Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Kulturoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kulturoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii kultury i sztuki, zna podstawowe fakty historyczne i kulturowe epoki nowożytnej w Europie i z zakresu współczesności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z dyscypliną nauki, jaką jest kulturoznawstwo w różnych jej odmianach kulturowych, historycznych i geograficznych. - zapoznanie studenta z ewolucją nauki, w szczególności dotczącą różnic pomiędzy humanistyką i naukami przyrodniczymi - wzbudzenie refleksji na temat idei i misji uniwersytetu jako przestrzeni kształcenia i wychowania - zaprezentowanie różnorodnych kontekstów postrzegania sztuki w zróżnicowanych przestrzeniach geograficznych, przeanalizowanie pojęcia "kanon sztuki", - nabycie przez studenta umiejętności analizy historycznych i współczesnych zjawisk kulturowych oraz wzmocnienie kompetencji do wykorzystywania zdobytej wiedzy zarówno w zakresie własnej działalności projektowej, jak i na poziomie debat i dyskusji;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kulturoznawstwo – czym jest? Wprowadzenie.1
T-W-2Uniwersytet jako wspólnota różnorodności - uniwersytet w ruinie. Emancypacyjny potencjał humanistyki.2
T-W-3Aby Warburg. Atlas Mnemosyne i „myślenie Warburgiem”.2
T-W-4Kultura i hegemonia. Od Antonio Gramsciego do Centrum Współczesnych Studiów Kulturowych w Birminhgam i dalej.2
T-W-5Postkolonializm w nauce i sztuce / orientalizm2
T-W-6Od „Wynalezienia Europy Wschodniej” do „East Art Map” / Geografia artystyczna i co/kto tworzy kanon?2
T-W-7Sound art i badanie audiosfery.2
T-W-8Badania oparte na sztuce / Art Based Research. Relacja sztuki i nauki.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/06_W02
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
AU_1A_W13C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/06_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
AU_1A_U05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/06_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_1A_K05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1, S-2
AU_1A_S1/B.1/06_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
AU_1A_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/06_W02
zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/06_U01
przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/06_K01
rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
AU_1A_S1/B.1/06_K02
szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę

Literatura podstawowa

  1. Grzegorz Dziamski, Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, 2016, I
  2. red. Michał Wróblewski, Kultura i Hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2012, I
  3. red. Kazimierz Przyszczypkowski, Izabela Cytlak, Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2021, I
  4. Larry Wolf, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie oświecenia., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 2020, I
  5. Aby Warburg, Atlas obrazów Mnemosyne., Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2015, I

Literatura dodatkowa

  1. Edward Said, Orientalizm, Wyadnictwo Zysk i S-Ka, Poznań, 2018, I w tej edycji
  2. red. Peter Weibel, Soundart. Sound as a medium of art., ZKM Centre for Art and Media, The MIT Press, Karlsruhe, Cambridge. MA Londyn, 2019
  3. red. Irwin, East Art Map. Contemporary Art and Eastern Europe, Afterall Books, Londyn, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kulturoznawstwo – czym jest? Wprowadzenie.1
T-W-2Uniwersytet jako wspólnota różnorodności - uniwersytet w ruinie. Emancypacyjny potencjał humanistyki.2
T-W-3Aby Warburg. Atlas Mnemosyne i „myślenie Warburgiem”.2
T-W-4Kultura i hegemonia. Od Antonio Gramsciego do Centrum Współczesnych Studiów Kulturowych w Birminhgam i dalej.2
T-W-5Postkolonializm w nauce i sztuce / orientalizm2
T-W-6Od „Wynalezienia Europy Wschodniej” do „East Art Map” / Geografia artystyczna i co/kto tworzy kanon?2
T-W-7Sound art i badanie audiosfery.2
T-W-8Badania oparte na sztuce / Art Based Research. Relacja sztuki i nauki.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_W02zna ewolucję idei estetycznych, architektonicznych i urbanistycznych (do czasów współczesnych) łacznie z sylwetkami wybitnych twórców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W13C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z dyscypliną nauki, jaką jest kulturoznawstwo w różnych jej odmianach kulturowych, historycznych i geograficznych. - zapoznanie studenta z ewolucją nauki, w szczególności dotczącą różnic pomiędzy humanistyką i naukami przyrodniczymi - wzbudzenie refleksji na temat idei i misji uniwersytetu jako przestrzeni kształcenia i wychowania - zaprezentowanie różnorodnych kontekstów postrzegania sztuki w zróżnicowanych przestrzeniach geograficznych, przeanalizowanie pojęcia "kanon sztuki", - nabycie przez studenta umiejętności analizy historycznych i współczesnych zjawisk kulturowych oraz wzmocnienie kompetencji do wykorzystywania zdobytej wiedzy zarówno w zakresie własnej działalności projektowej, jak i na poziomie debat i dyskusji;
Treści programoweT-W-1Kulturoznawstwo – czym jest? Wprowadzenie.
