Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sztuki plastyczne i techniki warsztatowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | • Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. • Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik rysunkowych. |
W-2 | Zaliczenie semestru IV - wiedza ogólna i warsztatowa dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji w rzeźbie malarstwie, grafice oraz technikach rysunkowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp |
C-2 | Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie Umiejętność harmonii - zawarcia światła wewnętrznego i zewnętrznego obrau |
C-3 | Poznanie współczesnych tendencji wyrażania formy architektonicznej kolorem. Porządkowanie przestrzeni miasta i akcentowania krajobrazu kolorem Projektowanie koloru na wykonanej kompozycji rzeźbiarskiej. Testowanie światłem w oglądzie pełnoprzestrzennym. Próby wyrażania kolorem obiektu zrealizowanego w Szczecinie z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. Konstruowanie formy przy użyciu różnorodnych materiałów, umiejętność użycia kontrastu, rytmu, skali, przy zastosowaniu różnych materiałów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do podstaw modelowania w glinie. Zapoznanie z materiałami i warsztatem rzeźbiarskim. | 3 |
T-L-2 | "Głowa" studium z natury. Analiza formy przestrzennej. Przegotowanie konstrukcji. Podstawy anatomii interpretacja indywidualnych cech modela. Posługiwanie się proporcjami ludzkiego ciała w kontekście architektury, architektury wnętrz i otoczenia. Określanie proporcji i punktu w przestrzeni. | 27 |
T-L-3 | Podstawy technik odlewniczych. Odlew wykonanej "Głowy". Opracowanie gipsowej, dwuczęściowej formy negatywowej. Odlew pozytywu w technice traconej. Retusz. | 12 |
T-L-4 | Wykonanie dokumentacji fotograficznej pracy. Zaliczenie przedmiotu | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do malarstwa sztalugowego. Wykład wraz z prezentacją multimedialną ujmującą główne tendencje i techniki malarskie. Omówienie kryteriów oceny. | 3 |
T-L-2 | Wykład informacyjny nt. podstawowej terminologii związanej z kompozycją obrazu na płaszczyźnie oraz technikami malarskimi. | 2 |
T-L-3 | Martwa natura w tonacji ciepłej i zimnej. Ćwiczenia malarskie z uwzględnieniem harmonii barw w świetle i cieniu z uwzględnieniem dominanty w wybranej technice malarskiej: tempera, akryl, olej, akwarela. | 15 |
T-L-4 | Wstęp do fotografii. Wykład wraz z prezentacją multimedialną ujmującą główne techniki fotograficzne i funkcjonowania obrazu fotograficznego w kulturze oraz szeroko rozumianych dziedzinach projektowych. Omówienie kryteriów oceny. | 6 |
T-L-5 | Techniki oświetlania obiektu przestrzennego oraz architektury w fotografii. Wykorzystanie właściwości światła w kontekście wysokiej jakości formy plastycznej. Ćwiczenia na danym obiekcie. | 10 |
T-L-6 | Analizy krytyczna obrazu w oparciu o rozpoznanie jego właściwości plastycznych, technicznych i symbolicznych. Ćwiczenie interpretujące graficznie wykonaną fotografię | 6 |
T-L-7 | Przeglądy końcowo roczne wraz z korektą i zaliczenia przedmiotu | 3 |
45 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykład informacyjny i wprowadzenie – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z kompozycją rysunku oraz technikami rysunkowymi. Omówienie historycznego kontekstu i znaczenia rysunku w architekturze i urbanistyce, architekturze wnętrz i projektowaniu. Omówienie kryteriów oceniania. | 2 |
T-L-2 | Komponowanie na płaszczyźnie na podstawie martwej natury ułożonej z brył geometrycznych. Studium rysunkowe ujmujące problem proporcji, relacji, skali elementówwzględem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny, perspektywy czołowej i bocznej, napięcia kierunkowego, światłocienia, stopnia dopracowania detalu. Ćwiczenie poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne wprowadzające do studium rysunkowego. Cykl ćwiczeń zakłada rozwój umiejętności notacji rysunkowych oraz możliwości kreacyjnych w odniesieniu do układu przestrzennego przy stosowaniu różnorodnych technik rysunkowych, format studyjny A1, A2, B1, B2, szkicownik A4. | 25 |
T-L-3 | Człowiek - studium rysunkowe. Anatomia i proporcje ludzkiego ciała, konstrukcja, ruch, gest, światłocień. Człowiek wobec otoczenia, proporcje ciała człowieka jako skala w architekturze, architekturze wnętrz. | 12 |
T-L-4 | Praca z wyobraźni na podane hasło powiązane z istotnymi zagadnieniami dla architektury i urbanistyki, architektury wnętrz i otoczenia. -układ brył w przestrzeni, proporcje, perspektywa, skrót perspektywiczny. | 3 |
