Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu SAD - Wybrane aspekty dostępności współczesnych przestrzeni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | SAD - Wybrane aspekty dostępności współczesnych przestrzeni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>, Katarzyna Ganczarska-Borecka <sk@zut.edu.pl>, Krzysztof Machowski <sk@zut.edu.pl>, Paweł Osuchowski <sk@zut.edu.pl>, Szymon Wyrzykowski <sk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego |
C-2 | Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym |
C-3 | Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej |
C-4 | Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych). | 1 |
T-S-2 | Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all) | 1 |
T-S-3 | Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej. | 1 |
T-S-4 | Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów. | 3 |
T-S-5 | Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia). | 1 |
T-S-6 | Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów. | 3 |
T-S-7 | Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu. | 4 |
T-S-8 | Prezentacja raportów końcowych na forum grupy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-S-2 | Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym | 8 |
A-S-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa |
M-2 | Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/C/3A_W01 W01 – Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-S-4, T-S-7, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-5, T-S-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/C/03A_U01 U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej | AU_2A_U15 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-4, T-S-5, T-S-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3a_K01 K01 -student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania | AU_2A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-S-4, T-S-7, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-S-5, T-S-6, T-S-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/C/3A_W01 W01 – Student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/C/03A_U01 U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym stopniu dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery pojawiające się w przestrzeni publicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-V/3a_K01 K01 -student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PFRON, Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017 r., 2017
- Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
- Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
- Polski Związek Niewidomych, Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Warszawa, 2016
- Nowak, M., Komunikowanie się osób niesłyszących, 2020, https://pedagogika-specjalna.edu.pl, 2020
- Błaszak Maciej, Przybylski Łukasz, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
- PFRON, Co warto wiedzieć o dostępności – broszura, 2022
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Jak wdrażać Ustawę o zapewnianiu dostępności?, 2011, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/86240/Poradnik_do_ustawy.pdf
- Kowalski K., Projektowanie bez barier-wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
- Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Warszawa, 2017
- Kowalski, K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, 2018
- Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, CIOP.PIB, 2001
- Jasiak, A., Swereda, D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2011
- Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 Nr 78, poz. 483)
- Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Convention on the Rights of Persons with Disabilities – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006)
- Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P. z 1997 Nr 50, poz. 475)
- Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062 z późn. zm.)
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 573 z późn. zm.)