Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Kulturoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kulturoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Wnętrz | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii kultury i sztuki, zna podstawowe fakty historyczne i kulturowe epoki nowożytnej w Europie i z zakresu współczesności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z dyscypliną nauki, jaką jest kulturoznawstwo w różnych jej odmianach kulturowych, historycznych i geograficznych. - zapoznanie studenta z ewolucją nauki, w szczególności dotczącą różnic pomiędzy humanistyką i naukami przyrodniczymi - wzbudzenie refleksji na temat idei i misji uniwersytetu jako przestrzeni kształcenia i wychowania - zaprezentowanie różnorodnych kontekstów postrzegania sztuki w zróżnicowanych przestrzeniach geograficznych, przeanalizowanie pojęcia "kanon sztuki", - nabycie przez studenta umiejętności analizy historycznych i współczesnych zjawisk kulturowych oraz wzmocnienie kompetencji do wykorzystywania zdobytej wiedzy zarówno w zakresie własnej działalności projektowej, jak i na poziomie debat i dyskusji; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kulturoznawstwo – czym jest? Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Uniwersytet jako wspólnota różnorodności - uniwersytet w ruinie. Emancypacyjny potencjał humanistyki. | 2 |
T-W-3 | Aby Warburg. Atlas Mnemosyne i „myślenie Warburgiem”. | 2 |
T-W-4 | Kultura i hegemonia. Od Antonio Gramsciego do Centrum Współczesnych Studiów Kulturowych w Birminhgam i dalej. | 2 |
T-W-5 | Postkolonializm w nauce i sztuce / orientalizm | 2 |
T-W-6 | Od „Wynalezienia Europy Wschodniej” do „East Art Map” / Geografia artystyczna i co/kto tworzy kanon? | 2 |
T-W-7 | Sound art i badanie audiosfery. | 2 |
T-W-8 | Badania oparte na sztuce / Art Based Research. Relacja sztuki i nauki. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/06_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | AU_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/06_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/06_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | AU_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
AU_1A_S1/B.1/06_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/06_W02 zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury |
3,0 | student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
3,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury | |
4,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
4,5 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe | |
5,0 | student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/06_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej |
3,0 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej | |
3,5 | student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
4,5 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej | |
5,0 | student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/06_K01 rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne | 2,0 | student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne |
3,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne | |
3,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności | |
4,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski | |
4,5 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy | |
5,0 | student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy, | |
AU_1A_S1/B.1/06_K02 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego |
3,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego | |
3,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy | |
4,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować | |
4,5 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę | |
5,0 | student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę |
Literatura podstawowa
- Grzegorz Dziamski, Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, 2016, I
- red. Michał Wróblewski, Kultura i Hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2012, I
- red. Kazimierz Przyszczypkowski, Izabela Cytlak, Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2021, I
- Larry Wolf, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 2020, I
- Aby Warburg, Atlas obrazów Mnemosyne., Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2015, I
Literatura dodatkowa
- Edward Said, Orientalizm, Wyadnictwo Zysk i S-Ka, Poznań, 2018, I w tej edycji
- red. Peter Weibel, Soundart. Sound as a medium of art., ZKM Centre for Art and Media, The MIT Press, Karlsruhe, Cambridge. MA Londyn, 2019
- red. Irwin, East Art Map. Contemporary Art and Eastern Europe, Afterall Books, Londyn, 2006