Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>, Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Miłosz Raczyński <milosz.raczynski@zut.edu.pl>, Marek Sietnicki <Marek.Sietnicki@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość warunków technicznych, podstawowa wiedza techniczna w zakresie budownictwa ogólnego, podstawowe umiejętności posługiwania się technikami CAD w zakresie 2D i 3D |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie umiejętności pracy indywidualnej i w zespole projektowym, nabycie umiejętności formułowania problemu projektowego i idei projektowej oraz przekazywania ich w formie diagramu |
C-2 | Nabycie umiejętności twórczego i konsekwentnego rozwiazywania złożonych problemów programowo przestrzennych w oparciu o własne poglądy estetyczne i więdzę z zakresu zasad i przepisów projektowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1. Wprowadzenie do tematu, prezentacja programu i celów zajęć 2. Analiza, rozpoznanie i definiowanie problemu projektowego 3. Aspekt formalno przestrzenny 4. Aspekt programowo funkcjonalny 5. Sformułowanie idei projektu w kontekście postawionego problemu (diagram) 6. Waloryzacja obszaru opracowania, prezentacja wstępnej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 7. Praca nad koncepcją programowo przestrzenną z naciskiem na zagadnienia formalno-przestrzenne, programowo-funkcjonalne oraz aspekty techniczne i prawno normatywne wraz z bieżącą kontrolązgodności koncepcji ideą postawionym problemem 8. Przegląd i prezentacja gotowej koncepcji w oparciu o sformułowany problem i idee 9. Praca nad prezentacją końcową projektu. Opracowanie rzutów, przekrojów elewacji z uwzględnieniem zagadnień techniczno konstrukcyjnych, fizyki budowli oraz zagadnień prawno normatywnych. Opracowanie końcowe prezentacji 3D makieta plus wizualizacje komputerowe. Opracowanie koncepcji graficznej prezentacji (plansze) 10.Prezentacja końcowa projektu – plansze, makieta, opis, wypowiedź zespołu autorskiego | 60 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Architektura użyteczności publicznej – rodzaje obiektów, zasady i wspołczesne tendecje jej projektowania. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca własna studenta | 38 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające : wykład, objaśnienia lub wyjaśnienia |
M-2 | metody problemowe : seminaria i dyskucje w trakcie zadań projektowych |
M-3 | metody aktywizujące / problemowe : praca na makiecie, analizy z wykorzystaniem technik CAD, indywidualne i grupowe dyskusje nad poszczególnymi fazami projektu, korekty z prowadzącym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przeglądy podsumowujące po bloku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: przegląd końcowy, prezentacja projektu, ocena merytoryczna złożonego gotowego projektu pod względem oryginalności projektu i zgodności z zasadami techniczno prawnymi projektowania. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-I/2_W01 zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych | AU_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CS2-I/2_W02 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | AU_2A_W03 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-I/2_U01 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach | AU_2A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
AU_2A_CS2-I/2_U02 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | AU_2A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_CS2-I/2_K01 w myśleniu i działaniu wykazuje się inicjatywą i innowacyjnością | AU_2A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-I/2_W01 zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym w odniesieniu do zasad sztuki budowlanej, normatywów oraz norm PN i EU w zakresie niezbednym do samodzielnego wykonania zadania projektowego i planistycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-I/2_W02 zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym w odniesieniu do technicznych i technologicznych uwarunkowań projektowania i planowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-I/2_U01 do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym, do zamierzonego efektu architektonicznego trafnie dobiera rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych własnościach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_CS2-I/2_U02 potrafi projektować obiekty o dużym stopniu złożoności i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | wykazanie się umiejętnością postawienia problemu, wykreowania idei i zrealizowanie idei w projekcie koncepcyjnym , potrafi nien w pełnym zakresie projektować obiekty o dużym stopniu złożonośc i zespoły obiektów o skomplikowanych powiązanniach funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_CS2-I/2_K01 w myśleniu i działaniu wykazuje się inicjatywą i innowacyjnością | 2,0 | |
3,0 | w myśleniu i działaniu wykazuje się przecietną inicjatywą i innowacyjnością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2012
- Ernst Neufert, PODRĘCZNIK PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNO - BUDOWLANEGO, Arkady, 1998
- Construction and Design Manual, Architectural Diagrams, DOM publishers, Berlin, 2011
- Władysław Korzeniowski, Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, wydawnictwo COIB, Warszawa, 2002
- Przemysław Markiewicz, Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2006
- Zenon Błądek, Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażanie, Wydawnictwo Albus, Poznań, 2001
- Zenon Błądek, Hotele bez barier, Albus, Poznań, 2003
- Ustawa Prawo Budowlane. Tekst jednolity, 2011
Literatura dodatkowa
- Przemysław Markiewicz, Detale projektowe dla architektów, Wydawnictwo archi plus, Kraków, 2010
- Philip Jodidio, seria: Architecture Now / Architektura dzisiaj, Taschen / TMC art, Kolonia / Warszawa, 2010
- Agata Losantos, Daniela Santos Quartino, Bridget Vrancx, Krajobraz miejski, TMC, Warszawa, 2008