Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Projektowanie ekspozycji czasowych w przestrzeniach publicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie ekspozycji czasowych w przestrzeniach publicznych
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu projektowania wystaw w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych.
W-2Ogólna znajomość systemów wystawienniczych mobilnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie i pogłębienie wiedzy z zakresu projektowania wystaw stałych i czasowych w różnorodnych przestrzeniach.
C-2Pogłębienie wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i technologicznych, materiałowych w projektowaniu ekspozycji czasowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje przestrzeni ekspozycyjnych w miejscach publicznych- przestrzeń zamknieta (centra handlowe,dworce, lotniska, filharmonie etc, i otwarta (miasto, place,ulice etc.).2
T-W-2Rodzaje ekspozycji czasowych -( 2D, 3D, multimedialne, mieszane).1
T-W-3Dialog w przestrzeni publicznej z odbiorcą- percepcja wystawy.1
T-W-4Psychofizjologia jakopotencjał w kreacji przestrzeni. Sztuka immersyjna.1
T-W-5Rozwiązania techniczne i technologiczne.1
T-W-6Przestrzń publiczna jako integracja działań wzorniczych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca samodzielna8
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami.
M-2Metoda programowa z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej następuje na podstawie listy obecności i testu podsumowujacego zdobytą wiedzę.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA07.1_W01
Zna zasady dotyczace projektowania z zastosowaniem ergonomii, psychofizjologii i zasad BHP w kontekście do określonej przestrzeni publicznej.
ISD_4-_W01C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA07.1_K01
Ma świadomość i potrafi przeprowadzić krytyczną analizę własnego dorobku naukowego w kontekście podejmowanych działań twórczych w zakresie projektowania.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA07.1_W01
Zna zasady dotyczace projektowania z zastosowaniem ergonomii, psychofizjologii i zasad BHP w kontekście do określonej przestrzeni publicznej.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę potrzebną do projektowania ekspozycji czasowych. Uczestnictwo w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA07.1_K01
Ma świadomość i potrafi przeprowadzić krytyczną analizę własnego dorobku naukowego w kontekście podejmowanych działań twórczych w zakresie projektowania.
2,0
3,0W stopniu podstawoym ma świadomość do przeprowadzenia krytycznej analizy własnych działań twórczych. Uczestnictwo w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karwasz Grzegorz, Kruk Jolanta, Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej- wystawy, muzea i centra nauk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2012
  2. Alex Sanchez Vidiella, Epheneral architecture. Projects and installations in the public space, Promopress, Barcelona, 2016
  3. Michalski Ryszard, Inspiracje w sztuce projektowania.Architektura wnetrz zdefiniowany świat wyobraźni, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Wydział Architektury Wnętrz, Kraków, 2011
  4. Świątek Gabriela, Gry sztuki z architekturą. Nowoczesne powinowactwa i współczesne integracje., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2013
  5. Izdebska Karolina, Sztuka publiczna. Od obiektów do praktyk postartystycznych brikolaż socjologiczny., Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp.z.o.o., Warszawa, 2021

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje przestrzeni ekspozycyjnych w miejscach publicznych- przestrzeń zamknieta (centra handlowe,dworce, lotniska, filharmonie etc, i otwarta (miasto, place,ulice etc.).2
T-W-2Rodzaje ekspozycji czasowych -( 2D, 3D, multimedialne, mieszane).1
T-W-3Dialog w przestrzeni publicznej z odbiorcą- percepcja wystawy.1
T-W-4Psychofizjologia jakopotencjał w kreacji przestrzeni. Sztuka immersyjna.1
T-W-5Rozwiązania techniczne i technologiczne.1
T-W-6Przestrzń publiczna jako integracja działań wzorniczych.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca samodzielna8
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA07.1_W01Zna zasady dotyczace projektowania z zastosowaniem ergonomii, psychofizjologii i zasad BHP w kontekście do określonej przestrzeni publicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz analizę istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i technologicznych, materiałowych w projektowaniu ekspozycji czasowych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje przestrzeni ekspozycyjnych w miejscach publicznych- przestrzeń zamknieta (centra handlowe,dworce, lotniska, filharmonie etc, i otwarta (miasto, place,ulice etc.).
T-W-4Psychofizjologia jakopotencjał w kreacji przestrzeni. Sztuka immersyjna.
T-W-2Rodzaje ekspozycji czasowych -( 2D, 3D, multimedialne, mieszane).
T-W-3Dialog w przestrzeni publicznej z odbiorcą- percepcja wystawy.
T-W-5Rozwiązania techniczne i technologiczne.
T-W-6Przestrzń publiczna jako integracja działań wzorniczych.
Metody nauczaniaM-2Metoda programowa z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych.
M-1Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej następuje na podstawie listy obecności i testu podsumowujacego zdobytą wiedzę.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę potrzebną do projektowania ekspozycji czasowych. Uczestnictwo w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA07.1_K01Ma świadomość i potrafi przeprowadzić krytyczną analizę własnego dorobku naukowego w kontekście podejmowanych działań twórczych w zakresie projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie i pogłębienie wiedzy z zakresu projektowania wystaw stałych i czasowych w różnorodnych przestrzeniach.
C-2Pogłębienie wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i technologicznych, materiałowych w projektowaniu ekspozycji czasowych.
Treści programoweT-W-4Psychofizjologia jakopotencjał w kreacji przestrzeni. Sztuka immersyjna.
T-W-2Rodzaje ekspozycji czasowych -( 2D, 3D, multimedialne, mieszane).
T-W-1Rodzaje przestrzeni ekspozycyjnych w miejscach publicznych- przestrzeń zamknieta (centra handlowe,dworce, lotniska, filharmonie etc, i otwarta (miasto, place,ulice etc.).
T-W-6Przestrzń publiczna jako integracja działań wzorniczych.
T-W-3Dialog w przestrzeni publicznej z odbiorcą- percepcja wystawy.
T-W-5Rozwiązania techniczne i technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca w formie wykładu informacyjnego z objaśnieniami i przykładami.
M-2Metoda programowa z użyciem komputera i prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej następuje na podstawie listy obecności i testu podsumowujacego zdobytą wiedzę.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawoym ma świadomość do przeprowadzenia krytycznej analizy własnych działań twórczych. Uczestnictwo w zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0