Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Teoria urbanistyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria urbanistyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie problemów planowania miejscowego |
C-2 | Rozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań planowania |
C-3 | Znajomość uwarunkowań prawnych dotyczących miejscowych planów, w tym procedur ich sporządzania i skutków prawnych ich uchwalenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie przestrzenne w Polsce - wybrane zagadnienia. Zgodność ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami studium/planu ogólnego | 2 |
T-W-2 | Podstawowe elementy rysunku miejscowego planu Przykłady ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego | 2 |
T-W-3 | Przykłady miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a zachowanie ładu przestrzennego | 1 |
T-W-4 | Zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Podstawy prawne i etapy sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Konsultacje społeczne w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. | 5 |
T-W-5 | Przykłady zmiany wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu | 3 |
T-W-6 | Decyzja o warunkach zabudowy – podstawy prawne. Podsumowanie. Wszystkie podstawy prawne, które mogą być wytycznymi do projektu budowlanego | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna poza zajęciami | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wiadomości z wykładów w formie ustnej lub pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/4_W04 zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | AU_2A_W04 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/4_U04 dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | AU_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/4_K04 brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego | AU_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/4_W04 zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | 2,0 | |
3,0 | Zna poprawne zapisy miejscowych planów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/4_U04 dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | 2,0 | |
3,0 | ma wiedzę przedstawioną na wykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/4_K04 brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | zna wiadomości przekazane na wykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej., Arkady, Warszawa 1974, 1974, 1
- Czekiel-Świtalska E, Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a skutki ekonomiczne jego uchwalenia, hogben, Szczecin, 2005
- Czekiel-Świtalska E. Świtalska A, Planowanie czy zagospodarowanie Przestrzenne / SPATIAL PLANNING OR LAND-USE ZONING, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2017, TOM XLV 2017
- Czekiel-Świtalska E., TOWN PLANNING AND LOCAL SPATIAL MANAGEMENT PLAN, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2016, TOM XLIV 2016
Literatura dodatkowa
- Elzbieta Czekiel-Switalska, Rola zieleni w mieście na przykładzie centrum Szczecina. THE ROLE OF GREENERY IN CITY – THE CASE OF SZCZECIN CITY CENTRE, Przestrzeń i Forma, Szczecin, 2010, Przestrzeń i Forma 13, str 165-182