Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna w projektowaniu technologii wodorowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna w projektowaniu technologii wodorowych
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z chemii organicznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami uwodornienia i odwodornienia związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami wodorowymi opartymi na uwodornieniu i odwodornieniau związków organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Uwodornienie związków organicznych, wybrane metody i zastosowania.2
T-W-2Odwodornienie związków organicznych, wybrane metody i zastosowania.2
T-W-3Zastosowanie odwracalnego uwodornienia związków organicznych w technologiach wodorowych [ciekłe organiczne niośniki wodoru (LOHCs), "akumulatory wodorowe", itp]3
T-W-4Zaliczenie.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.8
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerzającą wiedzę z wykładu.6
14

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH05.1_W01
Doktorant/ka posiada poszerzoną wiedzę na temat zastosowanie chemii organicznej w w technologiach wodorowych.
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH05.1_K01
Doktorant/ka rozumie potrzebę stałego śledzenia postępu w zakresie rozwoju technologii wodorowych, w szczególności opartych na rozwiązaniach proponowanych przez chemiików organików.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-2, C-1T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH05.1_W01
Doktorant/ka posiada poszerzoną wiedzę na temat zastosowanie chemii organicznej w w technologiach wodorowych.
2,0
3,0Student zna podstawowe reakcje uwodornienia i odwornienia związków organicznych i potrafi wymienić podstawowe technologie wodorowe oparte na wykorzystaniu związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH05.1_K01
Doktorant/ka rozumie potrzebę stałego śledzenia postępu w zakresie rozwoju technologii wodorowych, w szczególności opartych na rozwiązaniach proponowanych przez chemiików organików.
2,0
3,0Student jest świadomy, że chemia organiczna oferuje nowe rozwiązania, które mogą być zastosowane w technologiach wodorowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  2. Vinita Yadav, Ganesan Sivakumar, Virendrakumar Gupta, and Ekambaram Balaraman, Recent Advances in Liquid Organic Hydrogen Carriers: An Alcohol- Based Hydrogen Economy, ACS Catal., 2021, 11, strony 14712−14726
  3. Purna Chandra Rao and Minyoung Yoon, Potential Liquid-Organic Hydrogen Carrier (LOHC) Systems: A Review on Recent Progress, Energies (MDPI), 2020, doi:10.3390/en13226040

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwodornienie związków organicznych, wybrane metody i zastosowania.2
T-W-2Odwodornienie związków organicznych, wybrane metody i zastosowania.2
T-W-3Zastosowanie odwracalnego uwodornienia związków organicznych w technologiach wodorowych [ciekłe organiczne niośniki wodoru (LOHCs), "akumulatory wodorowe", itp]3
T-W-4Zaliczenie.1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.8
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerzającą wiedzę z wykładu.6
14
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH05.1_W01Doktorant/ka posiada poszerzoną wiedzę na temat zastosowanie chemii organicznej w w technologiach wodorowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami uwodornienia i odwodornienia związków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z technologiami wodorowymi opartymi na uwodornieniu i odwodornieniau związków organicznych.
Treści programoweT-W-1Uwodornienie związków organicznych, wybrane metody i zastosowania.
T-W-2Odwodornienie związków organicznych, wybrane metody i zastosowania.
T-W-3Zastosowanie odwracalnego uwodornienia związków organicznych w technologiach wodorowych [ciekłe organiczne niośniki wodoru (LOHCs), "akumulatory wodorowe", itp]
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe reakcje uwodornienia i odwornienia związków organicznych i potrafi wymienić podstawowe technologie wodorowe oparte na wykorzystaniu związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH05.1_K01Doktorant/ka rozumie potrzebę stałego śledzenia postępu w zakresie rozwoju technologii wodorowych, w szczególności opartych na rozwiązaniach proponowanych przez chemiików organików.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z technologiami wodorowymi opartymi na uwodornieniu i odwodornieniau związków organicznych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami uwodornienia i odwodornienia związków organicznych.
Treści programoweT-W-3Zastosowanie odwracalnego uwodornienia związków organicznych w technologiach wodorowych [ciekłe organiczne niośniki wodoru (LOHCs), "akumulatory wodorowe", itp]
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy, że chemia organiczna oferuje nowe rozwiązania, które mogą być zastosowane w technologiach wodorowych.
3,5
4,0
4,5
5,0