Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość dla naukowców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość dla naukowców | ||
Specjalność | BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,5 | ECTS (formy) | 0,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z istotą przedsiębiorczości naukowców i inżynierów oraz możliwościami wykorzystania wiedzy do stworzenia przedsiębiorstwa typu start-up. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedsiębiorca i przedsiębiorczość. Naukowcy i inżynierowie jako przedsiębiorcy. Typy przedsiębiorczości naukowców. Firmy technologiczne i ich inicjatorzy. | 2 |
T-W-2 | Rozpoznawanie i sprawdzanie możliwości przedsięwzięć technologicznych | 2 |
T-W-3 | Projektowanie i rozwój firmy start-up. Model biznesowy firmy start-up i jego finansowanie. Strategie finansowania, możliwości, korzyści i koszty wyboru różnych rozwiązań | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie narzędzi modelu Business Canvas do rozpoznania potrzeb nabywców i możliwości działania planowanej firmy start-up. | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie przedmiotu – test | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Czytanie literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 5 |
16 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy i konwersatoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych |
M-2 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z aktywności na wykładach Ocena z testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA03.1_W01 Doktorant/ka ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up | ISD_4-_W02, ISD_4-_W03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_IEA03.1_K01 Doktorant/ka wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA03.1_W01 Doktorant/ka ma wiedzę pozwalającą: zrozumieć istotę przedsiębiorczości technologicznej naukowców, ocenić swoje możliwości zaistnienia jako przedsiębiorca, rozpoznać i sprawdzić możliwości stworzenia przedsiębiorstwa technologicznego typu start-up | 2,0 | |
3,0 | Doktorant/ka opanował/a podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_IEA03.1_K01 Doktorant/ka wykazuje aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, kreatywność oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych | 2,0 | |
3,0 | Doktorant/ka wykazał/a w podstawowym zakresie aktywną i zdeterminowaną postawę wobec przedsiębiorczości naukowców, działań kreatywnych oraz świadomość potrzeby wykorzystania wiedzy i know-how dla działań przedsiębiorczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Blank S., Dorf B., Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice, 2013, Wydanie tej pozycji z 2018 r. występuje jako eAudiobook.
- Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010, Wydanie 2 zaktualizowane, Wydanie dostępne w wersji elektronicznej na stronie: http://nowybiznes.edu.pl/s/p/artykuły/85/85/PdA%202010pdf.
- Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa, 2010
- Grycuk A., Wybrane narzędzia wspierania start-upów w Polsce, Studia BAS, 2019, nr 2(58), s. 153-181, 2019
- Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa, 2013
- Skala A., Start-upy. Wyzwania dla zarządzania i edukacji, edu.Libri, edu.Libri, Kraków-Legionowo, 2018
- Ries E., Droga startupu. Metoda sukcesu, Helion, Gliwice, 2018
Literatura dodatkowa
- Allen K., Entrepreneurship for Scientists and Engineers, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York, 2009
- Ostwalder A., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa, 2012
- Maurya A., Runninglean: Iterate from Plan A to Plan That Works, O'Reilly, Boston, 2012