Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie
projektyP5 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rysunek techniczny
W-2Materiały budowlane
W-3Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach fizyki budowli niebędnych w procesie projektowania
C-2Uzyskanie wiedzy o wymaganiach formalno-prawnych z zakresu fizyki budowli stawianych nowoprojektowanym budynkom
C-3Uzyskanie umiejętności prawidłowego projektowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
C-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia o regulowanej temperaturze (ogrzewane i/lub chłodzone), wartości temperatury obliczeniowej pomieszczeń ogrzewanych, granica termiczna budynku, wymagania izolacyjności termicznej stawiane przegrodom granicy termicznej budynku oraz wybranymi innym przegrodom budowlanym1
T-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach1
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej2
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej2
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej oraz inne wymagania oszczędności energii1
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem1
T-P-7Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych1
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe – rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej1
T-P-9Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe – ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej1
T-P-10Lokalizacja mostków termicznych w projekcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych – zagadnienia cieplne oraz cieplno-wilgotnościowe3
T-P-11Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli. Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku. Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie1
T-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane1
T-W-3Przenikanie ciepła przez przegrody jednorodne. Szczeliny powietrzne w przegrodach – podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych, zasady projektowania2
T-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych – definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposób uwzględniania w obliczeniach, sposoby redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła przez przenikanie2
T-W-5Wprowadzenie do zagadnień cieplno-wilgotnościowych - mechanizmy wymiany masy, kondensacja powierzchniowa pary wodnej oraz kondensacja wgłębna, projektowanie przegród pod kontem uniknięcia możliwości rozwoju grzybów pleśniowych na wewnętrznej powierzchni przegród budowlanych2
T-W-6Wprowadzenie do modelowania numerycznego mostków termicznych – obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła oraz określanie minimalnej temperatury powierzchni wewnętrznej detalu (mostka termicznego)2
T-W-7Szczelność budynku na przenikanie powietrza, podstawy wentylacji pomieszczeń1
T-W-8Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń1
T-W-9Mikroklimat wnętrz1
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym1
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie projektów indywidualnych6
A-P-3Przygotowanie do zajęć i kolokwiów2
A-P-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_BS1-I/6_W01
Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych
AU_1A_W01C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-P-9, T-P-1, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-8, T-P-10M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_BS1-I/6_U01
Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym
AU_1A_U11C-2, C-3, C-4T-P-9, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-10M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_BS1-I/6_K01
Zrozumienie konieczności brania odpowiedzialności za kształtowane obiekty architektoniczne i ich wpływ na środowisko przyrodnicze
AU_1A_K02C-4T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-P-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_BS1-I/6_W01
Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_BS1-I/6_U01
Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_BS1-I/6_K01
Zrozumienie konieczności brania odpowiedzialności za kształtowane obiekty architektoniczne i ich wpływ na środowisko przyrodnicze
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klemm P. (red.), Budownictwo ogólne – Fizyka budowli. Tom 2, Arkady, Warszawa, 2005
  2. Laskowski L., Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. Żagan W., Podstawy techniki świetlnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Waraszawa, 2005
  4. Gawin D., Sabiniak H. (red), Podstawy teoretyczne i praktyka wykonywania świadectw charakterystyki eneregtycznej, ArCADia Soft Chudzik sp. jawna, Łódź, 2023
  5. Patoka K., Wentylacja dachów i stropodachów. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2010
  6. Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce. Poradnik, Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009, Drugie
  7. Normy przedmiotowe z zakresu fizyki budowli, PKN, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. IZOLACJE, Czasopismo techniczne
  2. Materiały Budowlane, Czasopismo techniczne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia o regulowanej temperaturze (ogrzewane i/lub chłodzone), wartości temperatury obliczeniowej pomieszczeń ogrzewanych, granica termiczna budynku, wymagania izolacyjności termicznej stawiane przegrodom granicy termicznej budynku oraz wybranymi innym przegrodom budowlanym1
T-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach1
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej2
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej2
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej oraz inne wymagania oszczędności energii1
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem1
T-P-7Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych1
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe – rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej1
T-P-9Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe – ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej1
T-P-10Lokalizacja mostków termicznych w projekcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych – zagadnienia cieplne oraz cieplno-wilgotnościowe3
T-P-11Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli. Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku. Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie1
T-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane1
T-W-3Przenikanie ciepła przez przegrody jednorodne. Szczeliny powietrzne w przegrodach – podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych, zasady projektowania2
T-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych – definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposób uwzględniania w obliczeniach, sposoby redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła przez przenikanie2
