Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria urbanistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria urbanistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu świadomości plastycznej oraz historii sztuki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
C-2Na wykładach szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wykład wprowadzający poświęcony omówieniu problematyki, organizacji i formy zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym wykonywania inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych 1) Analizy funkcjonalnej a) Analiza topografii terenu b) Analiza wysokości zabudowy i kształtów dachów c) Analiza funkcjonalna zabudowy i obszarów 2) Analizy kompozycyjnej a) Analiza kompozycji wybranych wnętrz urbanistycznych b) Analiza kompozycyjna obszaru otaczającego teren projektowy.6
T-W-3Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy jednorodzinnej.4
T-W-4Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego.2
T-W-5Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy jednorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.10
T-W-6Cykl wykładów poświęconych: rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych, terenów zielonych z ich zagospodarowaniem.4
T-W-7Omówienie zakresu niezbędnego do zaliczenia projektu.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykłady problemowe.
M-3Pokazy.
M-4Metoda projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie wykładu seminarynego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/8_W01
Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego.
AU_1A_W02, AU_1A_W08, AU_1A_W21C-2, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/8_U01
Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacujno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczą. Wie też jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć model 3D wraz z zabudową.
AU_1A_U13, AU_1A_U07C-2, C-1T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/8_K01
Student potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem zadanego tematu oraz prezentować wyniki swojej pracy
AU_1A_K05C-2, C-1T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/8_W01
Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego.
2,0
3,0Student wykazuje się minimalną wiedzą z zakresu teorii urbanistyki. Zna podstawowe pojęcia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/8_U01
Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacujno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczą. Wie też jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć model 3D wraz z zabudową.
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym nabył umiejętność krytycznego analizowania przestrzeni miejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/8_K01
Student potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem zadanego tematu oraz prezentować wyniki swojej pracy
2,0
3,0Student potrafi współpracować w zespole i na poziomie minimalnym zaprezentować zadany temat seminaryjny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paszkowski Z, Miasto idealne w perspektywie europejskiej I jego związku z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2012
  2. Marzęcki W, Procesy przekształcania zabudowy miejskiej po II wojnie światowej na przykładzie miasta Szczecina, Printshop Artur Piskała, Szczecin, 2008
  3. Wejchert K, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
  4. Mironowicz I., Ossowicz T, Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  5. Latour S, Renowacja zabytków na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa-Poznań, 1981
  6. Moholy-Nagy S, Matrix of Man. An illustrated History of Urban Envieonment, Pall Mall Press, London, 1968

Literatura dodatkowa

  1. Tatarkiewicz W, O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa, 1989
  2. Bogdanowski J, Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław, 1979

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykład wprowadzający poświęcony omówieniu problematyki, organizacji i formy zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym wykonywania inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych 1) Analizy funkcjonalnej a) Analiza topografii terenu b) Analiza wysokości zabudowy i kształtów dachów c) Analiza funkcjonalna zabudowy i obszarów 2) Analizy kompozycyjnej a) Analiza kompozycji wybranych wnętrz urbanistycznych b) Analiza kompozycyjna obszaru otaczającego teren projektowy.6
T-W-3Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy jednorodzinnej.4
T-W-4Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego.2
T-W-5Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy jednorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.10
T-W-6Cykl wykładów poświęconych: rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych, terenów zielonych z ich zagospodarowaniem.4
T-W-7Omówienie zakresu niezbędnego do zaliczenia projektu.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/8_W01Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi;
AU_1A_W08B.W4. absolwent zna i rozumie matematykę, geometrię przestrzeni, statykę, wytrzymałość materiałów, kształtowanie, konstruowanie i wymiarowanie konstrukcji, w zakresie niezbędnym do formułowania i rozwiązywania zadań z obszaru projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
AU_1A_W21D.W5. absolwent zna i rozumie metody organizacji i przebieg procesu projektowego i inwestycyjnego, a także rolę architekta w tym procesie.
Cel przedmiotuC-2Na wykładach szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
C-1Celem wykładów z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
Treści programoweT-W-7Omówienie zakresu niezbędnego do zaliczenia projektu.
T-W-5Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy jednorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych.
T-W-6Cykl wykładów poświęconych: rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych, terenów zielonych z ich zagospodarowaniem.
T-W-2Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym wykonywania inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych 1) Analizy funkcjonalnej a) Analiza topografii terenu b) Analiza wysokości zabudowy i kształtów dachów c) Analiza funkcjonalna zabudowy i obszarów 2) Analizy kompozycyjnej a) Analiza kompozycji wybranych wnętrz urbanistycznych b) Analiza kompozycyjna obszaru otaczającego teren projektowy.
T-W-4Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykłady problemowe.
M-3Pokazy.
M-4Metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie wykładu seminarynego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się minimalną wiedzą z zakresu teorii urbanistyki. Zna podstawowe pojęcia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/8_U01Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacujno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczą. Wie też jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć model 3D wraz z zabudową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
AU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-2Na wykładach szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
C-1Celem wykładów z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
Treści programoweT-W-7Omówienie zakresu niezbędnego do zaliczenia projektu.
T-W-2Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym wykonywania inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych 1) Analizy funkcjonalnej a) Analiza topografii terenu b) Analiza wysokości zabudowy i kształtów dachów c) Analiza funkcjonalna zabudowy i obszarów 2) Analizy kompozycyjnej a) Analiza kompozycji wybranych wnętrz urbanistycznych b) Analiza kompozycyjna obszaru otaczającego teren projektowy.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykłady problemowe.
M-3Pokazy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie wykładu seminarynego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym nabył umiejętność krytycznego analizowania przestrzeni miejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/8_K01Student potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem zadanego tematu oraz prezentować wyniki swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
Cel przedmiotuC-2Na wykładach szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską.
C-1Celem wykładów z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej.
Treści programoweT-W-4Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykłady problemowe.
M-3Pokazy.
M-4Metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie wykładu seminarynego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi współpracować w zespole i na poziomie minimalnym zaprezentować zadany temat seminaryjny
3,5
4,0
4,5
5,0