Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Przedmiot humanistyczno-społeczny - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmiot humanistyczno-społeczny - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca wpływu obiektów budowlanych oraz układów urbanistycznych i komunikacyjnych na środowisko naturalne i zbudowane. Wiedza podstawowa z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, znajomość ogólna zasad zrównoważonego rozwoju i ekologii oraz świadomość zagrożeń związanych z globalną zmianą klimatu i wyczerpywania się źródeł surowców kopalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura2
T-W-2Humanizm ekologiczny - Fuller vs . Skolimowski, Raporty Rzymskie2
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój2
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego2
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju2
T-W-6Garden City vs. Green City -industrialna i postindustrialna strategia poprawy warunków życia na terenach zurbanizowanych2
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze2
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym2
T-W-9Energia słońca w projektowaniu środowiska zbudowanego2
T-W-10Energia wiatru w projektowaniu obiektów architektonicznych2
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”2
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna2
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych2
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków2
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i aktywności w dyskusji. Studia literatury obowiązkowej i uzupełniającej.30
A-W-2praca własna18
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
AU_2A_W17, AU_2A_W19, AU_2A_W03, AU_2A_W14C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_U01
Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
AU_2A_U15C-1T-W-3, T-W-4, T-W-13M-1S-1, S-2
AU_2A_S2/C/2B_U01
Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
AU_2A_U25C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_K01
Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
AU_2A_K01, AU_2A_K02, AU_2A_K07C-1T-W-4, T-W-12, T-W-14M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
2,0
3,0Znajomość podstawowych zasad ekologii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do architektury i urbanistyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_U01
Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów środowiskowych w aspektach ekologii zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_S2/C/2B_U01
Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
2,0
3,0Potrafi posługiwać się właściwie pojęciami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_K01
Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
2,0
3,0Propagowanie kultury proekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januszkiewicz K., Ku nowej architekturze organicznej w: Januszkiewicz K., O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Ofic. Wyd. PWr., Wrocław, 2012, s. 115-156
  2. Januszkiewicz K., Katowicz-Kowalewski H., Energetyczne eksperymenty na polu architektury, w: Kierunki rozwoju Budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Dolnego Śląska, Oficyna Wydawnicza PWr., Wrocław, 2013, s. 11-21
  3. Januszkiewicz K., Projektowanie morfoekologiczne strategią dla efektywności i zrównoważonego rozwoju środowiska zbudowanego w: Badania interdyscyplinarne w architekturze 1, Gliwice, 2015, s. 70-80
  4. Januszkiewicz K, Paszkowska E.N., Climate change adopted building envelope for the urban environment A new approach to architectural design, Go Green, Vienna, 2017, Vol. III, Book 6, Nano, Bio and Green Technologies for a sustainable Future
  5. Januszkiewicz K., Świtoń M., Climate change and population mobility. Envisioning infrastructure to reduce disaster’s impact to cities, Albena, 2017, Vol III, s. 519-526.
  6. Wołoszyn M., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Szczecin, 2013
  7. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski G.K., Krystyna Januszkiewicz K., A Parametric Green Architecture in Urban Space. A New Approach to Design Environmental-Friendly Buildings, Vienna, 2017, Vol. 17, No. 63, pp. 735-742
  2. Marchwiński J., Zielonko-Jung K., Współczesna architektura proekologiczna, Warszawa, 2012
  3. Boczar A., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, Wydawnictwo Pomiary Automatyka Kontrola, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura2
T-W-2Humanizm ekologiczny - Fuller vs . Skolimowski, Raporty Rzymskie2
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój2
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego2
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju2
T-W-6Garden City vs. Green City -industrialna i postindustrialna strategia poprawy warunków życia na terenach zurbanizowanych2
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze2
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym2
T-W-9Energia słońca w projektowaniu środowiska zbudowanego2
T-W-10Energia wiatru w projektowaniu obiektów architektonicznych2
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”2
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna2
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych2
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków2
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i aktywności w dyskusji. Studia literatury obowiązkowej i uzupełniającej.30
A-W-2praca własna18
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-IV/3b_W01Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W17B.W9. absolwent zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.
AU_2A_W19C.W2. absolwent zna i rozumie problematykę filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki – w zakresie, w jakim wpływa na jakość twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także wartościowania istniejących i projektowanych rozwiązań;
AU_2A_W03A.W3. absolwent zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej;
AU_2A_W14B.W6. absolwent zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane;
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych zasad ekologii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do architektury i urbanistyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-IV/3b_U01Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U15A.U15. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów środowiskowych w aspektach ekologii zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/2B_U01Absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U25C.U2. absolwent potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym;
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się właściwie pojęciami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-IV/3b_K01Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
AU_2A_K02A.S2. absolwent jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji;
AU_2A_K07D.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Propagowanie kultury proekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0