Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Przedmiot humanistyczno-społeczny - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot humanistyczno-społeczny - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca wpływu obiektów budowlanych oraz układów urbanistycznych i komunikacyjnych na środowisko naturalne i zbudowane. Wiedza podstawowa z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, znajomość ogólna zasad zrównoważonego rozwoju i ekologii oraz świadomość zagrożeń związanych z globalną zmianą klimatu i wyczerpywania się źródeł surowców kopalnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura | 2 |
T-W-2 | Humanizm ekologiczny - Fuller vs . Skolimowski, Raporty Rzymskie | 2 |
T-W-3 | Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój | 2 |
T-W-4 | Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego | 2 |
T-W-5 | Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju | 2 |
T-W-6 | Garden City vs. Green City -industrialna i postindustrialna strategia poprawy warunków życia na terenach zurbanizowanych | 2 |
T-W-7 | Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze | 2 |
T-W-8 | Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym | 2 |
T-W-9 | Energia słońca w projektowaniu środowiska zbudowanego | 2 |
T-W-10 | Energia wiatru w projektowaniu obiektów architektonicznych | 2 |
T-W-11 | Prosumeryzm a koncepcja „Smart City” | 2 |
T-W-12 | Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna | 2 |
T-W-13 | Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych | 2 |
T-W-14 | Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków | 2 |
T-W-15 | Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i aktywności w dyskusji. Studia literatury obowiązkowej i uzupełniającej. | 30 |
A-W-2 | praca własna | 18 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3b_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną. | AU_2A_W17, AU_2A_W19, AU_2A_W03, AU_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3b_U01 Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych. | AU_2A_U15 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
AU_2A_S2/C/2B_U01 Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym; | AU_2A_U25 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3b_K01 Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej. | AU_2A_K01, AU_2A_K02, AU_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-12, T-W-14 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3b_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstawowych zasad ekologii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do architektury i urbanistyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3b_U01 Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów środowiskowych w aspektach ekologii zrównoważonego rozwoju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_S2/C/2B_U01 Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym; | 2,0 | |
3,0 | Potrafi posługiwać się właściwie pojęciami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3b_K01 Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej. | 2,0 | |
3,0 | Propagowanie kultury proekologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Januszkiewicz K., Ku nowej architekturze organicznej w: Januszkiewicz K., O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Ofic. Wyd. PWr., Wrocław, 2012, s. 115-156
- Januszkiewicz K., Katowicz-Kowalewski H., Energetyczne eksperymenty na polu architektury, w: Kierunki rozwoju Budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Dolnego Śląska, Oficyna Wydawnicza PWr., Wrocław, 2013, s. 11-21
- Januszkiewicz K., Projektowanie morfoekologiczne strategią dla efektywności i zrównoważonego rozwoju środowiska zbudowanego w: Badania interdyscyplinarne w architekturze 1, Gliwice, 2015, s. 70-80
- Januszkiewicz K, Paszkowska E.N., Climate change adopted building envelope for the urban environment A new approach to architectural design, Go Green, Vienna, 2017, Vol. III, Book 6, Nano, Bio and Green Technologies for a sustainable Future
- Januszkiewicz K., Świtoń M., Climate change and population mobility. Envisioning infrastructure to reduce disaster’s impact to cities, Albena, 2017, Vol III, s. 519-526.
- Wołoszyn M., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Szczecin, 2013
- Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Kowalski G.K., Krystyna Januszkiewicz K., A Parametric Green Architecture in Urban Space. A New Approach to Design Environmental-Friendly Buildings, Vienna, 2017, Vol. 17, No. 63, pp. 735-742
- Marchwiński J., Zielonko-Jung K., Współczesna architektura proekologiczna, Warszawa, 2012
- Boczar A., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, Wydawnictwo Pomiary Automatyka Kontrola, 2008