Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne z aspektami ergonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne z aspektami ergonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>, Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>, Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw projektowania architektonicznego, geometrii i materiałoznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie podstawowej wiedzy o człowieku, o ograniczeniach jego sprawności fizycznej i sensorycznej oraz o czynnikach wpływających na jakość życia w środowisku zbudowanym. |
C-2 | Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy ergonomicznej oraz kryteriów analizy ergonomicznej w projektowaniu architektury, aranżacji wnętrz i przestrzeni publicznych. |
C-3 | Kształtowanie empatii w stosunku do potrzeb niepełnosprawnych użytkowników przestrzeni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Wytyczne funkcjonalno-programowe. Omówienie norm ergonomicznych oraz zasad analizy zasięgów rąk człowieka przy wykorzystaniu siatki ergonomicznej. Skompletowanie norm i materiałów wyjściowych do ćwiczeń. | 3 |
T-P-2 | Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10. | 3 |
T-P-3 | Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe. | 3 |
T-P-4 | Ćwiczenia terenowe. Poruszanie się na wózku inwalidzkim wewnątrz i na zewnątrz budynku. Parametry sprzętu i przestrzeni ruchowej. Poruszanie się osób niewidomych. Omówienie doświadczeń i wniosków. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego. Korekty grupowe. | 3 |
T-P-5 | Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk recepcyjnych, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Okreslenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekty grupowe. | 3 |
T-P-6 | Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska recepcyjnego w skali 1:10. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-7 | Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje stanowiska recepcyjnego, skala 1:10. Korekty indywidualne opracowań. | 3 |
T-P-8 | Aranżacja przestrzeni pracy na stanowisku recepcyjnym w skali 1:10. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-9 | Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska recepcyjnego. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekty opracowań. | 3 |
T-P-10 | Przegląd stanu zaawansowania. Korekty indywidualne opracowań. | 3 |
T-P-11 | Inwentaryzacja i dokumentacja problemów w wybranym fragmencie przestrzeni publicznej miasta lub obiekcie (nawierzchnia, mała architektura, urządzenia, wyposażenie). Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-12 | Analiza możliwości korekcji oraz przystosowania istniejących obiektów użyteczności publicznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo i sensorycznie. Wybór metody integracyjnej lub segregacyjnej. Wybór urządzeń technicznych. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-13 | Ćwiczenie klauzurowe. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu. | 3 |
T-P-14 | Propozycje rozwiązań korekcyjnych w zadaniu 2. Omówienie klauzury. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-15 | Prezentacja zadania 2. Oddanie i ocena opracowań. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach, praca projektowa | 45 |
A-P-2 | Praca własna | 30 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych |
M-3 | Ćwiczenia klauzurowe polegające na samodzielnym rozwiązywaniu problemów ergonomicznych oraz omawianiu ich wyników |
M-4 | Zajęcia terenowe z wykorzystaniem wózków inwalidzkich i innych sprzętów pomocniczych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe sprawdziany umiejętności kreatywnego wykorzystania wiedzy ergonomicznej przez studenta w formie klauzurowo wykonywanych zadań projektowych. |
S-2 | Ocena formująca: Przejściowa ocena stanu zaawansowania zadania projektowego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności oraz testu sprawdzajacego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń projektowych składa się z oceny dwóch ćwiczeń klauzurowych, jednego przeglądu stanu zaawansowania projektów (skala punktowa 1 – 6) oraz oceny dwóch zadań projektowych semestralnych (pierwsze zadanie w skali punktowej 3 -18, drugie 2 - 12). Progi punktowe: ocena dst – min. 20, ocena bdb – min.40 punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_W01 zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych | AU_1A_W08, AU_1A_W17, AU_1A_W04 | — | — | C-2 | T-P-3, T-P-7, T-P-5, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-9 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
