Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Cykalewicz <Tomasz.Cykalewicz@zut.edu.pl>, Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Miłosz Raczyński <milosz.raczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej zasad funkcjonowania i budowy sekwencji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, możliwości ich programowania i projektowania w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca w odniesieniu do potrzeb jej użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe) oraz walorów krajobrazowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności z zakresu oceny funkcjonalno-krajobrazowej przestrzeni, projektowania zagospodarowania złożonych, wielo-wnętrzowych struktur przestrzennych w krajobrazie oraz możliwości atrakcyjnego społecznie ich programowania w oparciu o wykorzystanie tradycji miejsca. |
C-3 | Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu krajobrazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń. Zapoznanie studentów z zasadami wykonywania waloryzacji krajobrazu. | 5 |
T-P-2 | Wykonanie analiz stanu istniejącego, w tym analizy zasobów krajobrazowych oraz ich waloryzacji | 10 |
T-P-3 | Opracowanie wytycznych projektowych | 5 |
T-P-4 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu | 15 |
T-P-5 | Opracowanie szczegółowego projektu zagospodarowania dla wybranego fragmentu terenu, wraz z doborem gatunkowym roślin, elementami małej architektury. | 20 |
T-P-6 | Opracowanie graficzne plansz | 5 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | Praca nad projektem, przygotowanie plansz | 13 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przegląd stanu zaawansowania prac nad projektem |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_W02 Zna zasady wykonywania analiz krajobrazowych, waloryzacji i oceny krajobrazu oraz projektowania sekwencji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, przy wykorzystaniu lokalnych tradycji, walorów krajobrazów i genius locci oraz potrzeb użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe). | AU_2A_W11, AU_2A_W12 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_U02 Potrafi wykonywać analizy krajobrazowe i kształtować kompozycję w szerokim zakresie skali i funkcji, dostrzegakąc i wykorzystując w projektowaniu tradycje miejsca, środowisko naturalne i kulturowe. | AU_2A_U04, AU_2A_U17, AU_2A_U18 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | AU_2A_K01, AU_2A_K04 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_W02 Zna zasady wykonywania analiz krajobrazowych, waloryzacji i oceny krajobrazu oraz projektowania sekwencji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, przy wykorzystaniu lokalnych tradycji, walorów krajobrazów i genius locci oraz potrzeb użytkowników (możliwości percepcji, wymogi antropometryczne, potrzeby podstawowe, społeczne i kulturowe). | 2,0 | Nie zna zasad analiz krajobrazowych i projektowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. |
3,0 | Zna dostatecznie zasady analiz krajobrazowych i projektowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. | |
3,5 | Zna dostatecznie zasady analiz krajobrazowych i projektowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, częściowo rozumie znaczenie lokalnych tradycji i walorów. | |
4,0 | Zna zasady analiz krajobrazowych i projektowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, częściowo rozumie znaczenie lokalnych tradycji i walorów. | |
4,5 | Zna zasady analiz krajobrazowych i projektowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, rozumie znaczenie lokalnych tradycji i walorów w stopniu ponad przeciętnym. | |
5,0 | Zna zasady analiz krajobrazowych i projektowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych, rozumie znaczenie lokalnych tradycji i walorów w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_U02 Potrafi wykonywać analizy krajobrazowe i kształtować kompozycję w szerokim zakresie skali i funkcji, dostrzegakąc i wykorzystując w projektowaniu tradycje miejsca, środowisko naturalne i kulturowe. | 2,0 | Nie potrafi wykonać poprawnie analiz krajobrazowych i projektu. |
3,0 | Wykonuje analizy krajobrazowe i projektuje i kształtuje wnętrza architektoniczno-krajobrazowe na dostatecznym poziomie. | |
3,5 | Wykonuje analizy krajobrazowe i projektuje i kształtuje wnętrza architektoniczno-krajobrazowe na dostatecznym poziomie, częściowo wykorzystuje istniejące walory kluturowe i środowiskowe. | |
4,0 | Wykonuje analizy krajobrazowe i projektuje i kształtuje wnętrza architektoniczno-krajobrazowe na dobrym poziomie, częściowo wykorzystuje istniejące walory kluturowe i środowiskowe. | |
4,5 | Wykonuje analizy krajobrazowe i projektuje i kształtuje wnętrza architektoniczno-krajobrazowe, wykorzystując istniejące walory kluturowe i środowiskowe na ponad przeciętnym poziomie. | |
5,0 | Wykonuje analizy krajobrazowe i projektuje i kształtuje wnętrza architektoniczno-krajobrazowe na dobrym poziomie, wykorzystując istniejące walory kluturowe i środowiskowe na ponad przeciętnym poziomie, kształtując przestrzeń w sposób bardzo kreatywny i twórczy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-VI/2_K01 Rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | 2,0 | Nie rozumie znaczenia większości swoich decyzji projektowych i ich wpływu na środowisko, krajobraz oraz społeczeństwo. |
3,0 | Rozumie częściowo znaczenie części decyzji projektowych i ich wpływ na środowisko, krajobraz oraz społeczeństwo. | |
3,5 | Rozumie częściowo znaczenie swoich większości decyzji projektowych i ich wpływ na środowisko, krajobraz oraz społeczeństwo. | |
4,0 | Rozumie znaczenie swoich decyzji projektowych i ich wpływ na środowisko, krajobraz oraz społeczeństwo w stopniu dobrym, świadomie dążąc do określonych efektów. | |
4,5 | Rozumie znaczenie swoich decyzji projektowych i ich wpływ na środowisko, krajobraz oraz społeczeństwo, na ponad przeciętnym poziomie, świadomie dążąc do określonych efektów. | |
5,0 | Rozumie znaczenie swoich decyzji projektowych i ich wpływ na środowisko, krajobraz oraz społeczeństwo w stopniu bardzo dobrym, świadomie dążąc do określonych efektów. |
Literatura podstawowa
- Kosiński W., Teoria i zasady projektowania architektury krajobrazu, Wyd. PK, Kraków, 2015
- Patoczka P., Mała architektura we wnętrzach krajobrazowych, Wyd. PK, Kraków, 2012
- Rylke J., Teoria i zasady projektowania dla architektów krajobrazu, Wyd., 2017
- Sanchez Vidiella A, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Loft Publications, Warszawa, 2009
- Tołwiński T., Zieleń w urbanistyce, PWN, Warszawa, 1963, t.III
Literatura dodatkowa
- Bohm A., Architektura krajobrazu – jej początki i rozwój, Wyd. PK, Kraków, 1994
- Czałczyńska-Podolska, Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, ZUT, Szczecin, 2019
- Krzeptowska-Moszkowicz I., Tarajko-Kowalska J., Szata roślinna dla architektów krajobrazu, Wyd. PK, Kraków, 2012
- Łuczyńska-Bruzda M., Elementy naturalne środowiska, Wyd. PK, Kraków, 1999
- Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2006, t.I
- Wańskowicz W., Prawne podstawy zarządzania krajobrazem, Wyd. PK, Kraków, 2012
- Bal W., Czałczyńska-Podolska M, The role of integration of architecture and landscape in shaping contemporary urban spaces, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, 2019, nr 471