąsności intelektualnej w swojej działalności naukowej; świadomie wybiera ścieżkę dla badań naukowych uwzględniając aspekty włąsności intelektualnej;
2,0
3,0znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość fomy przenoszenia praw/ udzielania licencji; umiejętność dwóch przykładowych zapisów umownych dotyczących regulacji praw włsności intelektualnej znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zespół Ekspertów Urzędu Patentowego RP, Poradnik wynalazcy. Procedury zgłoszeniowe w systemie krajowym, europejskim, międzyrarodowym, Urząd Patentowy RP, Warszawa, 2023, https://uprp.gov.pl/sites/default/files/2023-04/Poradnik%20wynalazcy.%20Procedury%20zg%C5%82oszeniowe%20w%20systemie%20krajowym%2C%20europejskim%2C%20mi%C4%99dzynarodowym.pdf

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1przeprowadzenie wybranych badań patentowych i dobranie zapisów umownych do przykładowego projektu badawczego5
T-P-2przedstawienie założeń do realizacji projektu- wymagania, cele1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1powtorzenie informacji z zakresu własności intelektualnej, w tym definicji2
T-W-2przykładowe zapisy dotyczace własności intelektualnej w umowach licencyjnych, o przeniesienie prawa, umowach projektowych3
T-W-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego2
T-W-4rodzaje badań patentowych; bazy patentowe ogólnie dostępne2
T-W-5zaliczenie1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1praca w grupach polegająca na przygotowaniu załozeń do badań patentowych i zapisów umownych dla przykładowego projektu badawczego (od danych we wniosku po realizację projektu)9
A-P-2uczestnictwo w zajęciach6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A04_W01uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-1pogłebienie i utrwalenie wiedzy podstawowej z zakresu własności intelektualnej
Treści programoweT-W-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego
T-P-1przeprowadzenie wybranych badań patentowych i dobranie zapisów umownych do przykładowego projektu badawczego
T-W-4rodzaje badań patentowych; bazy patentowe ogólnie dostępne
T-W-2przykładowe zapisy dotyczace własności intelektualnej w umowach licencyjnych, o przeniesienie prawa, umowach projektowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe prac projektowych i ewentualne zaliczenie pisemne wkładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość fomy przenoszenia praw/ udzielania licencji; umiejętność dwóch przykładowych zapisów umownych dotyczących regulacji praw włsności intelektualnej znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A04_U01uczestnik umie wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku czy wzoru uzytkowego; potrafi odróżnić rodzaje badań patentowych; potrafi zaproponować umowne zapisy dotyczące własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U04Potrafi wykorzystywać wiedzę do identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań oraz formułowanie hipotez badawczych, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego, - wnioskować i dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych oraz transferować je do sfery gospodarczej i społecznej
Cel przedmiotuC-1pogłebienie i utrwalenie wiedzy podstawowej z zakresu własności intelektualnej
Treści programoweT-P-1przeprowadzenie wybranych badań patentowych i dobranie zapisów umownych do przykładowego projektu badawczego
T-W-4rodzaje badań patentowych; bazy patentowe ogólnie dostępne
T-W-2przykładowe zapisy dotyczace własności intelektualnej w umowach licencyjnych, o przeniesienie prawa, umowach projektowych
T-W-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe prac projektowych i ewentualne zaliczenie pisemne wkładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość niezbędnych elementów dokumentacji zgłoszeniowej; wskazaneie celu przeprowadzenie co najmniej jednego badania patentowego; zdefiniowanie co najmniej jednego zapisu umownego dotyczacego wlasności intelektualnej dla wskazanego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_A04_K01uczestnik uwzględnia aspekty włąsności intelektualnej w swojej działalności naukowej; świadomie wybiera ścieżkę dla badań naukowych uwzględniając aspekty włąsności intelektualnej;
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K03Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1pogłebienie i utrwalenie wiedzy podstawowej z zakresu własności intelektualnej
Treści programoweT-P-1przeprowadzenie wybranych badań patentowych i dobranie zapisów umownych do przykładowego projektu badawczego
T-W-2przykładowe zapisy dotyczace własności intelektualnej w umowach licencyjnych, o przeniesienie prawa, umowach projektowych
T-W-5zaliczenie
T-P-2przedstawienie założeń do realizacji projektu- wymagania, cele
T-W-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego
T-W-1powtorzenie informacji z zakresu własności intelektualnej, w tym definicji
T-W-4rodzaje badań patentowych; bazy patentowe ogólnie dostępne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe prac projektowych i ewentualne zaliczenie pisemne wkładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość fomy przenoszenia praw/ udzielania licencji; umiejętność dwóch przykładowych zapisów umownych dotyczących regulacji praw włsności intelektualnej znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0