AU_1A_S1/A.1/11_W01 ma wiedzę o mozliwościach ludzkiego organizmu; zna podstwowe kategorie osób niepełnosprawnych oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do ich potrzeb | AU_1A_W08, AU_1A_W17, AU_1A_W04 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-3, T-P-14, T-P-15, T-P-7, T-P-5, T-P-2, T-P-10, T-P-8, T-P-1, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-6, T-P-4, T-P-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_U01 potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy | AU_1A_U09, AU_1A_U12, AU_1A_U15, AU_1A_U19 | — | — | C-2 | T-P-3, T-P-7, T-P-2, T-P-8, T-P-6, T-P-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-4 |
AU_1A_AS1-I/3_U02 potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all | AU_1A_U09, AU_1A_U11, AU_1A_U18 | — | — | C-3, C-1 | T-P-14, T-P-11, T-P-12, T-P-4 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | AU_1A_K05, AU_1A_K04, AU_1A_K01, AU_1A_K10 | — | — | C-3, C-1 | T-P-13 | M-1, M-2 | S-4 |
AU_1A_AS1-I/3_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | AU_1A_K08, AU_1A_K04, AU_1A_K01 | — | — | C-3 | T-P-5 | M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_W01 zna normy ergonomiczne, zasady pomiarów antropometrycznych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu dostatecznie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, ma podstawową wiedzę dot. zakresu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej oraz przystosowania przestrzeni publicznych dla wszystkich kategorii użytkowników . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/A.1/11_W01 ma wiedzę o mozliwościach ludzkiego organizmu; zna podstwowe kategorie osób niepełnosprawnych oraz sposoby i metody przystosowania obiektów i przestrzeni publicznych do ich potrzeb | 2,0 | |
3,0 | zna w stopniu dostatecznie normy i podstawowe metody analizy ergonomicznej, ma podstawową wiedzę dot. zakresu optymalizacji przestrzeni pracy biurowej oraz przystosowania przestrzeni publicznych dla wszystkich kategorii użytkowników . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_U01 potrafi posługiwać się fantomami i danymi antropometrycznymi oraz wykonać analizy ergonomiczne stanowiska pracy | 2,0 | |
3,0 | potrafi rozwiązać funkcję i architekturę stanowiska pracy przy komuterze; posługuje się właściwą skalą rysunków i fantomów; analizy ergonomiczne pozycji pracy, dosięgalności oraz organizacji przestrzeni pracy w polu widzenia są poprawne; potrafi skoordynować analizy dla różnych fantomów w płaszczyźnie poziomej i pionowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-I/3_U02 potrafi przystosować przestrzeń publiczną dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe zasady projektowania uniwersalnego; rozpoznaje przyczyny konfliktu interesów między różnymi kategoriami użytkowników przestrzeni; rozpoznaje elementy zagospodarowania przestrzeni istotne dla poczucia bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-I/3_K01 nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka | 2,0 | |
3,0 | wykazuje ogranioczone zainteresowanie problematyką społeczną architektury, oraz przyczynani dyskryminacji osób niepełnosprawnych w środowisku; rozumie etyczne aspekty związane z projektowaniem dla osób z niepełnosprawnościami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-I/3_K02 działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka | 2,0 | |
3,0 | wykazuje ogranioczone zainteresowanie problematyką społeczną architektury, oraz przyczynani dyskryminacji osób niepełnosprawnych w środowisku; rozumie etyczne aspekty związane z projektowaniem dla osób z niepełnosprawnościami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czyński M., Ergonomia, Skrypt wykładów, Szczecin, 2009, www.maczynski.ps.pl
- Dane ergonomiczne do projektowania stanowisk pracy. Sfery pracy kończyn górnych. Wymiary., PKN, 1991, PN-91/N-08018
- Dane ergonomiczne do projektowania. Granice zasięgu rąk, wymiary., PKN, 1980, PN-80/N-08001
- Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
- Kuldschun, H., Rossmann, E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
- Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Pakiet edukacyjny dla szkół wyższych, CIOP.PIB, 2006, www: nauka.gov.pl
- Schwartz, L., Skaradzińska, M., Bola, T., Vademecum projektanta - problemy osób niepełnosprawnych, IWP, Warszawa, 1991, t:1,2,3,4
Literatura dodatkowa
- ABC...Mieszkanie bez barier, Fundacja Dom Dostepny, Warszawa, 2003
- Grandjean, E., Ergonomia mieszkania, Arkady, Warszawa, 1978
- Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne, CEBRON, Warszawa, 1996
- Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2001
- Złowodzki M., O ergonomii i architekturze, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008