T-W-3Aby Warburg. Atlas Mnemosyne i „myślenie Warburgiem”.
T-W-5Postkolonializm w nauce i sztuce / orientalizm
T-W-4Kultura i hegemonia. Od Antonio Gramsciego do Centrum Współczesnych Studiów Kulturowych w Birminhgam i dalej.
T-W-2Uniwersytet jako wspólnota różnorodności - uniwersytet w ruinie. Emancypacyjny potencjał humanistyki.
T-W-7Sound art i badanie audiosfery.
T-W-8Badania oparte na sztuce / Art Based Research. Relacja sztuki i nauki.
T-W-6Od „Wynalezienia Europy Wschodniej” do „East Art Map” / Geografia artystyczna i co/kto tworzy kanon?
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazać znajomosci ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, oraz nie jest wstanie wskazać żadnego z wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,0student prezentuje suche fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
3,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury
4,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich prostą analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
4,5student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe
5,0student prezentuje fakty dotyczace ewolucji ideii estetycznych, architektonicznych i powiazań pomiedzy nimi, potrafi przeprowadzić ich złożoną analizę oraz potrafi wskazać pojedyncze przykłady wybitnych twórców z obszaru sztuki i architektury oraz potrafi podjać dyskusję na tematy przekrojowe, ponadto potrafi wykazć idndywidualny stosunek do podjętej problematyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U05A.U5. absolwent potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z dyscypliną nauki, jaką jest kulturoznawstwo w różnych jej odmianach kulturowych, historycznych i geograficznych. - zapoznanie studenta z ewolucją nauki, w szczególności dotczącą różnic pomiędzy humanistyką i naukami przyrodniczymi - wzbudzenie refleksji na temat idei i misji uniwersytetu jako przestrzeni kształcenia i wychowania - zaprezentowanie różnorodnych kontekstów postrzegania sztuki w zróżnicowanych przestrzeniach geograficznych, przeanalizowanie pojęcia "kanon sztuki", - nabycie przez studenta umiejętności analizy historycznych i współczesnych zjawisk kulturowych oraz wzmocnienie kompetencji do wykorzystywania zdobytej wiedzy zarówno w zakresie własnej działalności projektowej, jak i na poziomie debat i dyskusji;
Treści programoweT-W-1Kulturoznawstwo – czym jest? Wprowadzenie.
T-W-3Aby Warburg. Atlas Mnemosyne i „myślenie Warburgiem”.
T-W-5Postkolonializm w nauce i sztuce / orientalizm
T-W-4Kultura i hegemonia. Od Antonio Gramsciego do Centrum Współczesnych Studiów Kulturowych w Birminhgam i dalej.
T-W-2Uniwersytet jako wspólnota różnorodności - uniwersytet w ruinie. Emancypacyjny potencjał humanistyki.
T-W-7Sound art i badanie audiosfery.
T-W-8Badania oparte na sztuce / Art Based Research. Relacja sztuki i nauki.
T-W-6Od „Wynalezienia Europy Wschodniej” do „East Art Map” / Geografia artystyczna i co/kto tworzy kanon?
