Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Zrównoważona inżynieria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zrównoważona inżynieria
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych pojęć związanych z tematyką przedmiotu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju oraz zainicjowanie dyskusji nad poznawczym i aksjologicznym wpływem inżynierii chemicznej, materiałowej oraz chemii na losy naszej planety.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czym jest zrównoważona inzynieria?1
T-W-2Ślad węglowy, odcisk stopy ekologicznej i zmiany klimatu spowodowane rozwojem inzynierii (inoowacyjne technologie i ich wpływ na zmiany klimatum dobre praktyki w życiu codziennym).2
T-W-3Biotechnologia dla zrównoważonej inżynierii.3
T-W-4Włączanie praktyk zrównoważonej inżynierii w procesy bioremediacji zanieczyszczonych miejsc.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2prygotowanie krótkiej prezentacji (3 min) przez każdego z doktorantów8
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda problemowa - wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obedność na wykładach aktywna dyskusja z prowadzącym przygotowanie krórtkiego wystąpienia nt. wpływu badań własnych na środowisko

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH05.2_W01
Doktorant/ka ma wiedzę ogólną na temat śladu węglowego i wie w jaki sposób można go obliczyć. Ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę na temat metod stosowanych w celu zmniejszenia wpływu inżynerii chemicznej, materiałowej oraz chemii na środowisko.
ISD_4-_W01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH05.2_K01
Doktorant/ka ma świadomość ważności skutków działalności inżyniera (w szczególności własnych) oraz ich wpływu na środowisko. Posiada świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie realizacji badań związanych z rozprawą doktorską.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH05.2_W01
Doktorant/ka ma wiedzę ogólną na temat śladu węglowego i wie w jaki sposób można go obliczyć. Ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę na temat metod stosowanych w celu zmniejszenia wpływu inżynerii chemicznej, materiałowej oraz chemii na środowisko.
2,0
3,0Obecność na wykładach .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH05.2_K01
Doktorant/ka ma świadomość ważności skutków działalności inżyniera (w szczególności własnych) oraz ich wpływu na środowisko. Posiada świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie realizacji badań związanych z rozprawą doktorską.
2,0
3,0Uczestnictwo w wykładach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matthew John Franchetti, Defne Apul, Carbon Footprint Analysis Concepts, Methods, Implementation, and Case Studies, CRC Press, 2013
  2. Dickman Nancy, Reducing Our Carbon Footprint, Roundhouse Publishing Group, 2016
  3. Subramanian Senthilkannan Muthu (Eds)., Assessment of Carbon Footprint in Different Industrial Sector część I i II, Springer, 2016, Singapur
  4. Lisa Benton-Short, Sustainability and Sustainable Development An Introduction, Rowman & Littlefield Publishers, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Discover Sustainability Journal, Springer, 2024, artykuły naukowe z czasopisma
  2. Carbon Footprints, OAE Publishing, 2024, artykuły naukowe z czasopisma

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym jest zrównoważona inzynieria?1
T-W-2Ślad węglowy, odcisk stopy ekologicznej i zmiany klimatu spowodowane rozwojem inzynierii (inoowacyjne technologie i ich wpływ na zmiany klimatum dobre praktyki w życiu codziennym).2
T-W-3Biotechnologia dla zrównoważonej inżynierii.3
T-W-4Włączanie praktyk zrównoważonej inżynierii w procesy bioremediacji zanieczyszczonych miejsc.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2prygotowanie krótkiej prezentacji (3 min) przez każdego z doktorantów8
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH05.2_W01Doktorant/ka ma wiedzę ogólną na temat śladu węglowego i wie w jaki sposób można go obliczyć. Ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę na temat metod stosowanych w celu zmniejszenia wpływu inżynerii chemicznej, materiałowej oraz chemii na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz analizę istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju oraz zainicjowanie dyskusji nad poznawczym i aksjologicznym wpływem inżynierii chemicznej, materiałowej oraz chemii na losy naszej planety.
Treści programoweT-W-1Czym jest zrównoważona inzynieria?
T-W-4Włączanie praktyk zrównoważonej inżynierii w procesy bioremediacji zanieczyszczonych miejsc.
T-W-2Ślad węglowy, odcisk stopy ekologicznej i zmiany klimatu spowodowane rozwojem inzynierii (inoowacyjne technologie i ich wpływ na zmiany klimatum dobre praktyki w życiu codziennym).
Metody nauczaniaM-1metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obedność na wykładach aktywna dyskusja z prowadzącym przygotowanie krórtkiego wystąpienia nt. wpływu badań własnych na środowisko
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na wykładach .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH05.2_K01Doktorant/ka ma świadomość ważności skutków działalności inżyniera (w szczególności własnych) oraz ich wpływu na środowisko. Posiada świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie realizacji badań związanych z rozprawą doktorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju oraz zainicjowanie dyskusji nad poznawczym i aksjologicznym wpływem inżynierii chemicznej, materiałowej oraz chemii na losy naszej planety.
Treści programoweT-W-2Ślad węglowy, odcisk stopy ekologicznej i zmiany klimatu spowodowane rozwojem inzynierii (inoowacyjne technologie i ich wpływ na zmiany klimatum dobre praktyki w życiu codziennym).
T-W-1Czym jest zrównoważona inzynieria?
T-W-4Włączanie praktyk zrównoważonej inżynierii w procesy bioremediacji zanieczyszczonych miejsc.
T-W-3Biotechnologia dla zrównoważonej inżynierii.
Metody nauczaniaM-1metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obedność na wykładach aktywna dyskusja z prowadzącym przygotowanie krórtkiego wystąpienia nt. wpływu badań własnych na środowisko
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uczestnictwo w wykładach.
3,5
4,0
4,5
5,0