Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia techniczne – integracja branżowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia techniczne – integracja branżowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej terminologii prawnej (rodzaje aktów prawnych, publikatory). Ogólne przesłanki wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać budynki i ich usystowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 z późn. zm), Światło i oświetlenie miejsc pracy - część 1 (PN-EN 12464-1:2012), Akustyka budowlana - Metody pomiary dźwięku A w budynkach (PN-B-02156:1987). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad w zakresie ochrony pożarowej budynków, kszatłtowania klimatu akustycznego i świetlnego w zależności od wielkości pomieszczenia, użytych materiałów wykończeniowych oraz sposobu kierowania i cech strumienia akustycznego i świetlnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Blok ćwiczeń projektowych nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Ćwiczenie projektowe 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej - określanie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpoiwadać budynki i ich usytuowanie. Ćwiczenie projektowe 2. Rodzaje stref pożarowych i oddzielenia przeciwożarowe - projektowanie na podsatwie zadanej przestrzeni w budynku. Dokonanie podziału i wskazanie sposobów wyodrębnienia strefy. Ćwiczenie projektowe 3. Projektowanie dróg ewakuacyjnych pionowych i poziomych. Wielkości w zależności od liczby osób na kondygnacji. Ćwiczenie projektowe 4. Tabelaryczne zestawienie w zakresie bezpiecznych elementów wykończenia wnętrz. Rozwiązanie projektowe w zakresie rozmieszczenia materiałów niepalnych i trudnozapalnych na drodze ewakuacyjnej. Środki gaśnicze. Ćwiczenie projektowe 5. Projektowe rozwiązanie zadanej sytuacji w zależności od usytuowania budynków względem róznych elementów środowiska naturalnego i zbudowanego. Blok ćwiczeń projektowych nr 2 (Akustyka w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1.Dźwięk jako zjawisko fizyczne - podsatwowe obliczenia, wzory i zależności. Ćwiczenie projektowe 2. Określanie pogłosu w pomieszczeniu za pomocą programu komputerowego. Próba zdefiniowania zagadnienia klimatu akustycznego p[omieszczenia za pomocą wielkości parametrycznych (czas trwania, nateżnienie dźwięku, nakładanie się fal dźwiękowych itp.). Ćwiczenie projektowe 3. Określenie optymalnego kształtu pomieszczenia w płaszczyźnie pionowej i poziomej w zależnosci od umieszczenia źródła dzwięku, jego natęzenia i czasu trwania pogłosu. Ćwiczenie projektowe 4. Dobór materiałów budowlanych z punktu widzenia ich właściwosci akustycznych - osłabienie i wzmocnienie fali dźwiekowej, Podstawowe obliczenia. Ćwiczenie projektowe 5. Kontrola emisji dźwięku za pomocą urządzeń elektroakustycznych. Dobór podsatwowego sprzętu elektroakustycznego w zadanym pomieszczeniu. Blok ćwiczeń projektowych nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1. Określenie podsatwowego spektrum światła widzalnego i przyporządkowanie barw. Pryzmat i cyfrowe rozczepianie światła. Ćwiczenie projektowe 2. Dobór żródła światła w zależnosci od zadanych parametrów pomieszczenia. Punkt świetlny, wielopunkt - podstawowe parametry w kształtowaniu mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 3. Dobór systemu oswietlenia w zaleznosci od rodzaju światła towarzyszacego. Iluminotechnika jako zjawisko architektoniczne. Natężenie śwaitła sztucznego w przestrzeni otwartej i zamknietej. Ćwiczenie projektowe 4. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 5. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej - ciąg dalszy. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Blok wykładów nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Wykład 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej. Wykład 2. Strefy pożarowe i oddzielenia przeciwożarowe. Wykład 3. Drogi ewakuacyjne pioniowe i poziome. Wyklad 4. Wymagania przeciwpożarowe dotyczace elementów wykończenia wnętrz. Wykład 5. Usytuowanie budynków w odniesieniu do bezpieczeństwa pożarowego. Blok wykładów nr 2 (Akustyka w architekturze). Wykład 1. Dźwięk jako zjawisko fizyczne. Wykład 2. Pogłos. Wykład 3. Kształt pomieszczeń a akustyka. Wyklad 4. Rodzaj przegród i ich właściwosci akustyczne. Wykład 5. Elektroakustyka. lok wykładów nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Wykład 1. Światło jako zjawisko fizyczne i widzialne. Wykład 2. Rodzaje oświetlenia pomieszczeń. Wykład 3. Rodzaje źródeł światła widzialnego.. Wyklad 4. Systemy oswietlenia w architekturze. Wykład 5. Kształtowanie klimatu świetlnego w przestrzeni otwartej i w pomieszczeniach. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia. | 30 |
A-P-2 | Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w co najmniej 3. zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych w rakcie cyklu 5 wykładów. | 15 |
A-W-2 | Student zobowiązany jest przygotowywać się do każdego wykładu zgodnie z ustalonym harmonogramem. W szczególności powinien zapoznać się z dotyczącą omawianych zagadnień literaturą obowiązkową i posiadać notatki umożliwiające mu zabranie głosu w zainicjowanej przez nauczyciela dyskusji w końcowej części wykładu. Do kluczowych form aktywności należy: 1. umiejętność odszukania i podania w oryginalnym brzmieniu przepisu prawnego dotyczącego przepisów przeciwpożarowych, z zakresu akystuki i norm związanych oświetleniem. 2. Odniesinie wyżej wymienionych przepisów do sytuacji projektowej. 3. Wskazanie rozwiązań zamiennych i/lub innej interpretacji zapisu prawnego. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu technicznego i technologicznego i poównanie go ze znanymi dotychczas sposobami rozwiązań. |
M-2 | Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz ćwiczenia projektowe wspomagane programami komputerowymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów oraz takiej samej ilości ćwiczeń projektowych. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 20 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Udzielenie poniżej 10 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 11-12 dostatecznie (3,0), 13-14 ponad dostatecznie (3,5), 15-16 dobrze (4,0), 17-18 ponad dobrze (4,5), a 19-20 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku wykazania się ponadprzeciiętnej aktywności na ćwiczeniach projektowych i 100% frekwencji na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.3/4_W01 Ma wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych. | AU_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.3/4_U01 Posiada umiejętność projektowania w środowisku międzybranżowym. | AU_2A_U11, AU_2A_U21 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.3/4_W01 Ma wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.3/4_U01 Posiada umiejętność projektowania w środowisku międzybranżowym. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność w projektowaniu międzybranżowym w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać budynki i ich usystowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r., 2002, Dz. U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 z późn. zm.
- Światło i oświetlenie miejsc pracy - część 1., 2012, PN-EN 12464-1:2012
- Akustyka budowlana - Metody pomiary dźwięku A w budynkach., 1987, PN-B-02156:1987
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony pożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, 1992, Dz. U. z dnia 10 grudnia 1992 , nr 92, poz. 460.