Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY
Sylabus przedmiotu Indywidualne seminarium z opiekunem naukowym 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Indywidualne seminarium z opiekunem naukowym 2 | ||
Specjalność | BLOK INFORMATYCZNO-ELEKTRYCZNO-MECHANICZNY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
W-2 | Zakres wiedzy wynikający z programu studiów wybranej dyscypliny naukowej. Znajomość nowożytnego języka obcego (j. angielski) w stopniu umożliwiającym korzystanie z obcojęzycznych źródeł informacji naukowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie doktorantów do samodzielnego planowania i prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Przygotowanie Indywidulanego Planu Badawczego (IPB).Przygotowanie publikacji naukowych, zgłoszeń patentowych, wzorów i dzieł artystycznych itd. | 14 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Samodzielne studiowanie literatury oraz gromadzenie wiedzy specjalistycznej związanej z tematyką rozprawy doktorskiej. Prowadzenie badań naukowych. Przygotowanie projektu badawczego, publikacji i rozprawy doktorskiej. Przygotowanie Indywidulanego Plany Badawczego (IPB) i Oceny Śródokresowej (OŚ). Aktywny udział w konferencjach naukowych. Dyskusja z promotorem i z innymi pracownikami naukowymi. | 14 |
14 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody aktywizujące. Metody praktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEM01.2_W01 Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych. | ISD_4-_W04, ISD_4-_W05, ISD_4-_W03, ISD_4-_W02, ISD_4-_W01 | — | C-1 | T-S-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEM01.2_U01 Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego. | ISD_4-_U01, ISD_4-_U03, ISD_4-_U02, ISD_4-_U04 | — | C-1 | T-S-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEM01.2_K01 Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów. | ISD_4-_K03, ISD_4-_K02, ISD_4-_K01 | — | C-1 | T-S-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEM01.2_W01 Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych. | 2,0 | |
3,0 | Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEM01.2_U01 Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEM01.2_K01 Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów. | 2,0 | |
3,0 | Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Beata Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
- Gambarelli Gianfranco Łucki Zbigniew 5, Praca dyplomowa i doktorska, CeDeWu Sp. z o.o., 2023
- Kazimierz Kuciński, Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, Difin, 2015
- Michał Lewandowski Mateusz Hypiak, Kompendium doktoranta, KUL, 2021
Literatura dodatkowa
- Łukasz Sułkowski, Renata Lenart-Gansiniec, Rozprawa doktorska w naukach społecznych. Poradnik doktoranta i promotora pracy doktorskiej, Społeczna Akdemia Nauk, Łódź, 2021