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi w najprostszy sposób wykazć swojej indywidualnej postawy wobec zadanej problematyki, nie jest w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,0student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawy wobec zadanej problematyki, nie jest jednak w stanie w swoich pracach wykazać indywidualnej drogi kreacji twórczej
3,5student potrafi w najprostszy sposób wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki, podejmuje próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
4,5student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej
5,0student potrafi wykazć swoją indywidualną postawę wobec zadanej problematyki w stopniu zaawansowanym, podejmuje udane próby aby swoich pracach wykazać indywidualną drogę kreacji twórczej, wykazuje w stopniu zawansowanym umiejetność korzystania z nabytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_K01rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z dyscypliną nauki, jaką jest kulturoznawstwo w różnych jej odmianach kulturowych, historycznych i geograficznych. - zapoznanie studenta z ewolucją nauki, w szczególności dotczącą różnic pomiędzy humanistyką i naukami przyrodniczymi - wzbudzenie refleksji na temat idei i misji uniwersytetu jako przestrzeni kształcenia i wychowania - zaprezentowanie różnorodnych kontekstów postrzegania sztuki w zróżnicowanych przestrzeniach geograficznych, przeanalizowanie pojęcia "kanon sztuki", - nabycie przez studenta umiejętności analizy historycznych i współczesnych zjawisk kulturowych oraz wzmocnienie kompetencji do wykorzystywania zdobytej wiedzy zarówno w zakresie własnej działalności projektowej, jak i na poziomie debat i dyskusji;
Treści programoweT-W-1Kulturoznawstwo – czym jest? Wprowadzenie.
T-W-3Aby Warburg. Atlas Mnemosyne i „myślenie Warburgiem”.
T-W-5Postkolonializm w nauce i sztuce / orientalizm
T-W-4Kultura i hegemonia. Od Antonio Gramsciego do Centrum Współczesnych Studiów Kulturowych w Birminhgam i dalej.
T-W-2Uniwersytet jako wspólnota różnorodności - uniwersytet w ruinie. Emancypacyjny potencjał humanistyki.
T-W-7Sound art i badanie audiosfery.
T-W-8Badania oparte na sztuce / Art Based Research. Relacja sztuki i nauki.
T-W-6Od „Wynalezienia Europy Wschodniej” do „East Art Map” / Geografia artystyczna i co/kto tworzy kanon?
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie pozatwechnicznych aspektów działalnosci projektowej, nie posiada swiadomości wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne
3,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności
4,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski
4,5student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie diagnozy
5,0student w stopniu podstawoeym rozumie pozatechniczne aspekty działalnosci projektowej, posiada swiadomość wpływu inwestycji na szeroko rozumiane srodowisko kulturowe i relacje społeczne, potrafi samodzielenie przeanalizować te zależności wysnuwając odpowiednie wnioski i stawiajac odpowiednie zindywidualizowane diagnozy,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/06_K02szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K02A.S2. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z dyscypliną nauki, jaką jest kulturoznawstwo w różnych jej odmianach kulturowych, historycznych i geograficznych. - zapoznanie studenta z ewolucją nauki, w szczególności dotczącą różnic pomiędzy humanistyką i naukami przyrodniczymi - wzbudzenie refleksji na temat idei i misji uniwersytetu jako przestrzeni kształcenia i wychowania - zaprezentowanie różnorodnych kontekstów postrzegania sztuki w zróżnicowanych przestrzeniach geograficznych, przeanalizowanie pojęcia "kanon sztuki", - nabycie przez studenta umiejętności analizy historycznych i współczesnych zjawisk kulturowych oraz wzmocnienie kompetencji do wykorzystywania zdobytej wiedzy zarówno w zakresie własnej działalności projektowej, jak i na poziomie debat i dyskusji;
Treści programoweT-W-1Kulturoznawstwo – czym jest? Wprowadzenie.
T-W-3Aby Warburg. Atlas Mnemosyne i „myślenie Warburgiem”.
T-W-5Postkolonializm w nauce i sztuce / orientalizm
T-W-4Kultura i hegemonia. Od Antonio Gramsciego do Centrum Współczesnych Studiów Kulturowych w Birminhgam i dalej.
T-W-2Uniwersytet jako wspólnota różnorodności - uniwersytet w ruinie. Emancypacyjny potencjał humanistyki.
T-W-7Sound art i badanie audiosfery.
T-W-8Badania oparte na sztuce / Art Based Research. Relacja sztuki i nauki.
T-W-6Od „Wynalezienia Europy Wschodniej” do „East Art Map” / Geografia artystyczna i co/kto tworzy kanon?
Metody nauczaniaM-1Główną metodą nauczania jest metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego połączona z metodą aktywizującą związaną z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - Ocena formująca dokonywana w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: - Ocena podsumowująca dokonywana pod koniec trwania przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie widzi potrzeby szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego
3,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy
4,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować
4,5student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią diagnozę
5,0student widzi potrzebę szanowania i ochrony integralności środowiska przyrodniczego i kulturowego, potrafi wykazć przyczyny swojej postawy i ja zanalizować stawijąc odpowiednią indywidualną diagnozę