Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Zielone technologie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zielone technologie
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-CHEMICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewelina Kusiak-Nejman <Ewelina.Kusiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna w zakresie odnawialnych źródeł energii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką proekologicznych odnawialnych źródeł energii, ich podziału, ogólną charakterystyką procesów oraz ich technicznymi możliwościami
C-2Zapoznanie studenta z dostępnymi na rynku rozwiązaniami technologicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii
C-3Zapoznanie studenta z kierunkami rozwoju technologii energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Proekologiczne odnawialne źródła energii (OZE) - energia słońca i geotermalna2
T-W-2Technologie oparte na energii wiatru i wody2
T-W-3Wodór jako paliwo XXI wieku - nowoczesne technologie wytwarzania i magazynowania wodoru2
T-W-4Energetyczne wykorzystanie wodoru1
T-W-5Energia geotermalna i pompy ciepła1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3uczestnictwo w zajęciach8
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie (test jednokrotnego wyboru)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH07.2_W01
Student zna i rozumie podstawy technologii opartych na odnawialnych źródłach energii oraz konieczność ich stosowania
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_ICH07.2_K01
Student rozumie konieczność racjonalnego wykorzystania technologii opartych na odnawialnych źródłach energii
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1
ISD_4-_ICH07.2_K02
Srudent potrafi organizować grupy społeczne do działania na rzecz wykorzystania odnawialnych źródeł energii jako metod proekologiczych
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-3, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH07.2_W01
Student zna i rozumie podstawy technologii opartych na odnawialnych źródłach energii oraz konieczność ich stosowania
2,0
3,0- Student potrafi podać definicję odnawialnych źródeł energii; - Student potrafi wymienić odnawialne źródła energii; - Student potrafi okreslić zasoby odnawialnych źródeł energii; - Student zna podstawy procesów technologicznych zaliczanych do sektora zielonych technologii; - Student porafi podać konkretne przykłady dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych z zakresu odnawialnych źródeł energii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_ICH07.2_K01
Student rozumie konieczność racjonalnego wykorzystania technologii opartych na odnawialnych źródłach energii
2,0
3,0- Student rozumie konieczność stosowania odnawialnych źródeł energii; - Student rozumie zasadę działania urządzeń działających w oparciu o odnawialne źródła energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISD_4-_ICH07.2_K02
Srudent potrafi organizować grupy społeczne do działania na rzecz wykorzystania odnawialnych źródeł energii jako metod proekologiczych
2,0
3,0- Student potrafi wykazać na czym polega ekologiczny aspekt technologii oprtych na odnawialnych źródach energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, trzecie zmienione, Wydania późniejsze także
  2. Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008, brak informacji, Póżniejsze wydania również

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proekologiczne odnawialne źródła energii (OZE) - energia słońca i geotermalna2
T-W-2Technologie oparte na energii wiatru i wody2
T-W-3Wodór jako paliwo XXI wieku - nowoczesne technologie wytwarzania i magazynowania wodoru2
T-W-4Energetyczne wykorzystanie wodoru1
T-W-5Energia geotermalna i pompy ciepła1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-W-3uczestnictwo w zajęciach8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH07.2_W01Student zna i rozumie podstawy technologii opartych na odnawialnych źródłach energii oraz konieczność ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z dostępnymi na rynku rozwiązaniami technologicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii
C-3Zapoznanie studenta z kierunkami rozwoju technologii energetycznych
C-1Zapoznanie studenta z tematyką proekologicznych odnawialnych źródeł energii, ich podziału, ogólną charakterystyką procesów oraz ich technicznymi możliwościami
Treści programoweT-W-3Wodór jako paliwo XXI wieku - nowoczesne technologie wytwarzania i magazynowania wodoru
T-W-4Energetyczne wykorzystanie wodoru
T-W-5Energia geotermalna i pompy ciepła
T-W-1Proekologiczne odnawialne źródła energii (OZE) - energia słońca i geotermalna
T-W-2Technologie oparte na energii wiatru i wody
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie (test jednokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- Student potrafi podać definicję odnawialnych źródeł energii; - Student potrafi wymienić odnawialne źródła energii; - Student potrafi okreslić zasoby odnawialnych źródeł energii; - Student zna podstawy procesów technologicznych zaliczanych do sektora zielonych technologii; - Student porafi podać konkretne przykłady dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych z zakresu odnawialnych źródeł energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH07.2_K01Student rozumie konieczność racjonalnego wykorzystania technologii opartych na odnawialnych źródłach energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z dostępnymi na rynku rozwiązaniami technologicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii
C-3Zapoznanie studenta z kierunkami rozwoju technologii energetycznych
Treści programoweT-W-2Technologie oparte na energii wiatru i wody
T-W-3Wodór jako paliwo XXI wieku - nowoczesne technologie wytwarzania i magazynowania wodoru
T-W-1Proekologiczne odnawialne źródła energii (OZE) - energia słońca i geotermalna
T-W-4Energetyczne wykorzystanie wodoru
T-W-5Energia geotermalna i pompy ciepła
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie (test jednokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- Student rozumie konieczność stosowania odnawialnych źródeł energii; - Student rozumie zasadę działania urządzeń działających w oparciu o odnawialne źródła energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_ICH07.2_K02Srudent potrafi organizować grupy społeczne do działania na rzecz wykorzystania odnawialnych źródeł energii jako metod proekologiczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z kierunkami rozwoju technologii energetycznych
C-2Zapoznanie studenta z dostępnymi na rynku rozwiązaniami technologicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii
Treści programoweT-W-1Proekologiczne odnawialne źródła energii (OZE) - energia słońca i geotermalna
T-W-3Wodór jako paliwo XXI wieku - nowoczesne technologie wytwarzania i magazynowania wodoru
T-W-4Energetyczne wykorzystanie wodoru
T-W-2Technologie oparte na energii wiatru i wody
T-W-5Energia geotermalna i pompy ciepła
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie (test jednokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- Student potrafi wykazać na czym polega ekologiczny aspekt technologii oprtych na odnawialnych źródach energii
3,5
4,0
4,5
5,0