Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu SAD - Podstawy dostępności architektonicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | SAD - Podstawy dostępności architektonicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>, Katarzyna Ganczarska-Borecka <sk@zut.edu.pl>, Krzysztof Machowski <sk@zut.edu.pl>, Paweł Osuchowski <sk@zut.edu.pl>, Szymon Wyrzykowski <sk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami. | 1 |
T-S-2 | Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych | 1 |
T-S-3 | Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów. | 3 |
T-S-4 | Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów. | 2 |
T-S-5 | Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi | 1 |
T-S-6 | Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna | 1 |
T-S-7 | Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna | 1 |
T-S-8 | Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu. | 4 |
T-S-9 | Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-S-2 | Przygotowanie prezentacji raportu/audytu w zespole dwu - trzyosobowym | 8 |
A-S-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa |
M-2 | Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1M_W01 W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej. | AU_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-S-6, T-S-4, T-S-2, T-S-5, T-S-1, T-S-3, T-S-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/C/04B_U01 U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej | AU_1A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-S-2, T-S-5, T-S-4, T-S-9, T-S-6, T-S-3, T-S-8, T-S-1, T-S-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1M_K01 K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania | AU_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-S-6, T-S-4, T-S-2, T-S-5, T-S-1, T-S-3, T-S-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1M_W01 W01 - student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/C/04B_U01 U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w przestrzeni i zaproponować stosowne rozwiązania na potrzeby osób niepełnosprawnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VII/1M_K01 K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PFRON, Banie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017, 2017
- Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
- Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
- Polski Związek Niewidomych, Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Warszwa, 2016
- Nowak, M., Komunikowanie się osób niesłyszących, 2020, https://pedagogika-specjalna.edu.pl, 2020
- Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
- PFRON, Co warto wiedzieć o dostępności – broszura, 2022
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Jak wdrażać Ustawę o zapewnianiu dostępności?, 2011, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86240/Poradnik_do_ustawy.pdf
- Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
- Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Warszawa, 2017
- TBS Warszawa Południe, Wzorcowy opis dostępności, Warszawa, 2017
- Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Wytyczne w zakresie zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa, 2023
- Szmygin, B., Dostępność architektoniczna obiektów zabytkowych dla osób ze szczególnymi potrzebami, Wyd. Politechniki Lubelskiej, Narodowy Instytut Dziedzictwa, 2022
- Kowalski, K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, 2018
- Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, CIOP.PIB, 2001
- Jasiak, A., Swereda, D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2009