Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Zrównoważona produkcja ogrodnicza w dobie zmian klimatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zrównoważona produkcja ogrodnicza w dobie zmian klimatycznych
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,5 ECTS (formy) 0,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Żnajomość kierunku zachodzących zmian klimatycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze skutkami zmian i sposobami przystosowania się do nich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Bioróżnorodność - znaczenie i sposoby jej zapewnienia2
T-W-22. Nowe gatunki roślin ogrodniczych w dobie zmian klimatycznych2
T-W-33. Uwarunkowanie produkcji ogrodniczej w kontekście zmian klimatu: Uwarunkowania klimatyczne dla produkcji ogrodniczej w Polsce. Tendencje i problem zmian klimatu. Adaptacja sektora ogrodniczego do zmian klimatu. Wpływ zmian klimatu na produkcję ogrodnicza.2
T-W-44. Nawadnianie deficytowe: Strategia nawadniania w odpowiedzi na zmiany klimatu. Innowacyjne technologie nawadniania w produkcji ogrodniczej. Efekty nowoczesnych technologii nawadniania w produkcji ogrodniczej.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład
M-2metoda aktywizująca - dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IP06.2_W01
Doktorant ma poszerzoną wiedzę na temat zmian klimatycznych i nowyc tecnologii produkcji roślin ogrodniczych przystosowanych do zmiennych warunków klimatyczno-glebowych
ISD_4-_W02, ISD_4-_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IP06.2_K01
Ma zdolność do analizowania i wykorzystania informacji związanych z nowoczesnymi technologiami produkcji roślinnej
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-W-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IP06.2_W01
Doktorant ma poszerzoną wiedzę na temat zmian klimatycznych i nowyc tecnologii produkcji roślin ogrodniczych przystosowanych do zmiennych warunków klimatyczno-glebowych
2,0
3,0obecność na zajęciac i zaliczenie testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IP06.2_K01
Ma zdolność do analizowania i wykorzystania informacji związanych z nowoczesnymi technologiami produkcji roślinnej
2,0
3,0pisemne zaliczenie przedniotu zgodnie z przyjętymi kryteriami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2020
  2. S. Azjaba, SYSTEMY NAWADNIANIA, Wydawnictwo Nasza Wiedza, 2022
  3. S. Karczmarczyk, L. Nowak, Nawadnianie Roślin, PWRiL, Poznań, 2006
  4. L. Chojnacka-Ożga, H. Lorenc, Współczesne problemy klimatu Polski, IMiGW, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Komisja Europejska, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomicznno-społecznego i Komitetu Regionów ,,Strategia od pola do stołu na rzecz sprawiedliwiego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego, 2020
  2. W. Wrzaszcz, M. Zieliński, Opinia do Komunikatu Komisji do Paralamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego i Komietetu Regionów: Europejski Zielony Ład, 2020
  3. Academia, Komunikat interdyscyplinarnego zespołu doradczego do spraw kryzysu klimatycznego przy Prezesie PAN na temat zmian klimatu i gospodarkiw wodnej w Polsce., Academia, 2020, 2/62

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Bioróżnorodność - znaczenie i sposoby jej zapewnienia2
T-W-22. Nowe gatunki roślin ogrodniczych w dobie zmian klimatycznych2
T-W-33. Uwarunkowanie produkcji ogrodniczej w kontekście zmian klimatu: Uwarunkowania klimatyczne dla produkcji ogrodniczej w Polsce. Tendencje i problem zmian klimatu. Adaptacja sektora ogrodniczego do zmian klimatu. Wpływ zmian klimatu na produkcję ogrodnicza.2
T-W-44. Nawadnianie deficytowe: Strategia nawadniania w odpowiedzi na zmiany klimatu. Innowacyjne technologie nawadniania w produkcji ogrodniczej. Efekty nowoczesnych technologii nawadniania w produkcji ogrodniczej.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IP06.2_W01Doktorant ma poszerzoną wiedzę na temat zmian klimatycznych i nowyc tecnologii produkcji roślin ogrodniczych przystosowanych do zmiennych warunków klimatyczno-glebowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych, metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań oraz zasady upowszechniania wyników pracy naukowej, także w trybie otwartego dostępu
ISD_4-_W03Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze skutkami zmian i sposobami przystosowania się do nich
Treści programoweT-W-11. Bioróżnorodność - znaczenie i sposoby jej zapewnienia
T-W-22. Nowe gatunki roślin ogrodniczych w dobie zmian klimatycznych
T-W-33. Uwarunkowanie produkcji ogrodniczej w kontekście zmian klimatu: Uwarunkowania klimatyczne dla produkcji ogrodniczej w Polsce. Tendencje i problem zmian klimatu. Adaptacja sektora ogrodniczego do zmian klimatu. Wpływ zmian klimatu na produkcję ogrodnicza.
T-W-44. Nawadnianie deficytowe: Strategia nawadniania w odpowiedzi na zmiany klimatu. Innowacyjne technologie nawadniania w produkcji ogrodniczej. Efekty nowoczesnych technologii nawadniania w produkcji ogrodniczej.
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca - dyskusja
M-1metoda podająca - wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność na zajęciac i zaliczenie testu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IP06.2_K01Ma zdolność do analizowania i wykorzystania informacji związanych z nowoczesnymi technologiami produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze skutkami zmian i sposobami przystosowania się do nich
Treści programoweT-W-33. Uwarunkowanie produkcji ogrodniczej w kontekście zmian klimatu: Uwarunkowania klimatyczne dla produkcji ogrodniczej w Polsce. Tendencje i problem zmian klimatu. Adaptacja sektora ogrodniczego do zmian klimatu. Wpływ zmian klimatu na produkcję ogrodnicza.
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca - dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0pisemne zaliczenie przedniotu zgodnie z przyjętymi kryteriami
3,5
4,0
4,5
5,0