Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu SAD - Wybrane aspekty dostępności współczesnych przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot SAD - Wybrane aspekty dostępności współczesnych przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>, Katarzyna Ganczarska-Borecka <sk@zut.edu.pl>, Krzysztof Machowski <sk@zut.edu.pl>, Paweł Osuchowski <sk@zut.edu.pl>, Szymon Wyrzykowski <sk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
C-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).1
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)1
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).1
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.3
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.4
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/3A_W01
W01 – Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej
AU_2A_W05C-2, C-3, C-1, C-4T-S-4, T-S-7, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-5, T-S-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/03A_U01
U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej
AU_2A_U15C-4, C-2, C-1, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-4, T-S-5, T-S-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-V/3a_K01
K01 -student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
AU_2A_K04C-2, C-3, C-1, C-4T-S-4, T-S-7, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-5, T-S-6, T-S-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/3A_W01
W01 – Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/03A_U01
U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery pojawiające się w przestrzeni publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-V/3a_K01
K01 -student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PFRON, Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017 r., 2017
  2. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  3. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
  4. Polski Związek Niewidomych, Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Warszawa, 2016
  5. Nowak, M., Komunikowanie się osób niesłyszących, 2020, https://pedagogika-specjalna.edu.pl, 2020
  6. Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  7. PFRON, Co warto wiedzieć o dostępności – broszura, 2022
  8. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Jak wdrażać Ustawę o zapewnianiu dostępności?, 2011, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86240/Poradnik_do_ustawy.pdf
  9. Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
  10. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Warszawa, 2017
  11. Kowalski, K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, 2018
  12. Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, CIOP.PIB, 2001
  13. Jasiak, A., Swereda, D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2011
  14. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 Nr 78, poz. 483)
  15. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Convention on the Rights of Persons with Disabilities – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006)
  16. Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P. z 1997 Nr 50, poz. 475)
  17. Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062 z późn. zm.)
  18. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 573 z późn. zm.)

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).1
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)1
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).1
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.3
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.4
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/3A_W01W01 – Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W05A.W5. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami;
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni
Treści programoweT-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).
T-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/03A_U01U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U15A.U15. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni
C-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
Treści programoweT-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery pojawiające się w przestrzeni publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-V/3a_K01K01 -student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni
Treści programoweT-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).
T-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki.
3,5
4,0
4,5
5,0