Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | AU_2A_BS2-I/1_K01 | jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, dyskutuje w śro-dowisku branżowym, |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AU_2A_K06 | B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki. |
---|
Cel przedmiotu | C-6 | Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
---|
C-5 | Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-1 | Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-3 | Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego. |
C-4 | Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów. |
C-7 | Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. |
Treści programowe | T-L-6 | Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller) |
---|
T-L-7 | Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła) |
T-L-9 | Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta) |
T-L-2 | Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci) |
T-L-3 | Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński) |
T-L-4 | Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.) |
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. |
T-L-5 | Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski) |
T-L-11 | Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz) |
T-L-13 | Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski) |
T-L-15 | Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne. |
T-L-8 | Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska) |
T-L-10 | Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk) |
T-L-12 | Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa. |
T-L-14 | Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.)
Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej. |
T-W-1 | Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
---|
M-2 | Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na wykładach |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 |
S-5 | Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | wyraża swoje poglądy , słąbo podejmuje dyskusję w na zadany temat |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |