Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie konserwatorskie 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie konserwatorskie 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 36 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Warsztat projektowania architektonicznego na poziomie S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zaawansowaną wiedzą z projektowania konserwatorskiego, w tym w zakresie dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach pałacowo-parkowych, obszarach poprzemysłowych, militarnych
C-2Zapoznanie studenta z metodą opracowania programów prac konserwatorskich.
C-3Przyswojenie zasad wartościowania projektowania konserwatorskiego
C-4Nabycie zaawansowanych umiejętności związanych z projektowaniem konserwatorskim w odniesieniu do zespołów sakralnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń pałacowo-ogrodowych.9
T-P-2Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych budowli lub zespołów sakralnych9
T-P-3Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń poprzemysłowych, militarnych, innych.9
T-P-4Omowienie i krytyczna ocena nowych kreacji w kontekście krajobrazu kulturowego.9
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2praca w domu64
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykonanie specjalistycznego opracowania projektowego.
M-2Opracowanie programu prac konserwatorskich.
M-3Opracowanie analiz badania zabytku
M-4Dyskusja w grupie i określenie zaleceń konserwatorskich i kryteriów wartościowania interwencji konserwatorskich.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć badawczych,projektowych i programu konserwatorskiego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/A.2/2_W01
Badania naukowe w kontekście kulturowym w ramach studium wybranego przypadku - zabytku.
AU_2A_W20C-1T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/A.2/2_U01
Potrafii określić ideę projektową, dobrać do niej metody badawcze i opracować projekt konserwatorski
AU_2A_U06C-2T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/A.2/2_K01
Student jest świadom wartości dziedzictwa kulturowego i bierze odpowiedzialność jako przyszły ekspert.
AU_2A_K04C-1T-P-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/A.2/2_W01
Badania naukowe w kontekście kulturowym w ramach studium wybranego przypadku - zabytku.
2,0
3,0Student zna w stopniu elementarnym formy i zasady specjalistycznego projektowania konserwatorskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/A.2/2_U01
Potrafii określić ideę projektową, dobrać do niej metody badawcze i opracować projekt konserwatorski
2,0
3,0Student posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu specjalistycznego projektowania konserwatorskiego, rewitalizacji, rewaloryzacji obiektów zabytkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/A.2/2_K01
Student jest świadom wartości dziedzictwa kulturowego i bierze odpowiedzialność jako przyszły ekspert.
2,0
3,0Student w stopniu elementarnym dostosować idee konserwatorskie, , prowadzić dyskusję i przedstawiać swoje argumenty w zakresie specjalistycznego projektowania konserwatorskiego, rewitalizacji, rewaloryzacji obiektów zabytkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie i opiece nad zabytkami , Dz.U. 162 z 17.09.2003, poz. 1563 z pożn. zm., 2011
  2. Ustawa o rewitalicji z 2015 r. z poźn. zm., 2011
  3. Borusiewicz, Konserwacja budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  4. Paszkowski Z., Tradycja i innowacja bw twórczości architektonicznej, PS, Szczecin, 1997
  5. Miesięcznik Ochrona zabytków, 2011
  6. Karta Wenecka, OZ, nr 3/74, 2011
  7. Zachwatowicz Jan, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń pałacowo-ogrodowych.9
T-P-2Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych budowli lub zespołów sakralnych9
T-P-3Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń poprzemysłowych, militarnych, innych.9
T-P-4Omowienie i krytyczna ocena nowych kreacji w kontekście krajobrazu kulturowego.9
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2praca w domu64
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/A.2/2_W01Badania naukowe w kontekście kulturowym w ramach studium wybranego przypadku - zabytku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W20C.W3. absolwent zna i rozumie podstawowe zasady metodyki badań naukowych, w tym przygotowania opracowań naukowych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zaawansowaną wiedzą z projektowania konserwatorskiego, w tym w zakresie dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach pałacowo-parkowych, obszarach poprzemysłowych, militarnych
Treści programoweT-P-4Omowienie i krytyczna ocena nowych kreacji w kontekście krajobrazu kulturowego.
T-P-1Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń pałacowo-ogrodowych.
T-P-2Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych budowli lub zespołów sakralnych
T-P-3Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń poprzemysłowych, militarnych, innych.
Metody nauczaniaM-2Opracowanie programu prac konserwatorskich.
M-3Opracowanie analiz badania zabytku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć badawczych,projektowych i programu konserwatorskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu elementarnym formy i zasady specjalistycznego projektowania konserwatorskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/A.2/2_U01Potrafii określić ideę projektową, dobrać do niej metody badawcze i opracować projekt konserwatorski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U06A.U6. absolwent potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodą opracowania programów prac konserwatorskich.
Treści programoweT-P-4Omowienie i krytyczna ocena nowych kreacji w kontekście krajobrazu kulturowego.
T-P-1Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń pałacowo-ogrodowych.
T-P-2Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych budowli lub zespołów sakralnych
T-P-3Przedstawienie rozwiązań projektowych stosowanych w obrębiepoddawanych rewaloryzacji historycznych założeń poprzemysłowych, militarnych, innych.
Metody nauczaniaM-1Wykonanie specjalistycznego opracowania projektowego.
M-2Opracowanie programu prac konserwatorskich.
M-3Opracowanie analiz badania zabytku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć badawczych,projektowych i programu konserwatorskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu specjalistycznego projektowania konserwatorskiego, rewitalizacji, rewaloryzacji obiektów zabytkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/A.2/2_K01Student jest świadom wartości dziedzictwa kulturowego i bierze odpowiedzialność jako przyszły ekspert.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zaawansowaną wiedzą z projektowania konserwatorskiego, w tym w zakresie dopuszczalnej interwencji w historycznych założeniach pałacowo-parkowych, obszarach poprzemysłowych, militarnych
Treści programoweT-P-4Omowienie i krytyczna ocena nowych kreacji w kontekście krajobrazu kulturowego.
Metody nauczaniaM-1Wykonanie specjalistycznego opracowania projektowego.
M-2Opracowanie programu prac konserwatorskich.
M-3Opracowanie analiz badania zabytku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć badawczych,projektowych i programu konserwatorskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu elementarnym dostosować idee konserwatorskie, , prowadzić dyskusję i przedstawiać swoje argumenty w zakresie specjalistycznego projektowania konserwatorskiego, rewitalizacji, rewaloryzacji obiektów zabytkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0