T-L-5 | Przegląd końcowo roczny wraz z korektą prac. Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | praca własna | 5 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | praca własna | 28 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
75 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | praca własna | 28 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | • Wykład informacyjny • Pogadanka • Wykład problemowy • Metoda sytuacyjna • Inscenizacja • Pokaz połączony z przeżyciem • Ćw. Przedmiotowe • Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: • Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. • Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.3/00_W01 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | AU_1A_W06 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/B.3/00_W02 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy | AU_1A_W07 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-1 | S-1 |
AU_1A_S1/B.3/00_W03 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | AU_1A_W08 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.3/00_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie | AU_1A_U07 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.3/00_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | AU_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.3/00_W01 posiada wyrobioną wrażliwość plastyczną i wiedzę z zakresu teorii estetycznych | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w rzeźbie, na formie trójwymiarowej i projektach kolorystyki architektury. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w rzeźbie , kolorystyce architektury i kolorystyce formy. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i koloryski architektury.. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rzeźby, malarstwa o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. | |
AU_1A_S1/B.3/00_W02 ma wiedzę o kolorze i barwie, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz wpływ na odbiór formy | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. | |
AU_1A_S1/B.3/00_W03 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponujewłasnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych na płaszczyźnie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył oraz budowy anatomicznej człowieka. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie technik rysunku. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swóje dokonania w zakresi rysunku o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania a zakresu innych dyscyplin artystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.3/00_U01 sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie | 2,0 | Nie posiada sprawności manualnej w zakresie przewidzianym programem. |
3,0 | W stopniu podstawowym posiada sprawność manualną w zakresie przewidzianym programem. | |
3,5 | Potrafi dobrać i posłużyć się różnymi technikami w zakresie rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury | |
4,0 | Potrafi na podstawie zdobytych umiejętności przygotować ryginalną pracę z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury . | |
4,5 | Wyróżnia się samodzielnością .Swiadomie stosuje zabiegi kompozycyje w celu osiągnięcia pożądanego efektu. | |
5,0 | Potrafi rozwijać i wzbogacać swoją biegłość warsztatową w oparciu także o inne media. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.3/00_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym | 2,0 | nie jest gotowy do pracy w zespołach nie zrealizował żadnego postawionego zadania z rzeźby, kolorystyki formy i kolorystyki architektury. |
3,0 | Posiada gotowość pracy w szerszym gronie. Przejawia zdolności krytycznego myślenia. | |
3,5 | Umie pracować w zespole. Posiada zdolność krytycznego myślenia. | |
4,0 | Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
4,5 | Jest kreatywny i twórczy. Umie oceniach wyniki własnej pracy.Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyróżnia się zdolnościami organizacyjnymi. | |
5,0 | Jest dobrze przygotowany do pracy w zespołachbranżowych i międzybranżowych. |
Literatura podstawowa
- Cook Peter, Drawing.The Motive Force of Architecture, John Wiley & Sons Ltd, London, 2014
- Leblanc Yves, Rysunek perspektywiczny, Arkady, Warszawa, 2012
- Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
- Kandynsky Wassily, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- Tessing Karl, Techniki Rysunku, WAF, Warszawa, 1982
- Gombrich E.H., Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
Literatura dodatkowa
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
- Berger John, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009
- Hansen Oskar, Zobaczyć świat, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2005