Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Inteligentne systemy badań nieniszczących:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Inteligentne systemy badań nieniszczących
Specjalność BLOK INFORMATYCZNO-ELEKTRYCZNO-MECHANICZNY
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami elektromagnetycznych badań nieniszczących
C-2Zapoznanie się z metodami automatycznej identyfikacji defektów z zastosowaniem sztucznej inteligencji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Elektromagnetyczne metody badań nieniszczących (metoda terahercowa, radiografia cyfrowa, metody magnetyczne, wieloczęstotliwościowa metoda prądów wirowych).4
T-W-2Automatyczne rozpoznawanie defektów.2
T-W-3Algorytmy sztucznej inteligencji w badaniach nieniszczących - studium przypadku.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca własna z literaturą8
16

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEM07.1_W01
Uzyskuje wiedzę na temat nowoczesnych metod zapewniajacych bezpieczeństwo użytkowania i funkcjonowania systemów i urządzeń
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEM07.1_K01
Student potrafi dobrać dopowiednie narzędzie do rozwiązanai problemu związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEM07.1_W01
Uzyskuje wiedzę na temat nowoczesnych metod zapewniajacych bezpieczeństwo użytkowania i funkcjonowania systemów i urządzeń
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEM07.1_K01
Student potrafi dobrać dopowiednie narzędzie do rozwiązanai problemu związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewińska-Romicka A, Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii, WNT, Warszawa, 2001
  2. Czuchryj J., Sikora S., Badania nieniszczące w praktyce spawalniczej, Agenda Wydawnicza SIMP, Warszawa, 2018
  3. Chady T., Wieloczęstotliwościowe algorytmy identyfikacji w układach defektoskopii wiroprądowej, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej Nr 578, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2003
  4. Dominik Senczyk, Radiografia przemysłowa, Podstawy fizyczne, Biuro Gamma, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Udpa S., Moore P., Nondestructive Testing Handbook, American Society for Nondestructive Testing, Incorporate, 2004, 3
  2. Hellier C. J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elektromagnetyczne metody badań nieniszczących (metoda terahercowa, radiografia cyfrowa, metody magnetyczne, wieloczęstotliwościowa metoda prądów wirowych).4
T-W-2Automatyczne rozpoznawanie defektów.2
T-W-3Algorytmy sztucznej inteligencji w badaniach nieniszczących - studium przypadku.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Praca własna z literaturą8
16
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEM07.1_W01Uzyskuje wiedzę na temat nowoczesnych metod zapewniajacych bezpieczeństwo użytkowania i funkcjonowania systemów i urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z metodami automatycznej identyfikacji defektów z zastosowaniem sztucznej inteligencji
C-1Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami elektromagnetycznych badań nieniszczących
Treści programoweT-W-1Elektromagnetyczne metody badań nieniszczących (metoda terahercowa, radiografia cyfrowa, metody magnetyczne, wieloczęstotliwościowa metoda prądów wirowych).
T-W-2Automatyczne rozpoznawanie defektów.
T-W-3Algorytmy sztucznej inteligencji w badaniach nieniszczących - studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEM07.1_K01Student potrafi dobrać dopowiednie narzędzie do rozwiązanai problemu związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami elektromagnetycznych badań nieniszczących
C-2Zapoznanie się z metodami automatycznej identyfikacji defektów z zastosowaniem sztucznej inteligencji
Treści programoweT-W-1Elektromagnetyczne metody badań nieniszczących (metoda terahercowa, radiografia cyfrowa, metody magnetyczne, wieloczęstotliwościowa metoda prądów wirowych).
T-W-3Algorytmy sztucznej inteligencji w badaniach nieniszczących - studium przypadku.
T-W-2Automatyczne rozpoznawanie defektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... Na ocenę 3,5: Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... Na ocenę 4: Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. Na ocenę 4,5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... Na ocenę 5: Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
3,5
4,0
4,5
5,0