Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Modelowanie matematyczne w inżynierii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie matematyczne w inżynierii
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, w szczególności związana z procesami transportu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Doktorant zostanie zapoznany z formułowaniem, rozwiązywaniem i stosowaniem modeli matematycznych w inżynierii chemicznej i procesowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie; Klasyfikacja modeli matematycznych; Formułowanie modelu matematycznego; Tworzenie modeli matematycznych na podstawie danych empirycznych; Strategie upraszczania modeli matematycznych; Metody numeryczne; Analiza statystyczna z zastosowaniem modeli matematycznych;8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie z lietarturą przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
14

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny; Wykład problemowy; Metoda przypadków; Dyskusja dydaktyczna;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH03.1_W01
Doktorant potrafi definiować modele matematyczne związane z inżynierią chemiczną i procesową oraz zaproponować ich uproszczenia.
ISD_4-_W03, ISD_4-_W02C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH03.1_K01
Doktorant wykazuje się aktywną postawą w opracowaniu naukowym nowych zjawisk i problemów w inżynierii chemicznej i procesowej z zastosowaniem w kreatywny sposób zaproponowanych modeli matematycznych.
ISD_4-_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH03.1_W01
Doktorant potrafi definiować modele matematyczne związane z inżynierią chemiczną i procesową oraz zaproponować ich uproszczenia.
2,0
3,0Uzyskanie 50% poprawnych odpowiedzi z testu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH03.1_K01
Doktorant wykazuje się aktywną postawą w opracowaniu naukowym nowych zjawisk i problemów w inżynierii chemicznej i procesowej z zastosowaniem w kreatywny sposób zaproponowanych modeli matematycznych.
2,0
3,0Uzyskanie 50% poprawnych odpowiedzi z testu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Gradoń; J. Gac, Podstawy obliczeń w procesach przetwarzania materii. Zasady bilansowania masy i energii., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2019
  2. Z. Pakowski; R. Adamowski, Podstawy Matlaba w inżynierii procesowej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2014
  3. P. Gierycz; M. Huettner, Scilab w oblizeniach inżynierskich, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. A. Rasmuson; B. Andersson; L. Olsson; R. Andersson, Mathematical Modeling in Chemical Engineering, Cambridge University Press, United Kingdom by Clays, St Ives plc, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie; Klasyfikacja modeli matematycznych; Formułowanie modelu matematycznego; Tworzenie modeli matematycznych na podstawie danych empirycznych; Strategie upraszczania modeli matematycznych; Metody numeryczne; Analiza statystyczna z zastosowaniem modeli matematycznych;8
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie z lietarturą przedmiotu4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
14
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH03.1_W01Doktorant potrafi definiować modele matematyczne związane z inżynierią chemiczną i procesową oraz zaproponować ich uproszczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Cel przedmiotuC-1Doktorant zostanie zapoznany z formułowaniem, rozwiązywaniem i stosowaniem modeli matematycznych w inżynierii chemicznej i procesowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie; Klasyfikacja modeli matematycznych; Formułowanie modelu matematycznego; Tworzenie modeli matematycznych na podstawie danych empirycznych; Strategie upraszczania modeli matematycznych; Metody numeryczne; Analiza statystyczna z zastosowaniem modeli matematycznych;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny; Wykład problemowy; Metoda przypadków; Dyskusja dydaktyczna;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50% poprawnych odpowiedzi z testu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH03.1_K01Doktorant wykazuje się aktywną postawą w opracowaniu naukowym nowych zjawisk i problemów w inżynierii chemicznej i procesowej z zastosowaniem w kreatywny sposób zaproponowanych modeli matematycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Doktorant zostanie zapoznany z formułowaniem, rozwiązywaniem i stosowaniem modeli matematycznych w inżynierii chemicznej i procesowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie; Klasyfikacja modeli matematycznych; Formułowanie modelu matematycznego; Tworzenie modeli matematycznych na podstawie danych empirycznych; Strategie upraszczania modeli matematycznych; Metody numeryczne; Analiza statystyczna z zastosowaniem modeli matematycznych;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny; Wykład problemowy; Metoda przypadków; Dyskusja dydaktyczna;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 50% poprawnych odpowiedzi z testu.
3,5
4,0
4,5
5,0