Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: BLOK INŻYNIERYJNO-PRZYRODNICZY

Sylabus przedmiotu Praktyka dydaktyczna 4 Doktorat Wdrożeniowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Praktyka dydaktyczna 4 Doktorat Wdrożeniowy
Specjalność BLOK INŻYNIERYJNO-EKONOMICZNO-ARTYSTYCZNY
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych. Opcjonalnie przygotowanie pedagogiczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej w szkole wyższej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 20 godz. rocznie, przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Prowadzenie zajęć lub uczestnictwo w prowadzeniu zajęć.10
A-PR-2Praca własna20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające. Metody praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła.* Dopuszcza się zmianę liczby godzin realizacji praktyki dydaktyki szkoły wyższej w semestrze, pod warunkiem odbycia w roku akademickim 20 godz. praktyki. * Za zgodą promotora dopuszcza się wcześniejszą bierno-czynną lub czynną realizację praktyki przez doktoranta/kę. **Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA02.4.DW_W01
Doktorant/ka posiada wiedzę w jaki sposób prowadzić zajęcia ze studentami oraz przygotowywać materiały niezbędne do ich przeprowadzenia.
ISD_4-_W01C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA02.4.DW_U01
Doktorant/ka umie przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową oraz planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod.
ISD_4-_U03C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_IEA02.4.DW_K01
Doktorant/ka posiada kompetencje do pełnienia odpowiedzialnej roli nauczyciela akademickiego. Jest gotów/a do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem zasad etyki i podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03C-1T-PR-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA02.4.DW_W01
Doktorant/ka posiada wiedzę w jaki sposób prowadzić zajęcia ze studentami oraz przygotowywać materiały niezbędne do ich przeprowadzenia.
2,0
3,0Odbycie minium 20 h zajęć ze studentami lub uczestnictwa w ich przeprowadzeniu *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA02.4.DW_U01
Doktorant/ka umie przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową oraz planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod.
2,0
3,0Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła. *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_IEA02.4.DW_K01
Doktorant/ka posiada kompetencje do pełnienia odpowiedzialnej roli nauczyciela akademickiego. Jest gotów/a do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem zasad etyki i podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
2,0
3,0Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła. *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kraśniewski A., Kształcenie, (w:) Polskie Szkolnictwo Wyższe, stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. Okraj Z., Nowe techniki twórczej dyskusji w szkole wyższej: propozycje –aplikacje- ewolucja, (w:) Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka Akademicka – wybrane obszary badawcze, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2014
  3. Piekarski J., Urbaniak-Zając D. (red.), w edukacji akademickiej, szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2010
  4. Schrade U. (red. nauk.), Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010
  5. Maciejewska I.,Sajdak-Burska A. (Red.), Dydaktyka akademicka - nowe konteksty, nowe doświadczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Szewczuk K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, Wydawnictwo WAM, 2013

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 20 godz. rocznie, przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego10
10

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Prowadzenie zajęć lub uczestnictwo w prowadzeniu zajęć.10
A-PR-2Praca własna20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA02.4.DW_W01Doktorant/ka posiada wiedzę w jaki sposób prowadzić zajęcia ze studentami oraz przygotowywać materiały niezbędne do ich przeprowadzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz analizę istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej w szkole wyższej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 20 godz. rocznie, przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła.* Dopuszcza się zmianę liczby godzin realizacji praktyki dydaktyki szkoły wyższej w semestrze, pod warunkiem odbycia w roku akademickim 20 godz. praktyki. * Za zgodą promotora dopuszcza się wcześniejszą bierno-czynną lub czynną realizację praktyki przez doktoranta/kę. **Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odbycie minium 20 h zajęć ze studentami lub uczestnictwa w ich przeprowadzeniu *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA02.4.DW_U01Doktorant/ka umie przekazywać społeczeństwu we właściwy i powszechnie zrozumiały sposób informacje i opinie dotyczące kluczowych zagadnień związanych ze swoją dyscypliną naukową oraz planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U03Potrafi planować i organizować własny rozwój i rozwój innych osób oraz zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, szczególnie w zakresie osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej w szkole wyższej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 20 godz. rocznie, przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła.* Dopuszcza się zmianę liczby godzin realizacji praktyki dydaktyki szkoły wyższej w semestrze, pod warunkiem odbycia w roku akademickim 20 godz. praktyki. * Za zgodą promotora dopuszcza się wcześniejszą bierno-czynną lub czynną realizację praktyki przez doktoranta/kę. **Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła. *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_IEA02.4.DW_K01Doktorant/ka posiada kompetencje do pełnienia odpowiedzialnej roli nauczyciela akademickiego. Jest gotów/a do angażowania się w realizację zadań dydaktycznych i popularyzatorskich z poszanowaniem zasad etyki i podmiotowości uczestników interakcji oraz dzielenia się wynikami działalności naukowej z innymi oraz do ich upowszechniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego oraz wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze, ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia w sposób przedsiębiorczy oraz opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Praktyka przygotowuje doktoranta do pracy dydaktycznej w szkole wyższej.
Treści programoweT-PR-1Praktyka dydaktyczna w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami w wymiarze 20 godz. rocznie, przewidziane programem studiów prowadzonych przez jednostkę prowadzącą działalność naukową w dyscyplinie, w której realizowane jest kształcenie w szkole doktorskiej. Praktyka realizowana jest w pierwszej kolejności w ramach zajęć dydaktycznych organizowanych przez Katedrę/Zakład promotora. Doktorant może prowadzić zajęcia osobiście lub może uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela akademickiego
Metody nauczaniaM-1Metody podające. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła.* Dopuszcza się zmianę liczby godzin realizacji praktyki dydaktyki szkoły wyższej w semestrze, pod warunkiem odbycia w roku akademickim 20 godz. praktyki. * Za zgodą promotora dopuszcza się wcześniejszą bierno-czynną lub czynną realizację praktyki przez doktoranta/kę. **Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Karta praktyki z prowadzenych zajęć lub zajęć w których Doktorant/ka uczestniczyła/ł lub prowadził/ła. *Doktorant/ka może być zwolniony/a przez Dyrektora Szkoły Doktorskiej na wniosek zainteresowanego, po pozytywnej opinii promotora z praktyki dydaktycznej w przypadku zatrudnienia jako nauczyciel akademicki w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0