Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Teoria urbanistyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria urbanistyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl>, Olga Gazińska <olga.gazinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu świadomości plastycznej oraz historii sztuki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów z podstaw projektowania urbanistycznego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zasadami kształtowania przestrzeni urbanistycznej zespołów zabudowy jednorodzinnej. Podczas zajęć przekazywany jest niezbędny zakres wiedzy technicznej potrzebny do właściwego kształtowani pod względem funkcjonalnym i kompozycyjnym projektowanych zespołów zabudowy jednorodzinnej. |
C-2 | Na wykładach szczególne miejsce zajmują zagadnienia związane z kulturotwórczym znaczeniem urbanistyki, z naciskiem na harmonijne wpisanie nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej w istniejącą strukturę miejską. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający poświęcony omówieniu problematyki, organizacji i formy zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Omówienie metody zbierania danych o terenie objętym projektowaniem w tym wykonywania inwentaryzacji urbanistycznej oraz analiz urbanistycznych 1) Analizy funkcjonalnej a) Analiza topografii terenu b) Analiza wysokości zabudowy i kształtów dachów c) Analiza funkcjonalna zabudowy i obszarów 2) Analizy kompozycyjnej a) Analiza kompozycji wybranych wnętrz urbanistycznych b) Analiza kompozycyjna obszaru otaczającego teren projektowy. | 6 |
T-W-3 | Wykłady przedstawiające aspekty techniczne i normatywne procesu projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy jednorodzinnej. | 4 |
T-W-4 | Omówienie kulturotwórczej roli projektowania urbanistycznego. | 2 |
T-W-5 | Cykl wykładów poświęconych kompozycji urbanistycznej omówionej na przykładzie polskich i zagranicznych zespołów zabudowy jednorodzinnej. Analiza istniejących założeń kompozycyjnych z wykorzystaniem animacji komputerowych i pokazów multimedialnych. | 10 |
T-W-6 | Cykl wykładów poświęconych: rozplanowaniu budynków, podziałów własnościowych, funkcji, układów komunikacyjnych, terenów zielonych z ich zagospodarowaniem. | 4 |
T-W-7 | Omówienie zakresu niezbędnego do zaliczenia projektu. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne. |
M-2 | Wykłady problemowe. |
M-3 | Pokazy. |
M-4 | Metoda projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie wykładu seminarynego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/8_W01 Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. | AU_1A_W02, AU_1A_W08, AU_1A_W21 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/8_U01 Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacujno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczą. Wie też jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć model 3D wraz z zabudową. | AU_1A_U13, AU_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/8_K01 Student potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem zadanego tematu oraz prezentować wyniki swojej pracy | AU_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/8_W01 Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się minimalną wiedzą z zakresu teorii urbanistyki. Zna podstawowe pojęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/8_U01 Student potrafi prawidłowo czytać i interpretować wszystkie zapisy zawarte w podkładach sytuacujno-wysokościowych. Dotyczy to zarówno danych dotyczących zagospodarowania terenu jak i jego ukształtowania oraz wyposażenia w infrastrukturę techniczą. Wie też jak na podstawie danych sytuacyjno-wysokościowych stworzyć model 3D wraz z zabudową. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu minimalnym nabył umiejętność krytycznego analizowania przestrzeni miejskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/8_K01 Student potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem zadanego tematu oraz prezentować wyniki swojej pracy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współpracować w zespole i na poziomie minimalnym zaprezentować zadany temat seminaryjny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paszkowski Z, Miasto idealne w perspektywie europejskiej I jego związku z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2012
- Marzęcki W, Procesy przekształcania zabudowy miejskiej po II wojnie światowej na przykładzie miasta Szczecina, Printshop Artur Piskała, Szczecin, 2008
- Wejchert K, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
- Mironowicz I., Ossowicz T, Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Latour S, Renowacja zabytków na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa-Poznań, 1981
- Moholy-Nagy S, Matrix of Man. An illustrated History of Urban Envieonment, Pall Mall Press, London, 1968
Literatura dodatkowa
- Tatarkiewicz W, O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa, 1989
- Bogdanowski J, Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Ossolineum, Wrocław, 1979