Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka budowli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Materiały budowlane |
W-3 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach fizyki budowli niebędnych w procesie projektowania |
C-2 | Uzyskanie wiedzy o wymaganiach formalno-prawnych z zakresu fizyki budowli stawianych nowoprojektowanym budynkom |
C-3 | Uzyskanie umiejętności prawidłowego projektowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym. |
C-4 | Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia o regulowanej temperaturze (ogrzewane i/lub chłodzone), wartości temperatury obliczeniowej pomieszczeń ogrzewanych, granica termiczna budynku, wymagania izolacyjności termicznej stawiane przegrodom granicy termicznej budynku oraz wybranymi innym przegrodom budowlanym | 1 |
T-P-2 | Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach | 1 |
T-P-3 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej | 2 |
T-P-4 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej | 2 |
T-P-5 | Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej oraz inne wymagania oszczędności energii | 1 |
T-P-6 | Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem | 1 |
T-P-7 | Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych | 1 |
T-P-8 | Zagadnienia wilgotnościowe – rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej | 1 |
T-P-9 | Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe – ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej | 1 |
T-P-10 | Lokalizacja mostków termicznych w projekcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych – zagadnienia cieplne oraz cieplno-wilgotnościowe | 3 |
T-P-11 | Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli. Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku. Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie | 1 |
T-W-2 | Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane | 1 |
T-W-3 | Przenikanie ciepła przez przegrody jednorodne. Szczeliny powietrzne w przegrodach – podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych, zasady projektowania | 2 |
T-W-4 | Mostki termiczne w przegrodach budowlanych – definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposób uwzględniania w obliczeniach, sposoby redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła przez przenikanie | 2 |
T-W-5 | Wprowadzenie do zagadnień cieplno-wilgotnościowych - mechanizmy wymiany masy, kondensacja powierzchniowa pary wodnej oraz kondensacja wgłębna, projektowanie przegród pod kontem uniknięcia możliwości rozwoju grzybów pleśniowych na wewnętrznej powierzchni przegród budowlanych | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do modelowania numerycznego mostków termicznych – obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła oraz określanie minimalnej temperatury powierzchni wewnętrznej detalu (mostka termicznego) | 2 |
T-W-7 | Szczelność budynku na przenikanie powietrza, podstawy wentylacji pomieszczeń | 1 |
T-W-8 | Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń | 1 |
T-W-9 | Mikroklimat wnętrz | 1 |
T-W-10 | Oświetlenie światłem dziennym | 1 |
T-W-11 | Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie projektów indywidualnych | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie do zajęć i kolokwiów | 2 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_BS1-I/6_W01 Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych | AU_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-P-9, T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-8, T-P-10 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_BS1-I/6_U01 Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym | AU_1A_U11 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-P-9, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-10 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_BS1-I/6_K01 Zrozumienie konieczności brania odpowiedzialności za kształtowane obiekty architektoniczne i ich wpływ na środowisko przyrodnicze | AU_1A_K02 | — | — | C-4 | T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-P-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_BS1-I/6_W01 Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_BS1-I/6_U01 Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_BS1-I/6_K01 Zrozumienie konieczności brania odpowiedzialności za kształtowane obiekty architektoniczne i ich wpływ na środowisko przyrodnicze | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klemm P. (red.), Budownictwo ogólne – Fizyka budowli. Tom 2, Arkady, Warszawa, 2005
- Laskowski L., Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Żagan W., Podstawy techniki świetlnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Waraszawa, 2005
- Gawin D., Sabiniak H. (red), Podstawy teoretyczne i praktyka wykonywania świadectw charakterystyki eneregtycznej, ArCADia Soft Chudzik sp. jawna, Łódź, 2023
- Patoka K., Wentylacja dachów i stropodachów. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2010
- Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009, Drugie
- Normy przedmiotowe z zakresu fizyki budowli, PKN, Warszawa
Literatura dodatkowa
- IZOLACJE, Czasopismo techniczne
- Materiały Budowlane, Czasopismo techniczne