T-W-5Wprowadzenie do zagadnień cieplno-wilgotnościowych - mechanizmy wymiany masy, kondensacja powierzchniowa pary wodnej oraz kondensacja wgłębna, projektowanie przegród pod kontem uniknięcia możliwości rozwoju grzybów pleśniowych na wewnętrznej powierzchni przegród budowlanych2
T-W-6Wprowadzenie do modelowania numerycznego mostków termicznych – obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła oraz określanie minimalnej temperatury powierzchni wewnętrznej detalu (mostka termicznego)2
T-W-7Szczelność budynku na przenikanie powietrza, podstawy wentylacji pomieszczeń1
T-W-8Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń1
T-W-9Mikroklimat wnętrz1
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym1
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie projektów indywidualnych6
A-P-3Przygotowanie do zajęć i kolokwiów2
A-P-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-I/6_W01Znajomość podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przegrodach budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W01A.W1. absolwent zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim;
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach fizyki budowli niebędnych w procesie projektowania
C-2Uzyskanie wiedzy o wymaganiach formalno-prawnych z zakresu fizyki budowli stawianych nowoprojektowanym budynkom
C-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień fizyki budowli. Elementy wpływające na zapotrzebowanie energii w budynku. Zasada zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie
T-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych – definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposób uwzględniania w obliczeniach, sposoby redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła przez przenikanie
T-W-7Szczelność budynku na przenikanie powietrza, podstawy wentylacji pomieszczeń
T-W-8Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń
T-W-9Mikroklimat wnętrz
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze
T-W-3Przenikanie ciepła przez przegrody jednorodne. Szczeliny powietrzne w przegrodach – podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych, zasady projektowania
T-W-6Wprowadzenie do modelowania numerycznego mostków termicznych – obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła oraz określanie minimalnej temperatury powierzchni wewnętrznej detalu (mostka termicznego)
T-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane
T-P-9Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe – ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej
T-P-1Wprowadzenie do ćwiczeń projektowych, pomieszczenia o regulowanej temperaturze (ogrzewane i/lub chłodzone), wartości temperatury obliczeniowej pomieszczeń ogrzewanych, granica termiczna budynku, wymagania izolacyjności termicznej stawiane przegrodom granicy termicznej budynku oraz wybranymi innym przegrodom budowlanym
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej oraz inne wymagania oszczędności energii
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe – rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej
T-P-10Lokalizacja mostków termicznych w projekcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych – zagadnienia cieplne oraz cieplno-wilgotnościowe
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-I/6_U01Umiejętność interprtacji zapisów prawa w zakresie wymagań cieplno-wilgotnościowych stawianych przegrodom budowlanym, umiejętność prawidłowego projektowania i oceny przegród budwlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie wiedzy o wymaganiach formalno-prawnych z zakresu fizyki budowli stawianych nowoprojektowanym budynkom
C-3Uzyskanie umiejętności prawidłowego projektowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
C-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli
Treści programoweT-P-9Zagadnienia cieplno-wilgotnościowe – ocena ryzyka kondensacji międzywarstwowej
T-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła niejednorodnych cieplnie przegród zewnętrznych - dach ciesielski, zagadnienia prawidłowej wentylacji połaci dachowej
T-P-3Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród jednorodnych termicznie na przykładzie ściany zewnętrznej budynku mieszkalnego, dobór nowoczesnych materiałów termoizolacyjnych oraz systemu kotwienia warstwy termoizolacyjnej
T-P-5Dobór stolarki otworowej spełniającej wymagania izolacyjności termicznej oraz inne wymagania oszczędności energii
T-P-6Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród w kontakcie z gruntem
T-P-7Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych
T-P-11Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów z zakresu zrealizowanych ćwiczeń projektowych
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe – rozkład temperatury w przegrodzie, obliczenia czynnika temperaturowego przegrody budowlanej
T-P-10Lokalizacja mostków termicznych w projekcie budynku mieszkalnego jednorodzinnego i ocena możliwości redukcji wpływu mostków termicznych – zagadnienia cieplne oraz cieplno-wilgotnościowe
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_BS1-I/6_K01Zrozumienie konieczności brania odpowiedzialności za kształtowane obiekty architektoniczne i ich wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K02A.S2. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-4Nabycie świadomości znaczenia właściwego projektowania przegród budowlanych w zakresie zagadnień fizyki budowli
Treści programoweT-W-4Mostki termiczne w przegrodach budowlanych – definicja i podział, obrazowanie mostków w podczerwieni, lokalizacja w budynku, sposób uwzględniania w obliczeniach, sposoby redukcji wpływu mostków termicznych na straty ciepła przez przenikanie
T-W-7Szczelność budynku na przenikanie powietrza, podstawy wentylacji pomieszczeń
T-W-8Wstęp do bilansu zapotrzebowania ciepła do ogrzewania pomieszczeń
T-W-9Mikroklimat wnętrz
T-W-10Oświetlenie światłem dziennym
T-W-11Zagadnienia fizyki budowli w nowoczesnej architekturze
T-W-3Przenikanie ciepła przez przegrody jednorodne. Szczeliny powietrzne w przegrodach – podział, funkcja, sposób uwzględniania w obliczeniach cieplnych, zasady projektowania
T-W-6Wprowadzenie do modelowania numerycznego mostków termicznych – obliczenia liniowego współczynnika przenikania ciepła oraz określanie minimalnej temperatury powierzchni wewnętrznej detalu (mostka termicznego)
T-W-2Stan ustalony i nieustalony, Mechanizmy wymiany ciepła przez przegrody budowlane
T-P-2Omówienie i interpretacja przepisów techniczno-budowlanych w zakresie wymagań izolacyjności cieplnej i innych wymagań związanych z oszczędnością energii w budynkach
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Formujący - ocena prac projektowych, kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0